Nordic walking, pre mladých aj starých. Efekt vysoký, riziko minimálne.

Nordic walking, pre mladých aj starých. Efekt vysoký, riziko minimálne.

14.2.2017 v kategórii Cvičenie a športy, autor Jana Trundová foto: iStock.com

Trend, ktorý nezostarne a ak sa stane životnou drogou, ani vám nedá veľa šancí, pohybový aparát bude mladší, ako by ste čakali. Nordic walking prináša dve istoty: efekt vysoký, riziko minimálne.

Brázdia nimi ulice mladí i starí, a to bez ohľadu na ročné obdobie. Chôdza s ľahkými palicami je módou, ktorá k nám dorazila zo severských krajín a v posledných rokoch jej prichádzame na chuť... Palicami môžete udržiavať stabilitu a odľahčovať kĺby pri chôdzi, ak máte problémy s pohybovým aparátom, ale tiež perfektne posilňovať fyzickú kondíciu.

Nordic walking, čiže severská chôdza, je cestou k ľahkej kondičnej údržbe a vytrvalostnému a anaeróbnemu tréningu. Veď ju tiež vymysleli vo Fínsku ako doplnkový tréning pre vrcholových bežkárov. Stalo sa to v tridsiatych rokoch minulého storočia, svet sa potom do nej zbláznil v rokoch deväťdesiatych, keď bola dotvorená metodológia, vyvinuté kvalitné palice a premyslené vhodné vybavenie. Vtedy tiež získala meno a dostala tak šancu na všeobecný rešpekt.

Mohlo by vás zaujímať: Nordic walking - prirodzený pohyb a najlepší spaľovač kalórií.

Naša rada:

Tiež ste sa dočítali, že k severskej chôdzi stačí vziať si palice a vyjsť do terénu? V zásade áno. Lenže kto chce telu naozaj prospieť, potrebuje predsa len vedieť viac, napríklad, že sa oplatí pred chôdzou urobiť naťahovacie cvičenia, tiež aká je správna technika spolu s dýchaním a prácou brušného svalstva, držanie tela, našlapovanie a došlapovanie. Informácie nájdete v odbornej literatúre, ešte lepšie u inštruktorov a v kluboch nordic walking.

Päťkrát znižuje riziko úrazu a preťaženie pohybového aparátu a až trikrát menej zaťažuje kĺby dolných končatín.

Odkráčajte od problémov s nordic walkingom

Prečo začať? Pretože chôdza je nášmu živočíšnemu druhu najprirodzenejším pohybom a palice zabezpečujú viac než oporu, ako sa môže na prvý pohľad zdať – hlavne väčšiu intenzitu cvičenia, jeho energetickú náročnosť a potrebnú záťaž pre obehový a dýchací systém. Bez toho, aby sme si to príliš uvedomovali.

Športovanie pociťujeme ako jednoduchšie. V porovnaní s behom prináša nordic walking menej rizík, v prípade osôb s vyšším BMI ako je odporúčané, čiže s nadváhou až obezitou, a tiež u nevyšportovaných osôb od 50 rokov vyššie. Päťkrát znižuje riziko úrazu a preťaženie pohybového aparátu a až trikrát menej zaťažuje kĺby dolných končatín.

Svižnou chôdzou jednoducho schudnete, zvýšite výkon obehového systému a kapacitu pľúc, vyčistíte si hlavu. Ak sa nestanete solitérmi, získate nové sociálne väzby – súpútnikov, možno i priateľov a možno sa chytia aj kamaráti z kaviarní či športových lavíc fanúšikov. Úspech chce jediné – pravidelnosť. Len tak svižne odkráčate od nadbytočných kíl, rýchleho starnutia a možno aj rodinných katastrof alebo stereotypov... musíte predsa trénovať.

Naša rada:

Nechcete chodiť sami a zo známych sa nikto nemieni pridať? Na internete nájdete kontakty na kluby, s ich inštruktormi aj skupinami vyrazíte do terénu najbezpečnejšie.

Prečítajte si tiež: Rozhodli ste sa pre NORDIC WALKING? Skvelá voľba. Viete, že palice sú základ?

Komentáre