Poradňa zdravej výživy

Poradňa zdravej výživy
38 otázok

Na vaše otázky týkajúce sa výživy a zdravého životného štýlu odpovedá Ing.Michaela Korpášová, ktorá pracuje ako výživová špecialistka vo firme nutriadapt.sk

Sponzor poradne: Poradňa zdravej výživy
  • Chudnutie

    , Autor: odstránený používateľ

    Dobré ránko prosím Vás mám 53 r a priberám na bruchu a boky ... Čo mi poradite,dakujem

    Odpovedá:

    Dobrý deň, neviem Vám takto na diaľku odpovedať, nakoľko nepoznám Váš zdravotný stav, potrebné parametre, životný štýl a jedálniček :) Neviem teda posúdiť ako sa stravujete, či máte nejaký pohyb, zdravotné komplikácie, či sa nachádzate v období menopauzy, pred ňou alebo už máte toto obdobie prekonané.

Podobné otázky

  • Chudnutie

    , Autor: odstránený používateľ

    Dobré ránko...napíšte mi prosím Vás jedálniček čo dobré jesť , večer mám nesmiernu chuť na sladké.dakujem

    Odpovedá:

    Dobrý deň, napísať jedálniček bez poznania bližších informácií by nemalo príliš veľký význam, všeobecných vzorových jedálničkov je na internete neskutočne veľa, ale nefungujú na každého, keďže každý sme individuálny, a preto by teraz bolo nerozumné akýkoľvek jedálniček "z brucha" napísať.

    Neviem, či nemáte zdravotné ťažkosti, netrpíte cukrovkou, dnou a podobne, kedy je potrebné jedálniček prispôsobiť vhodným potravinám. Tiež neviem či máte zamestnanie sedavé, či športujete, potrebujete zvýšiť príjem bielkovín a podobne.

    Ak máte večer nesmiernu chuť na sladké, dajte si pozor na pitný režim počas dňa a na príjem bielkovín, sacharidov aj tukov. Je možné, že jete počas dňa málo, máte nedostatočný energetický príjem a vaše telo si večer, v kľude, potrebuje ešte doplniť deficit. Problém môže byť aj v nedostatočnom príjme bielkovín počas dňa, prípadne sacharidov. Príčin je veľa, je vhodné sa obrátiť na špecialistu, ktorý s vami preberie váš aktuálny zdravotný stav, zistí si potrebné parametre a nastaví vám vhodný jedálniček.

  • Chudnutie

    , Autor: odstránený používateľ

    Dobrý deň.Tak ešte mám nenzes.ale určite už menopauza nastúpila veď už tento mesiac mám 54r.Pravidelne jazdím na bicykli cca 1h. Chuti mi jesť hlavne večer a sladké.Je dobré vo večerných hod.konzumovat ovocný jogurt ,ovocie ,aby nebola chuť na sladké? Dakujem

    Odpovedá:

    Dobrý deň prajem. Aká je Vaša strava počas dňa? Prijímate dostatok bielkovín, tukov a aj sacharidov? Ak nemáte dostatok sacharidov počas dňa, mohlo by to spôsobovať večerné chute na sladké. Taktiež môže byť, že jete málo, Váš energetický príjem je nedostatočný a telo si sladkým pýta doplnenie energie.

    Treba teda vyriešiť stravu počas dňa a tým sa vyrieši problém s večernými chuťami. Ak totiž cez deň strádate energeticky, resp. živinami, telo potrebuje aj naďalej fungovať a podporovať procesy, ktoré sa dejú (dýchanie, trávenie a pod. pretože na toto všetko je potrebná energia). Zároveň si telo potrebuje vytvoriť nejakú zásobu, pretože vie, že aj na druhý deň bude mať nedostatok živín, čomu chce predísť zásobami a cukor je jeho prvá voľba, čo si vypýta.

    Taktiež je podstatný dostatočný pitný režim a dostatočný príjem vlákniny.

    Skúste mať počas dňa dostatok živín, teda zamerajte sa na príjem komplexných sacharidov napr. v podobe vločiek, pohánky, bulguru, pšena, batátov, celozrnnej ryže.. Doprajte si kľudne s mierou aj nejaké ovocie. Nezabudnite na bielkoviny, ako živočíšneho pôvodu (mäso, ryby, mliečne výrobky, vajíčka), tak aj rastlinného (strukoviny, semienka, orechy, tempeh,...). Nezabúdajte, že práve bielkoviny plnia sýtiacu funkciu, teda znížia glykemický index jedla a budete dlhšie nasýtená. Doprajte si ich aj na večeru. Ak si totiž na večeru dáte napr. zeleninové rizoto bez bielkoviny alebo cestoviny či nejaký chlebík, tak na Vás príde skôr hlad. Treba jedlo doplniť dostatkom kvalitných bielkovín, berte bielkoviny na večeru ako taký základ a zvyšok taniera prispôsobte tomu.

    Nezabúdajte aj na tuky, tiež pomáhajú znižovať glykemický index jedla a zasýtia. Používajte oleje do šalátov, orechy sú tiež dobrým zdrojom tukov.

    Skúste sa teda sústrediť na zmenu stravy počas dňa a tak vyriešiť, prečo máte večer chute na sladké a nie iba niečím zahnať a oklamať tieto chute :)

  • Detoxikácia

    , Autor:

    Dobrý deň,chcela by som sa spýtať,či pri chudnutí je dôležité detoxikovať organizmus a čo je najlepšie? Od augusta 2021 som začala chudnúť a za 4 mesiace som schudla 12 kg. Pred asi mesiacom som začala užívať Chlorela a spirulina tabletky. Aký význam má detoxikovať a ako pôsobia na organizmus tieto tabletky? Môžem schudnúť ešte viacej a rýchlejšie keď detoxikujem?

    Odpovedá:

    Dobrý deň prajem, detoxikácia ako taká pomáha telu, aby sa zbavilo škodlivých látok. Prirodzene sa telo zbavuje odpadových látok neustále, ale je vhodné stravou a celkovo životným štýlom podporiť detoxikačné orgány (koža, obličky, pečeň, pľúca a tráviaci trakt (črevo), ktoré pracujú 24 hodín denne 7 dní v týždni. Rozhodnúť sa pre detoxikáciu má svoj význam a je potrebné uvedomiť si, že to netrvá iba 5 dní, kedy budete piť očistné čaje či džúsy.

    Pre detoxikáciu platí základné pravidlo, nezbavujeme telo škodlivín a odpadových látok (to telo robí aj samo ako som spomínala), ale podporujeme činnosť orgánov, ktoré odvádzajú tieto látky. Začať sa dá už obyčajnými malými krokmi, kedy obmedzíme alebo úplne vynecháme z kávu, alkohol, fajčenie, priemyselne spracované potraviny plné farbív a aditív a podobne.

    Najviac zaťažovaným je tráviaci trakt, resp. črevo, pri ktorom je vhodné začať očistu. Pravidelnou stolicou sa čistí a preto je na prvom mieste vláknina. S vlákninou ide ruka v ruke pitný režim, ktorý musí byť dostatočný.

    Pre podporu funkcie pečene je vhodné vo všeobecnosti vyhýbať sa konzumácii alkoholu, kávy, údenín, sladených nápojov a pri cielenej detoxikácii sa vyhnite aj červenému mäsu, mäsovým výrobkom. Naopak stavte na zeleninu, veľmi vhodná je aj tá fermentovaná, kvasená, bylinky - najmä pestrec mariánsky. Pečeň pomáha čistiť a známa kombinácia vody s citrónom, ktorý má pozitívny účinok na funkciu pečene. Pri očiste sa určite vyhnite pitiu kávy.

    Medzi detoxikačné orgány patrí aj koža, ktorej veľmi dobre padne napríklad sauna.

    Pľúca ako detoxikačný orgán ochránime pohybom na čerstvom vzduchu a preto je vhodný pobyt v prírode. Doprajte si výlety do prírody pravidelne, s rodinou, kľudne aj každý víkend.

    Počas očisty si doprajte veľa vitamínov a minerálnych látok z ovocia i zeleniny. Môžete ich konzumovať v surovom ale i tepelne upravenom stave. V tomto období by ste mali zvýšiť ich príjem a ak by ste jedli iba čerstvé ovocie, zeleninové šaláty a podobne, môže Vás nafukovať. Preto odporúčam napríklad dusenú alebo zapekanú zeleninu. Nebojte sa ani zázvoru, cesnaku, červenej repy. Majú veľmi pozitívny vplyv na celú očistu.

    Vyhýbajte sa červenému mäsu, mastným mäsovým výrobkom, údeninám, vnútornostiam, tučným mliečnym výrobkom a lepku. Samozrejmosťou je vyradenie vyprážaných jedál, polotovarov, cukroviniek, slaných pochutín, sladených limonád a podobne. Vymeňte korenie v jedle za čerstvé bylinky. Alkohol, káva a čierny čaj sú tiež tabu.

    Áno, chlorella aj spirulina podporujú detoxikáciu organizmu, sú vhodným výživovým doplnkom. Kľudne ich môžete užívať aj naďalej odporúčaným spôsobom.

    Keď je telo vo vnútornej pohode, zbavuje sa škodlivín a aj tuku, prichádza aj k chudnutiu. Veľa ľudí začína chudnutie detoxikáciou, aby pomohlo telu lepšie pracovať. Ale vo Vašom prípade by som navrhla, ale by ste sústredili na detoxikáciu a prípadné následné schudnutie brali ako veľmi pozitívny sprievodný stav. Pri detoxikácii je dôležité aj psychické nastavenie a je lepšie plne sa sústrediť na jednu vec a potom až na tú druhú. Schudnúť viac a rýchlejšie môžete, ale pozor si dávajte po skončení detoxikácie. Aby návrat k strave pred detoxikáciou nebol za jeden deň. Potom by sa schudnutie nemuselo "udržať".

  • Chudnutie

    , Autor: odstránený používateľ

    Dobrý deň,
    Som muž 22 ročný 193 cm vysoký.Teraz vážim 92 kg. Denné prejdem 45 km na bicykli a spalím pritom 4000 cal. Na ráno zjem 60g proteínu s vodou a jeden banán.
    Na obed zjem 60 g proteínu a dva pomaranče. Na večeru 60 g proteínu a dva kusy ovocia. Protein je protein true whey gymbeam.Tak denny príjem je 1000 cal. Chcem schudnúť na 75 kg. Je to zdravé? Hrozia mi zdravotné problémy s kĺbmi ?

    Odpovedá:

    Dobrý deň prajem. Okrem tohoto, čo ste napísali, neprijímate žiadnu inú stravu? Váš denný príjem je obmedzený na príjem proteínu a ovocia? Ak je toto celá Vaša strava, tak to určite zdravé nie je a hrozia problémy nielen s kĺbmi. Bolo by ideálne, ak by ste si našli čas a prišli na konzultáciu k nám, aby ste vedeli ako efektívne skombinovať takúto športovú aktivitu, stravu a chudnutie. Tu nájdete formulár na objednanie sa na úvodnú konzultáciu https://www.nutriadapt.sk/ a tiež ostatné potrebné informácie o NUTRIADAPTe.

  • dojcenie a chudnutie

    , Autor: odstránený používateľ

    Dobry den,

    velmi ma zaujima ako schudnut poslednych 10kg po porode "zdravo" pokial dojcim tandemovo /2,5 r a 1 r. dieta/.po porode som postupne schudla 12 kg no 10 kg ostalo. Zmenu stravy som vyskusala z knihy "60 dni k novej postave", no po prvych dnoch sa ukazalo, ze tade cesta nevedie nakolko som skoro odpadla a citila neustale hlad. V minulosti som sa par rokov venovala posilovaniu a jumpingu. Dnes tato aktivita nie je mozna aj z casoveho hladiska. Ako teda zmenit stravu?Dakujem

    Odpovedá:

    Dobrý deň, takto na diaľku je veľmi ťažké poradiť, keďže žiadne bližšie informácie nemám. Základom je strava, samozrejme, keďže pri malých deťoch sa nie vždy dá nájsť pravidelnosť a dostatok času, ktorý by sme si predstavovali na cvičenie. Určite by som Vám ale odporučila aspoň dva - trikrát do týždňa si nejakú pohybovú aktivitu dopriať. Možno striedať cvičenie s vlastnou váhou na spevnenie a kardio.

    Z osobnej skúsenosti viem (keďže som na materskej dovolenke), že aj také cvičenie s deťmi sa dá zorganizovať. Najmä v tejto dobe, keď sme nútení byť doma viac ako by sme chceli. Aspoň za pokus to určite stojí. Pusťte si pritom ich obľúbené pesničky alebo si pritom spievajte Vaše obľúbené riekanky a detské pesničky. Možno sa v tom nájdete a dokonca si dáte pravidelné cvičenie každý deň chvíľku. Vždy lepšie ako nič :)

    Čo sa týka stravy, radí sa veľmi ťažko, ako som už spomínala. Základom je vyrovnaná strava. Neviem Vám odporučiť množstvá alebo presný rozpis. Každopádne, nevyhýbajte sa sacharidom (komplexným, teda ryža, batáty, pšeno, quinoa a iné prílohy), jedzte dostatok ovocia a zeleniny (viac zeleniny ako ovocia, samozrejme). Ideálne je, aby ste si navykli ku každému jedlu, ku ktorému sa to hodí, zjesť nejakú zeleninu. Nezabúdajte na bielkoviny, tiež sú veľmi dôležité. Nie sú to iba syr, vajíčka alebo mäso. Bielkoviny doplníte aj v mandliach, tempehu či strukovinách. Tuky sú taktiež dôležité, vyberajte tie kvalitné. Dodržiavajte pitný režim, nedojedajte po deťoch, aby ste si vedeli strážiť porcie a pravidelnosť v jedle. Určite sa vyhnite sladkostiam a iným kalorickým jedlám s kopcom Ečiek. Snažte sa mať dostatok odpočinku. Vyhnite sa zahusťovaniu múkou, použite (ak už musíte zahustiť) radšej Hrašku alebo rozmixovanú zeleninu.