Cvičenie a pohyb ako životný štýl - ako na to?

ako si urobiť čas na cvičenie, cvičenie, čas, motivácia, životný štýl, beh, yoga, joga, cvik, pilates, hiit, cardio, kardio, tréning, rutina, posilka, fitko, fit, fitness, posliňovňa
12.8.2019 v kategórii Cvičenie a športy, autor Iveta Škrabáková, foto: istockphoto.com

Aktívny životný štýl je niečo, o čo by sme sa mali všetci usilovať, ale nie vždy je to také jednoduché. Dobrou správou však je, že existujú spôsoby, ako urobiť cvičenie a pohyb súčasťou vášho života, a to na pravidelnej báze.

Poďme sa spolu pozrieť na týchto pár jednoduchých spôsobov, ktoré vaše výhovorky navždy pochovajú.

Ako urobiť z pohybu a cvičenia životný štýl?

1. Zaviažte sa sebe samému

Prvým krokom na to, aby ste cvičenie a pohyb dostali do svojho života je záväzok. Sľub, ktorý si potrebujete dať aby vás mohlo šťuchať svedomie. Na to, aby ste sa skutočne dostali kam chcete, však budete potrebovať aj plán. Čas na cvičenie môže samozrejme znamenať, že sa možno budete musieť vzdať niečoho iného. Aj keď je práve čas dohnať nedopozeranú sériu obľúbeného televízneho programu alebo zostať po práci na spoločenskej udalosti.

Najlepším spôsobom ako si „byť verný“ (a svojim záväzkom) je zvoliť si cestu rovnováhy.

Kedy si nájdete čas na to čo musíte, čo chcete, ale aj na to čo je potrebné. Nestresujte zbytočne okolo toho, kedy budete cvičiť a nehľadajte zbytočné výhovorky ako sa cvičeniu vyhnúť. Radšej sa sústreďte na to, ako sa budete po cvičení cítiť. Cvičenie a pohyb je adaptívnou činnosťou, ak ho budete pravidelne praktizovať, časom si zvykne nielen vaše telo, ale i myseľ, a výhovorky bude hľadať čoraz sporadickejšie.

2. Cvičte s priateľom

Cvičenie s priateľmi má toľko výhod! Môže byť zároveň nie len fyzickou ale i sociálnou aktivitou, ktorá pomáha spáliť kalórie ale zároveň udržiavať zdravé medziľudské vzťahy. PLUS ak pôjdete cvičiť so „sparing partnerom“ budete sa môcť o tom menej vyhovárať a môžete sa navzájom motivovať menšími súťažami navzájom. Zájdite si napríklad na jogu, vybehnite si do kopca alebo si choďte zaplávať. Možností je mnoho.

3. Záznamy

Celkom uspokojivý pocit, keď si v diári môžete odškrtnúť hodinu plnú dychčania a potu, však? Urobili ste niečo skvelé pre svoje zdravie a líniu. Sledovaním toho, kedy, či a koľko cvičíte ľahšie nasmerujete svoje aktivity do budúcnosti. Zároveň si môžete robiť aj poznámky (čo ste cvičili, ako vás to unavilo a pod.), takýmito podrobnými poznámkami a ich evidenciou si môžete neskôr pozrieť aj vývoj vašej kondície a motivácie.

4. Spríjemnenie

Ťažko sa vám bude s radosťou navštevovať fitness centrum či rozbaľovať podložka na cvičenie, pokiaľ samotná aktivita nebude pre vás potešením. Spríjemnite si svoj pohyb skvelou hudbou, pohodlným oblečením či vôňami, ktoré máte radi. Robíte to pre seba, užite si to naplno!

5. Zamerajte sa na výhody

Mnoho ľudí, ktorí s cvičením iba začínajú sa rozhodujú či ho zaradiť v daný deň podľa toho, ako sa aktuálne cítia. Ak po celom dni pociťujete únavu, pravdepodobne si z toho urobíte výhovorku. Majte však na pamäti, že motivácia ako taká za vás vaše ciele nedosiahne. Z cvičenie treba jednoducho urobiť rutinu.

Myslite pri tom hlavne na výhody tréningu z dlhodobého hľadiska.

Ako napríklad to, že budete mať viac energie, schopnosť dvíhať ťažšie váhy, zlepšená kondícia, očistenie mysle. Všetky tieto benefity totiž skvele využijete aj v bežnom živote. Spomeňte si na to, prečo ste začali, a majte to vždy pred sebou. Ani sa nenazdáte a z cvičenia sa stane niečo, čo vám bude chýbať, ak si naň nenájdete čas.

6. Nevzdávajte sa

Pohyb a cvičenie sa stanú vašim životným štýlom iba ak na to budete mať čas. Pokúste sa prekonať nutkanie vzdať to, aj keď sa vám do cesty postavia rôzne prekážky. Niektoré týždne to môže byť náročnejšie, iné to ide ako po masle. Ak máte tendenciu zakaždým to vzdať po pár neúspechoch, budete donekonečna začínať od nuly, s rovnakou nechuťou, veľkou svalovicou a zlou kondičkou. A to predsa nechcete!