Toto ste o HRUŠKÁCH nevedeli!

Toto ste o HRUŠKÁCH nevedeli!

27.8.2017 v kategórii Výživa, autor Jana Trundová foto: iStock.com

Teraz prichádza ich vrcholná sezóna. Odtrhnite si ich priamo zo stromu, posaďte sa do jeho košatého tieňa a vychutnávajte si babie leto.

Hrušková veľmoc

Ospevoval ich už Homér a práve starovekí Rimania dokázali pestovať viac ako tridsať druhov hrušiek, a aj ich poriadne vychutnať. Súčasné jedlé odrody prišli do Európy z oblasti Kaukazu a cez starovekého ctiteľa , ktorým bol francúzsky cisár Karol Veľký, dobyvateľ a nadšený pestovateľ, ktorý ich nechal vysadiť a šľachtiť vo svojich záhradách.

Mohlo by vás zaujímať: Je zelenina pre naše zdravie dôležitejšia ako ovocie?

S objavom vrúbľovania niekedy v časoch Ľudovíta IV. ich Francúzi poznali okolo deväťsto odrôd. Táto šľachtiteľská vášeň nemohla skončiť inak ako veľkou gastronomickou módou šírenou starým kontinentom, čím sa dostali aj na české šľachtické stoly a do slovenských kláštorných záhrad.

Z nich už to bolo len cez plot do vidieckej krajiny a zakladania sadov. Nadšenie, ktoré vzbudili, sa skončilo tým, že sa u nás uchytilo viac ako sto odrôd, ktoré boli také chutné a kvalitné, že sme získali povesť hruškovej veľmoci a dokonca ich vyvážali aj na bohaté stoly v okolitých krajinách. Dávno už to tak nie je, delikátnu hruškovicu však vyvážame do Ameriky dodnes.

Čítajte tiež: Ako prinútiť deti jesť ovocie a zeleninu? Maskujte!

Tip: Rehabilitujme naše hrušky. Tiež vás láka exotika a skôr než obyčajnú hrušku na mise s ovocím máte ázijské hrušky nashi, prípadne Kumo?

Je pravda, že obsahujú oveľa menej kalórií, rovnako tak ale aj minimum zdraviu prospešných látok, nie sú vhodné na skladovanie, čiže majú krátku dobu spotreby, a po rozkrojení bleskovo hnednú. Tuzemská hruška nám dá teda viac!

Zdravie z hrušky

Dietológovia hruškám zazlievajú vyššie kalorické hodnoty a nízky obsah vitamínu C. Môže byť, isté ale je, že tento hendikep im ostatné nutričné hodnoty dokonale vyvažujú. Spozornieť by mali najmä tí, ktorí trpia nedostatkom vitamínu B.

Ten sa v nich objavuje v širokom zastúpení a vysokom obsahu. S hruškami získate tiež provitamín A, draslík, rutín a v neposlednom rade aj flavonoidy, nositeľa silných antioxidačných účinkov.

Vďaka rutínu a flavonoidom pomáhajú spevňovať cievne steny a podporujú správnu činnosť srdcovo-cievneho systému. Hrušky boli tiež odjakživa ľudovým prostriedkom pri zápche a detoxikácii organizmu.

Prečisťovanie tenkého čreva vykonávajú pri rozumnej konzumácii jemne, a navyše dokážu chrániť sliznicu celého zažívacieho traktu pred narušením. Liečivé účinky majú pritom nielen plody, ale aj listy, z ktorých sa varili a tam, kde uctievajú miestne liečiteľské tradície, aj varia čajové nálevy.

Mohlo by vás zaujímať: Top 10 najkalorickejších druhov ovocia

Komentáre