Cukor a intenzita záťaže. Ako naše telo využíva sacharidy pri športovej aktivite?

Cukor a intenzita záťaže. Ako naše telo využíva sacharidy pri športovej aktivite?
7.11.2017 v kategórii Cvičenie a športy, autor Mgr. Alena Pethoova, foto: istockphoto.com

Či už ide o hnedú ryžu alebo cukríky, všetky sacharidy sú v procese trávenie štiepené na ich najjednoduchšiu formu a vstrebávané do krvi ako glukóza. Či už rýchle alebo pomalé sacharidy, oboje podstupujú tú istú cestu, len glukózu uvoľňujú rôzne rýchlo.

Viete, čo sa deje s glukózou po strávení a vstrebaní do krvi? 

  • Časť z nej zostáva v krvnom riečišti v podobe krvnej glukózy (nazývaný aj krvný cukor)
  • Časť je uložená v pečeni
  • Časť poskytuje energii mozgu a iným orgánom
  • Časť vstupuje do svalov, kde sa uloží na neskoršie využitie
Mohlo by vás zaujímať: Podkožný tuk na minimum! Sú sacharidové vlny riešením?

Uložená glukóza sa nazýva glykogén. Sacharidy, ktoré si vezmete tesne pred tréningom, uvoľnia palivovú nádrž. Strava, ktorú skonzumujete v dostatočnom predstihu pred tréningom, napríklad 3-4 hodiny alebo viac, bude mať čas sa stráviť, vstrebať a dopraviť ku svalom, kde môže byť uložená ako glykogén. Svaly potrebujú ku kontrakcii pohotové zásoby glukózy, a tá je už okamžite k dispozícii, vo forme glykogénu vo svalovom tkanive.

Vedeli ste, že keď telo odpočíva, sacharidy sú zdrojom energie len pre mozog a červené krvinky?

Ako naše telo využíva sacharidy pri športovej aktivite?

Pri odpočinku si väčšinou uchovávame sacharidovú zásobu v podobe svalového glykogénu, aby bola k dispozícii, keď ju budeme potrebovať pri behu, skoku, vrhu – jednoducho pri akomkoľvek pohybe, ktorý vyžaduje výbuch, či explóziu.

Akonáhle sa intenzita nášho pohybu zvýši, musíme sa spoliehať na sacharidy, ktoré poháňajú kontrahujúce, teda pracujúce svaly.

Čítajte tiež: 5 najlepších cvikov na stehná a zadok

Cukor a intenzita záťaže

V priebehu nižšej intenzity záťaže, ktorá môže trvať dlhšiu dobu, kedy svaly, využívajú kyslík k spaľovaniu, ako napríklad, rýchla chôdza, cyklistika, plávanie, poskytne kombinácia sacharidov, tuku a bielkovín energiu, ktorá umožní kontrakciu svalových vlákien.

Pri veľmi intenzívnej záťaži, ktorá zahrňuje krátku, silovo výbušnú akciu, ako je 100 m šprint, je sacharid (glukóza) jediným zdrojom energie, ktorý sa dá využiť ku kontrakcii.

Spočiatku, behom cvičenia svaly spoliehajú na svoj zásobný uložený sacharid, na glykogén. Ak cvičenie pokračuje ďalej, vezmú si svaly glukózu (cukor) z krvi. Krv však obsahuje len veľmi malé množstvo glukózy.

Akonáhle je využitá pre fyzickú aktivitu, pečeň začne uvoľňovať z glykogénových zásob glukózu do krvného riečišťa, aby hladina krvnej glukózy, známa tiež ako krvný cukor neklesla príliš nízko.

Prečítajte si: Toto je najlepšie cvičenie na rozvoj sily nôh a sedacích svalov!

Koľko sacharidu vieme uložiť?

Vzhľadom k tomu, že telesné zásoby sacharidov sú extrémne obmedzené (dokážeme uložiť v priemere 450 – 470g sacharidov), je načasovanie ich konzumácie dôležité pre výdrž a športový výkon.

Pokiaľ ale nejaký športovec konzumuje vysoko sacharidovú stravu, jeho telo vyrába viac enzýmov zodpovedných za ukladanie glykogénu, to znamená, že sa u veľmi aktívneho športovca, ktorý konzumuje vysoko sacharidovú stravu, zvýši kapacita pre ukladanie glykogénu, ktorý môže dosiahnuť dvojnásobné množstvo.

Tip pre vás: 8x po-tréningové maškrty iba za 150 kcal