Zásady zdravého grilovania + encyklopédia éčok

leto, grilovanie, zdravie, škodliviny, zásady, jedlo, pokrm, príprava, gril, záhrada, ako bezpečne grilovať, nebezpečenstvo grilovania, mäso, marináda, problém, ťažkosti, ochorenie, rakovina
11.7.2019 v kategórii Zdravie, autor Jana Potomová, foto: istockphoto.com

Leto sa už tradične spája so skvelými zážitkami v kruhu priateľov a rodiny. K takýmto chvíľam patrí samozrejme i dobré jedlo a nápoje. Mnohí z nás považujú grilovanie za skvelú formu ako si pripraviť jedlo zdravou formou, s nízkym obsahom tuku. Existuje však rad rizík, ktoré sú s ním spojené, ak grilujeme nesprávne.

Zásady pre zdravé grilovanie

  1. Používať elektrický alebo plynový gril. V prípade využitia grilu na drevené uhlie je potrebné používať odkvapkávaciu misku s vodou.
  2. Ak máme doma gril na uhlie, kupujeme len kvalitné drevené uhlie, ktoré horí bez zvyškov.
  3. Uhlíky musia tlieť, nie z nich šľahať plamene. 
  4. Gril pred použitím je veľmi dôležité očistiť od starého oleja, rôznych pripečených kúskov.
  5. Gril musí byť vždy dobre rozpálený.
  6. Mäsové výrobky kupujeme kvalitné, s vysokým obsahom mäsa a nízkym obsahom tuku.
  7. Mäso a údeniny nedávame na gril ešte zmrazené.
  8. Marinády si vyrábame z kvalitných olejov a byliniek, ideálne doma.
  9. Ak niektoré časti pokrmu viac pripečieme, zuhoľnatené časti odstránime. 
  10. Poriadne si umývame ruky aj náradie na grilovanie.
  11. Dávame si pozor, aby nám surové mäso nekontaminovalo už tepelne opracované jedlo, prípadne  čerstvú zeleninu alebo pečivo.

Pozor! Ak patríte k verným milovníkom mäsových výrobkov, ako sú párky, špekačky a iné pochúťkové klobásky na grilovanie, je veľmi dôležité sledovať aj ich zloženie. V mnohých prípadoch ide totiž o prifarbenú, dochutenú a najemno pomletú slaninu, kože, s nízkym podielom mäsa.

Zoznam týchto aditívnych látok, emulgátorov sme získali z reálne zakúpených výrobkov

E250 Dusitan sodný – konzervant, stabilizátor

Dusitany nachádzajúce sa v mastných mäsových výrobkoch môžu dopomáhať k vzniku malého množstva silno karcinogénnych nitrozlučenín. Tieto zlúčeniny vznikajú hlavne pri vysokej teplote, napríklad pri smažení slaniny. K podobnej reakcii môže dôjsť aj v žalúdku. Ďalšie riziko dusitanu sodného je pri jeho dlhodobom používaní, kedy dochádza až k methemoglobinémii.

E450 Difosforečnany (pyrofosforečnany)

Je stabilizátor, regulátor kyslosti, kypriaca látka, zvlhčujúca látka, taviaca soľ. Pri nadmernom príjme môžu v tele spôsobiť vyplavovanie vápnika z tela a tým rednutie kostí.

E466 Karboxymethylcelulóza

Je zahusťovadlo, emulgátor, stabilizátor. Po konzumácii väčšieho množstva tejto látky môžu u niektorých jedincov nastať črevné ťažkosti, ale v bežných dávkach prijímaných v potravinách nevykazuje žiadne nežiaduce účinky.

E508 Chlorid draselný 

Je želírujúca látka, regulátor kyslosti, ochucujúca látka. Po konzumácii väčšieho množstva tejto látky môže u niektorých jedincov nastať podráždenie žalúdka, čriev, ale v bežných dávkach prijímaných v potravinách nevykazuje žiadne nežiaduce účinky.

E407 Karagenan

Slúži ako zahusťovadlo, želírujúca látka, stabilizátor. Po konzumácii väčšieho množstva tejto látky u citlivých osôb môže nastať alergická reakcia na koži, prípadne podráždenie žalúdka, ale v bežných dávkach prijímaných v potravinách nevykazuje žiadne nežiaduce účinky.

E412  Guma guar

zahusťovadlo, stabilizátor

E621 Glutaman sodný

Dochucovadlo. Na jeho konzumáciu by si mali dať pozor hlavne rizikové skupiny ako dojčatá, deti a tehotné ženy. Po konzumácii väčšieho množstva tejto látky môžu u niektorých jedincov nastať tráviace ťažkosti, nevoľnosť, únava, bolesti na prsiach, zvýšený tep a pri veľmi častej konzumácii boli zaznamenané aj ochorenia nervovej sústavy.

E472c Estery monoglyceridov s kyselinou citrónovou

stabilizátor, protipeniaca látka

E150c Amoniakový karamel

farbivo

E120 Karmín, karmínová kyselina

farbivo

E262 Octany sodné

konzervant, regulátor kyslosti

E331 Citráty sodné

regulátor kyslosti, stabilizátor, antioxidant