10 potravín, ktorým mrazenie prospeje

10 potravín, ktorým mrazenie prospeje

21.6.2017 v kategórii Výživa, autor Jana Trundová foto: iStock.com

Osviežte sa v teplých dňoch babieho leta! Mraznička sa nám vyslovene hodí. Keď sa rozhodneme pre konzerváciu ovocia a zeleniny, predpokladáme, že získa iné, zaujímavejšie, a v niektorom ohľade aj komplexnejšie labužnícke kvality. Výnimkou je mrazenie. Pri ňom čakáme, že chuť i kvalita zamrazených surovín pôjdu minimálne o triedu nižšie. Nemusí to ale byť pravda.

Predstavujeme vám 10 potravín, ktorým pobyt v mrazničke vyložene pristane

V priebehu pol hodiny až hodiny si dokonca môžete vyrobiť maškrtu, po ktorej budete mať „hrče za ušami", a navyše neprídete o veľkú časť zdraviu prospešných látok.

1. Avokádo

Avokádo je ovocie s vysokým obsahom kyseliny olejovej, víťaziace nad zlým LDL cholesterolom, a tiež kyseliny linolovej, prostredníctvom ktorej organizmus vyrovnáva hladinu cukru, lieči zápaly a rozpúšťa krvné zrazeniny. Je bohaté na antioxidanty a kvalitné bielkoviny, nadlho zaženie hlad.

Plod rozkrojte, vyberte kôstku, dužinu pozdĺžne nakrájajte na strúčiky a zamrazte. Keď potom do neho zahryznete, budete mať pocit, že ochutnávate čokoládovú tyčinku, ale s chuťou avokáda. Okoreňte soľou, korením, chilli a limetkou alebo ponorte špičky avokádových strúčikov do medu.

2. Banán

Toto pre nás bežné múčne tropické ovocie neobsahuje síce veľa vitamínov, zato je slušnou zásobárňou draslíka, ktorý znižuje vysoký krvný tlak a chráni pred mozgovou mŕtvicou. Aminokyselina tryptofán zase posilňuje nervovú sústavu, takže dostatočný prísun banánov pomáha brzdiť emócie a napomáha uvoľneniu.

Mráz z banánu vytvorí maškrtu, ktorá chutí ako vynikajúca smotanová banánová zmrzlina. Ovocie ošúpte a pred uložením do mrazničky nakrájajte na kolieska a rozmixujte. Vložte do škatuliek. Ak zjete mrazený krém okamžite, bude naozaj hladký a vláčny. Ak rozmixovanou zmesou naplníte formičky na nanuky, nechajte ich v mrazničke dlhšie, aby poriadne stuhli.

3. Arašidové maslo

Tučné, ale výživné. Perfektne zaženie popoludňajší alebo večerný hlad. Je to vynikajúci olovrant pri športovaní alebo akejkoľvek inej fyzickej aktivite. Ako s ním naložiť? Rozotrite ho v tenkej vrstve za pomoci stierky na voskový papier či papier na pečenie a vložte do mraziaceho boxu. Stane sa z neho zamatovo chrumkavá pochúťka, ktorú si môžete v pohode nalámať.

Ak nakrájate banán alebo nalámete tabuľku kvalitnej horkej čokolády, na každú porciu dáte lyžičku arašidového masla a spoločne zamrazíte, získate prekvapivé a sofistikované občerstvenie, ktoré môžete bez obáv predložiť aj majiteľom s vycibrenou chuťou. Báječný dezert!

Mohlo by vás zaujímať: Karotenoidy - Antioxidanty, ktoré nás chránia

4. Citrusové plody

Vysoký obsah vitamínu C, antioxidačné a antimikrobiálne účinky, v týchto ohľadoch patria citrusy medzi hviezdy jedálnička. Tak ich maškrťte vo všetkých podobách, aj v tej mrazenej, keď pomôžu perfektne a zdravo zahnať smäd.

Pomaranč, grapefruit, mandarínky a citróny olúpte, zbavte bielej blany a nakrájajte na mesiačiky. Tie rozložte na podnos a zamrazte. Použitie je prosté. Mrazené ovocie podľa potreby vhoďte do pohára sódovky, kde bude fungovať ako kocky ľadu, ktoré navyše zľahka dochutí vašu perlivú vodu a udrží ju dlho chladnú.

Získate chuťovo vynikajúce osviežujúce pitie a bez nutnosti vláčiť ťažké balenia vody. Navyše s istotou, že neobsahujú žiadne prídavné látky, čiže „éčka", ani umelé sladidlá. Ak si nápoj budete predsa len chcieť osladiť, sami si množstvo sacharidov nadávkujete. V takom prípade siahnite najlepšie po mede.

5. Granátové jablko

Zrniečka, čiže semená granátových jabĺk sú bohaté na vitamíny A, B, C a E aj celý rad minerálov, najmä draslíka a sodíka. Ich častá konzumácia znižuje krvný tlak a, naopak, zvyšuje hladinu testosterónu. Tieto vlastnosti sa podpisujú na povesti granátových jabĺk ako prírodného afrodiziaka, zvyšujúceho libido. Navyše sú šťavnaté a veľmi chutné.

Ak šťavnaté „koráliky“ zamrazíte, v ústach doslova explodujú chuťou. Vyberanie jadierok z granátovej šupky síce nie je ľahké, ba je aj trochu otravné, avšak, nemusíte predsa zjesť všetko naraz. Trocha ovládania sa oplatí. Čo nezjete, ihneď uložte do miniatúrnych mrazuvzdorných škatuliek, zamrazte a z mrazničky ich vyťahujte ako vzácnu delikatesu.

Čítajte tiež: Ak zmrzlina, tak bez éčiek, pachutí, „oblbovákov“ či množstva cukru. Alebo nanuky?

6. Hrozno

Bobule hrozna patria po tisícročia medzi dôležité zložky výživy množstva národov, najmä v Stredomorí (podobne ako olivový olej). Dužina, ktorá nás po zmrazení zaujíma, je plná vitamínu C, vitamínov radu B vrátane kyseliny listovej, s výnimkou vitamínu B12, ďalej horčíka a draslíka. Hrozno posilňuje kardiovaskulárny systém a ako silný antioxidant chráni bunky, tým pádom pôsobí aj proti starnutiu.

Sladkosti sa nebojte, fruktóza obsiahnutá v mrazených bobuliach vašu hladinu krvného cukru príliš nerozhojdá, len ju mierne dvíha, čím pomáha proti únave a skľúčenosti. Ako s hroznom naložiť? Do mrazničky vložte jednotlivé bobule (do škatuliek) alebo rovno celé hrozno (do potravinových sáčkov), je to jedno. Zmrazenie zintenzívni sladkosť a vnútri každej guľôčky dozrie hroznový sorbet.

7. Jogurt

Jogurt je mlieko zakysané baktériou Lactobacillus bulgaricus a Streptococcus thermophilus. Je bohatý na vitamíny A, B1, B12 a D, vápnik a bielkoviny. Aj v tučnej podobe sa skvele hodí do diétnych programov. Biely jogurt je probiotikum a patrí medzi skupinu funkčných potravín, čo sú, stručne povedané, potraviny s mimoriadnym bonusom pre zdravie, ktoré ho dokážu preukázateľne priaznivo ovplyvniť.

Počuli ste už o pochúťke frozen yogurt? Táto dobrota už aj u nás získava na popularite. Vyrobiť si svoj vlastný navyše nie je vôbec nič ťažké a skoro nič to nestojí. Nalejte jogurt do formičiek na nanuky.

Môžete ho zmiešať s müsli, nasekanými orechmi – vlašskými, lieskovými, pistáciovými, ďalej s ovocím – jahodami, malinami, ostružinami, nadrobno nasekanými broskyňami, a ešte lepšie premiešať s lyžicou medu. To je zvláštna dobrota, najmä, keď použijete hustý sedliacky či grécky jogurt. Ak si chcete uľahčiť prácu, zapichnite držadlá rovno do téglikov s jogurtmi.

Čítajte tiež: Najlepšie DRUHY ŠALÁTU. Aké sú možnosti?

8. Ľadový šalát

Tomu asi nebudete veľmi veriť. Krehké listy a mrazenie? Nie, omyl to nie je, tento šalát totiž pod tenkou vrstvou ľadu doslova ožije. Dovoľujú mu to pevné chrumkavé listy. Len ho nenechávajte v mrazničke dlho, naozaj stačí polhodina pred konzumáciou. Prekvapivú príchuť dodáte týmto krehkým listom štipkou jogurtového dresingu.

Vyrobte si dresing vlastný, napríklad s orechovým olejom, himalájskou soľou, cesnakom či karí alebo tzatziki. Mrazený listový šalát patrí medzi ľahké, elegantné a mimoriadne zdravé osviežujúce suroviny. Neobsahuje takmer žiadne kalórie, zato veľa vitamínov A, radu B, C, E, tiež horčík, vápnik, draslík a železo.

9. Maliny

Mrazené maliny sú lahôdka samy osebe a nie je nutné z nich piecť koláče, variť knedle, ani ich zakomponovávať do pohárov. Ak ich zmiešate s vyššie spomínaným hroznom (oproti ktorému majú maliny hutnejšiu textúru), ochutnáte rozdielne konzistencie v každom súste. Samozrejme, maliny môžete rozmixovať s trochou hustého bieleho jogurtu a štipkou vanilky a naplniť touto zdravou aromatickou zmesou formičky na nanuky.

Prečo práve maliny? Kvôli skvelej vôni a chuti, a tiež kvôli bohatstvu vitamínov A, C a radu B, železa a fosforu. Maliny priaznivo ovplyvňujú menštruačný cyklus, znižujú krvný tlak, bránia zápalovým procesom v organizme. Kalorická hodnota je zanedbateľná, labužnícky bonus maximálny!

10. Vodový melón

Veľa vody, málo kalórií, vynikajúca chuť. Mimoriadne obľúbená pochúťka vhodná na osvieženie a naladenie chuťou i pohladenie vôňou. Tvrdenie, že melón nie je príliš bohatý na prospešné látky, je mýtus. Naopak, obsahuje veľa vitamínu A, vitamíny radu B, vitamín C a veľa minerálnych látok i stopových prvkov. Ide najmä o draslík, železo a mangán.

Má silné močopudné, a tým pádom aj detoxikačné účinky a pôsobí proti početným civilizačným chorobám, najmä ochoreniam kardiovaskulárneho systému a obličiek. Mráz premení túto obriu dužinu v kryštalicky delikátny sorbet. Nakrájajte ovocie vopred, zbavte jadierok a zmrazte si kocky alebo plátky. Na mrazenej pochúťke si môžete pochutnávať len tak, pri party pod večernom nebom neskorého leta, pokvapkaných likérom alebo po vhodení do mixéra na melónovej drti.  

Čítajte tiež: 7 tipov na chutný olovrant s ktorým zaženiete popoludňajší hlad

Komentáre