STOP páleniu záhy!

Diana Mašlejová | 16. Jul 2019
pálenie záhy, stop, pomoc, riešenie, diéta, strava, bolesť brucha, reflux, dýchanie, symptómy, príznaky, liečba, žalúdok, črevá, trávenie, problémy

Reflux, refluxná choroba pažeráka. Jej prejav je pomerne jasný a kto sa s ním stretol, nepomýli si ho so žiadnym iným. Pálenie záhy sprevádza mnohých ľudí, prichádza nečakane – páli, dusí, zviera. Ako sa dá s týmto problémom zatočiť a je vôbec nutné daný problém riešiť?

Rôznorodé prejavy

Len 20 % ľudí s refluxnou chorobou navštívi so svojím problémom lekára. Toto číslo je pomerne závratné, vzhľadom na to, aké dôsledky má dlhodobé ignorovanie pálenia záhy. Odpoveďou je pravdepodobne akési udomácnenie refluxu.

„Aj ty to máš? Veru, aj ja,“ vás však môže vyjsť pekne draho. Nechceme nikoho strašiť, s refluxom sa počas života stretol takmer každý a hneď po prvej skúsenosti nie je nutné navštíviť lekára – špecialistu. Opakované problémy však zdvíhajú varovný prst a rozhodne by nemali byť ignorované.

Výstrahou je najmä opakované pálenie, alebo palivá bolesť za hrudnou kosťou, ktorá viac či menej prechádza do žalúdka a okolitých častí.

Jej trvanie je veľmi individuálne. Niekoho trápi pálenie záhy niekoľko minút, iného aj niekoľko hodín. Aj miera závažnosti závisí od viacerých faktorov. Zatiaľ čo niekto s ňou dokáže poľahky fungovať, inému výrazne zasahuje do každodenného komfortu.

6 rád pre dobré trávenie
Prečítajte si tiež:

6 rád pre dobré trávenie

Základným symptómom je síce charakteristické pálenie

No reflux má aj niekoľko pridružených reakcií, ktorými organizmus upozorňuje na nevyhovujúci stav. Jednou z nich je napríklad kašeľ, prechádzajúci až k duseniu, či astme. Objavovať sa môžu aj častejšie zápaly hrdla, hrtana, ako aj horných dýchacích ciest. Väčšia časť našej imunity sa nachádza v tráviacom trakte a refluxná choroba pažeráka výrazne zhoršuje prirodzenú obranyschopnosť organizmu. Prekyslenie nie je v tomto prípade iba za vlasy pritiahnutou diagnózou, ale skutočným problémom.

Človek môže byť náchylnejší na bakteriálne a vírusové ochorenia, môže trpieť pridruženými tráviacimi problémami, často pociťuje zhoršenie kvality vlasov a pokožky. Výnimkou nie je ani zvýšená kazivosť zubov. Zubná sklovina a ďasná sú iritované obsahom spätne sa vracajúcich kyselín a zmena prostredia ústnej dutiny zapríčiňuje zápach z úst, aj často sa vyskytujúce kazy. Vznik problému môže mať takisto rôzne príčiny.

Jednou z nich je porucha dolného pažerákového zvierača. Tento dôvod býva najčastejší, no za chronickým stavom môžu byť aj hormóny, či špecifické jedlá. Spúšťačom pritom často býva nadváha, prítomnosť helikobaktera a tehotenstvo. Fajčenie a alkohol stav citeľne zhoršujú.  

S problémami nečakajte doma

Najvýraznejšie prejavy – najsilnejšie pálenie záhy sa prejavuje krátko po jedle, keď sa kyslý obsah žalúdku dostáva späť do pažeráka. Je to práve sústavné dráždenie pažeráka, ktoré vedie k chorobe. S jednorazovým, alebo občasným pálením sa organizmus ľahko vyrovná. Z dlhodobého hľadiska sa však sliznica pažeráka nedokáže zmieriť s výrazne zmeneným pH a kyslosť sa pre ňu stáva devastačnou. Môžu sa na nej vytvárať vredy, ktoré majú tendenciu prasknúť a vyvolať krvácanie. Problematickou komplikáciou je aj sťažené prehĺtanie a, žiaľ, i vyššia náchylnosť na rakovinu pažeráka. Reflux jednoducho treba riešiť.

Diagnostické metódy sú v súčasnosti naozaj presné a s týmto ochorením majú lekári bohaté skúsenosti. Návšteva u gastroenterológa odhalí závažnosť stavu.

Obávaná gastroendoskopia (zavedenie hadičky s kamerou do tráviaceho traktu) nie je vždy nutná a je namieste nerobiť z nej strašiaka. Pokiaľ stav ochorenia nie je vážny, pomôže zmena životosprávy a lieky na zníženie kyseliny.  

Chce to vyšetrenie aj dodržiavanie zásad Ako už bolo spomenuté, jednou z prvých ciest by malo byť vyradenie tabakových výrobkov a alkoholických nápojov. Nebezpečenstvo kávy je vo väčšine diagnóz mýtom a prehnanou obavou, avšak pri refluxnej chorobe pažeráka je skutočne vhodné vyhýbať sa kofeínu. Trpíte obezitou? Pokúste sa v rámci zmeny životosprávy zhodiť nejaké nadbytočné podkožné zásoby tuku.

Pri pálení záhy platí – všetko s mierou

Dôležité je najmä rozdelenie porcií do viacerých okien. Ideálne je rozdeliť si stravu do šiestich menších porcií počas celého dňa. Dbať na to, aby ste to nepreháňali s tukom, cukrom, ale ani s ostrými a štipľavými jedlami. Už pri bábätkách s rovnakým problémom sa osvedčilo zdvihnúť pri spaní oblasť hlavy. Tento recept platí aj pri dospelých. Polohovateľnú posteľ doma pravdepodobne nemáte, avšak nič vám nebráni podložiť si hlavu vyšším vankúšom – zvlášť, ak vás reflux trápi pred spaním.

Pre tento problém je tiež vhodné neísť do postele hladní, ale ani príliš najedení. Pri škŕkaní v bruchu a výraznejšom pocite hladu pred spaním požujte kus sucháru, no ľahnite si až s časovým odstupom. Pozitívny efekt má aj obmedzenie stresu a pomôže konzumácia jedla v pokoji. Vo všeobecnosti je stres nepriateľom zdravého a funkčného tráviaceho traktu, a preto ho treba eliminovať aj pri tomto probléme.  

Týmto potravinám sa radšej vyhnite:

  • citrusové ovocie,
  • čokoláda,
  • kofeínové nápoje,
  • sýtené, sladké a bublinkové nápoje,
  • mentolové a mätové produkty,
  • surová zelenina pred spaním,
  • ostré, štipľavé jedlá (kapsaicín),
  • produkty z lístkového cesta,
  • surové paradajky, papriku, cesnak a cibuľa.

Pálenie záhy a šport

Refluxná choroba dokáže poriadne skomplikovať (či skôr znepríjemniť) inak skvelé zážitky zo športového výkonu. Zhoršenie stavu prichádza s pohybovými aktivitami, pri ktorých sa telo viac natriasa (beh, jumping, a podobne), avšak rozhodne sa ich netreba vzdávať.

Komfortné športovanie sa nezaobíde bez niektorých trikov. V prvom rade si treba vypozorovať, kedy je pre vás osobne najvhodnejšie naposledy jesť pred aktivitou. Pre niekoho je osožné nastaviť si posledné jedlo 4 hodiny pred športom, inému stačí rozpätie troch hodín. Osvedčilo sa aj malé sústo krátko pred aktivitou (kus suchého rožka s čiernym čajom, hryz banánu, a podobne).

Existujú isté aktivity, ktorým by sa mali ľudia s akútnym štádiom ochorenia radšej vyhnúť. Takými sú cvičenia na hrazde, na lanách, akrobacia, a teda čokoľvek, čo podporuje spätný chod obsahu kyselín. Ani niektoré jogínske polohy nie sú pre pažerák to pravé orechové. Stále však platí, že šport pomáha a stav nezhoršuje.  

Tieto potraviny neutralizujú kyseliny a môžu vám pomôcť:

  • reďkovka,
  • banán,
  • ryža,
  • červená kapusta,
  • varená zelenina a zeleninové polievky,
  • kyslé mliečne výrobky,
  • produkty s vlákninou,
  • strukoviny.