Semienka pre zdravie 4-krát inak

Semienka pre zdravie 4-krát inak
5.11.2017 v kategórii Zdravie, autor Ing. Vladimíra Mihálová, foto: istockphoto.com

Olejnaté semienka sú doslova zásobárňou zdraviu prospešných látok, obsahujú napr. nenasýtené mastné kyseliny, flavonoidy, fenolové antioxidanty, vlákninu, veľa bielkovín, aminokyseliny, železo, mangán, selén, zinok alebo meď.

Kyselina olejová, ktorá sa v nich taktiež nachádza, je považovaná za účinnú prevenciu rakoviny prsníka. Tekvicové semená pomáhajú znižovať úroveň „zlého“ cholesterolu, čím predchádzajú kôrnateniu tepien.

Zároveň sú prevenciou vysokého krvného tlaku. Majú antioxidačné účinky a chránia pečeň pred poškodením. Lecitín a horčík zase zabezpečujú aktiváciu činnosti nervov a mozgu. Spolupôsobia tak pri zmiernení úzkosti alebo depresie.

Čítajte tiež: Dokážu olejnaté semienka ovplyvniť vývin zákernej choroby?

Tekvicové semená pre zdravie i pre krásu

Dnes len sotva natrafíte na výživový doplnok pre zdravie prostaty, ktorý by neobsahoval výťažky z tekvicových semien. Nachádzajú sa v nich esenciálne mastné kyseliny (najmä omega-3 a omega-6). Zvlášť kvalitný je olej z tekvicových jadierok lisovaný za studena, ktorý sa považuje za jeden z najzdravších tukov. Semená sú bohaté na horčík, draslík, vápnik, selén, mangán, meď a vitamíny skupiny B.

Mimoriadne zastúpený je v nich zinok, ktorý posilňuje imunitu. Preto sa odporúča semená konzumovať pri infekcii, nachladnutí, ale aj ochoreniach močových ciest a reume. Navyše zinok pomáha zlepšiť spánok, pokožku, vlasy, náladu a tiež zrak. Podľa nemeckej štúdie by mali ženy v menopauze jesť denne tekvicové semienka, pretože tým môžu znížiť riziko vzniku rakoviny pŕs až o 23 %.

Mohlo by vás zaujímať: 9 tajomstiev chia semienok

Slnečnicové semienka: chránia srdce a cievy

Nájdeme v nich bohato zastúpený vitamín E, B1 a B5, ďalej železo, vápnik, selén, horčík, draslík, meď, bielkoviny, antioxidanty, vlákninu a fytosteríny. Tuky v slnečnicových semenách pozostávajú na 85 % z nenasýtených mastných kyselín.

Tento vysoký podiel chráni cievy pred usadeninami, čím (spolu s veľkým obsahom draslíka) pomáha predchádzať vysokému krvnému tlaku, infarktu alebo krvácaniu do mozgu. Aminokyselina arginín sa zúčastňuje na ochrane vnútornej výstelky ciev. Vďaka nej sú pružnejšie a menej náchylné na aterosklerózu.

Pravidelná konzumácia semienok napomáha zníženiu hladiny cholesterolu v krvi. Fytosteríny, ktoré sú podobné cholesterolu zo živočíšnej potravy, črevá veľmi dobre prijímajú. Tak sa dostáva menej cholesterolu do krvi, čo má opäť pozitívny vplyv na cievy.

Ľanové semienka: na trávenie a „spomalené“ črevá

„Všade, kde sa ľanové semienka stávajú bežnou súčasťou stravovania ľudí, sa zlepší ich zdravie“, povedal indický filozof Mahátma Gándhí. Známe sú vysokým obsahom omega-3 mastných kyselín a účinne sa využívajú pri tráviacich problémoch.

Toto jemné prírodné preháňadlo dostane zakrátko „do pohybu“ aj najlenivejšie črevá, ktoré vyčistia od všetkých „nečistôt“. Slizy z osemenia dokážu viazať veľa vody, preto sú semená schopné poriadne napučať.

Výrazne zväčšia objem stolice a spolu s vlákninami podporujú pohyb čriev. Vysoko účinné sú aj proti zápalom žalúdka alebo čreva. Vhodné je konzumovať ich v pomletom stave. Niektoré zdroje uvádzajú, že ľanový olej má schopnosť bojovať proti rakovine, ba dokonca ju vyliečiť.

Odporúča sa, prijímať olej spolu s mliečnymi výrobkami. Takto sa účinky oleja môžu výrazne znásobiť. Šupky ľanových semienok obsahujú tzv. lignány, látky so silnými antioxidačnými účinkami.

Prečítajte si tiež: CHIA semienka a chudnutie. Ako spolu súvisia?

Sezamové semienka pre pevné kosti

Kto by ich nepoznal? Zdobia rôzne druhy pečiva, šaláty, známy je i sezamový olej alebo pasta. Sezam sa vyznačuje najmä vysokým podielom vápnika, horčíka, fosforu a vitamínov skupiny B.

Neošúpané semienka obsahujú na 100 gramov 10-krát viac vápnika a tiež oveľa viac železa ako kravské mlieko. Pravidelným príjmom v strave tak podporujeme spevnenie kostí a zubov a zabraňujeme osteoporóze.

Čítajte tiež: Podľahnite kúzlu ľanového oleja