5 kľúčových benefitov sladkých zemiakov pre vaše zdravie

5 kľúčových benefitov sladkých zemiakov pre vaše zdravie

7.8.2017 v kategórii Výživa, autor Alena Pethoova; zdroj: remedydaily.com; realsimple.com; care2.com. foto: iStock.com

Konzumácia zdravých jedál môže byť sladkou skúsenosťou. Sladké zemiaky, škrobová zelenina so smotanovou, sladkou chuťou, majú menej kalórií ako biele zemiaky a podľa LiveScience obsahujú veľké množstvo živín a antioxidantov.

Chuť a textúra sladkých zemiakov z nich robí ideálnu potravinu pre sladšie prílohy alebo dokonca aj koláče. Sladké zemiaky ponúkajú toľko zdravotných výhod, že sa často radia do zoznamu najzdravších potravín, ako je tento z Real Simple.

Čítajte tiež: Karotenoidy - Antioxidanty, ktoré nás chránia

5 kľúčových prínosov sladkých zemiakov pre vaše zdravie

1. Regulujú krvný cukor

Vaša hladina cukru v krvi a energia sú veľmi úzko spojené. Sladké zemiaky pomáhajú uspokojiť potrebu nutkavých, sladkých chutí bez toho, aby ste extrémne bičovali hladinu cukru v krvi. Prírodný cukor v sladkých zemiakoch vstupuje do krvného obehu pomaly, čo ponúka dlhodobejší zdroj energie bez "cukrovej havárie", uvádza Care2.

Japonci navyše vytvorili doplnok stravy s použitím sladkých zemiakov s bielou šupou, aby pomohli kontrolovať hladinu cukru v krvi u diabetikov. Výskumníci zistili, že sladké zemiaky v Severnej Karolíne majú podobné vlastnosti ako v japonskom doplnku, podľa LiveScience.

Recept: Kaša zo sladkých zemiakov

2. Sladké zemiaky sú skutočne výživné

Podľa Care2, sladké zemiaky obsahujú živiny, ako je železo (napomáha tvorbe červených a bielych krviniek), vitamín D (pomáha posilniť imunitný systém a štítnu žľazu), horčík (známy svojimi protistresovými vlastnosťami) a draslík, ktorý pomáha regulovať srdcový tep.

3. Sladké zemiaky pomáhajú znížiť riziko vzniku rakoviny

Sladké zemiaky (najmä oranžový druh) obsahujú merateľné hladiny beta-karoténu, ktoré môžu znížiť riziko rakoviny prsníka a vaječníkov. Okrem toho výskumníci ukázali, že fialové sladké zemiaky môžu spomaliť rakovinový bunkový rast, tvrdí LiveScience.

Spoločným menovateľom všetkých receptov zo sladkých zemiakov je veľmi jednoduchá príprava – vyskúšajte:
Pečené sladké zemiaky s cesnakom a tymiánom

4. Pomáhajú pri trávení

Sladké zemiaky sú potraviny s vysokým obsahom vlákniny, ktoré môžu pomôcť vášmu organizmu regulovať proces trávenia a zmierniť problémy s nadúvaním, uvádza LiveScience.

5. Kedy sladké zemiaky nekonzumovať?

Sladké zemiaky obsahujú veľa základných živín, sú to však potraviny s vysokým obsahom sacharidov (obsahujú približne 100 kalórií na porciu). Okrem toho, ak máte problémy s obličkovými kameňmi, lekári odporúčajú sladké zemiaky nekonzumovať, pretože tieto, na oxalát bohaté potraviny, môžu prispieť k tvorbe obličkových kameňov, uvádza  LiveScience.

Ak si všimnete, že vaša pokožka alebo nechty majú nádych oranžovej farby, znížte množstvo sladkých zemiakov, ktoré konzumujete, pretože vďaka vysokej hladine vitamínu A a beta-karoténu môžete vyzerať trochu viac ako tekvica, čo sa vám asi páčiť nebude:) 

Čítajte tiež: Neopomínajte batáty, zdvihnú vám náladu!

Komentáre