OMLADNITE cvičením: Päť Tibeťanov

Lucia Gáborová | 21. júl 2021
5 Tibeťanov

Ak nemáte práve čas cvičiť hodinu denne, máme pre vás dobrú správu. Existuje mimoriadne telu prospešné cvičenie, ktoré odcvičíte za pätnásť minút.

Môžete ho cvičiť doma aj na cestách, nemusíte sa kvôli nemu nikam premiestňovať, ani naň nepotrebujete žiadne špeciálne vybavenie či outfit.

Päť Tibeťanov je dvetisíc päťsto rokov staré jogové cvičenie pozostávajúce zo sledu piatich cvikov. Malo by sa cvičiť každý deň, ideálne ráno hneď po zobudení nalačno. Cviky nasledujú po sebe v presnom poradí a každý cvik sa cvičí 21 krát. Začínať môžete napríklad od päť opakovaní a každý deň ich zvyšovať, až pokiaľ nedosiahnete číslo 21, pri ktorom už zostanete. 

Prečo by som mal/a cvičiť Päť Tibeťanov?

Nie nadarmo sa táto technika nazýva aj Fontána mladosti. Údajne ju vytvorili tibetskí lámovia (mnísi) alebo poprední učitelia budhizmu. Má veľa fyzických, ale aj duševných výhod. Jednotlivé cviky obnovujú vitalitu a silu človeka.

Západnému svetu ich v roku 1985 predstavil Peter Kelder v knihe Pradávne tajomstvo prameňa mladosti. Podrobne v nej vysvetľuje jednotlivé cviky a ich dopad na zdravie ľudského organizmu. Autor tvrdí, že jednotlivé cviky stimulujú časti endokrinného systému, orgány a žľazy, ktoré regulujú mnohé telesné funkcie.

Zvyšujú tiež mobilitu a flexibilitu tela a pomáhajú telu, aby počas procesu starnutia zostalo svižné, pružné a pevné. Ľudia, ktorí cvičia toto cvičenie každý deň dlhodobo tvrdia, že pociťujú zvýšený prílev energie, lepšiu flexibilitu chrbtice, lepšie spia, cítia sa vyrovnanejší, zlepšilo sa im trávenie a v neposlednom rade aj libido. 

„Doteraz si spomínam, ako som pred rokmi cítil bolesť v krížovej oblasti ráno pri vstavaní z postele a ťažkosti pri obyčajnom zohýbaní sa," hovorí Vladimír, 42, ktorý cvičí Päť Tibeťanov každé ráno už viac ako päť rokov. „S odstupom času cítim, že mám oveľa prirodzenejšie držanie tela. Denne pracujem osem hodín za počítačom a vďaka cvičeniu Päť Tibeťanov sa mi darí žiť aktívnejší a spokojnejší život, ako keby som vôbec necvičil."

Výhody Piatich Tibeťanov by sme mohli zhrnúť do nasledovných bodov:

  • úľava od stuhnutia a bolesti
  • spevnenie tela
  • zlepšenie koordinácie končatín
  • lepšia cirkulácia krvi
  • odbúranie smútku a úzkostí
  • lepší spánok
  • lepšie trávenie
  • posilnený kardiovaskulárny systém
  • príliv energie
  • mladistvý vzhľad

5 tibeťanov

Ako cvičiť jednotlivé cviky

Tibeťan č. 1

Postavte sa rovno, nohy mierne od seba. Natiahnite ruky rovnobežne s podlahou, dlane smerujú dolu. Vaše telo formuje tvar písmena T. Pomaly sa začnite otáčať na mieste v smere hodinových ručičiek. Pri otáčaní sa pokúste pohľad vracať späť vždy na jedno miesto. Opakujte 21 krát.

Ak sa vám začne točiť hlava, cvičenie prerušte, aby ste nespadli. Po ukončení cvičenia na chvíľu zopnite ruky pred hrudník, zatvorte oči a zostaňte ešte chvíľu stáť na jednom mieste, kým točenie hlavy úplne odznie. 

Tibeťan č. 2

Ľahnite si na chrbát, buď na koberec alebo na jogamatku, ruky položte vedľa tela dlaňami nadol. Je dôležité, aby ste počas cvičenia dodržiavali pravidelné dýchanie. Pri nádychu zodvihnite naraz hlavu aj nohy tak, že vaše telo vyformuje tvar písmena J. S výdychom opäť vrátite na podlahu nohy aj hlavu. Opakujte 21 krát. 

Tibeťan č. 3

Začnite tým, že si kľaknete na podložku. Kolená na šírku ramien, dlane spočívajú na zadnej stene strane stehien, pod zadkom. S nádychom pomaly zakloňte hlavu a otvorte hruď. Pri výdychu ju sklopte dopredu, bradou zatlačte na hruď. Dlane počas cvičenia nepresúvajte. Opakujte 21 krát. 

Tibeťan č. 4

Tento cvik sa nazýva aj Stôl. Sadnite si na podložku, nohy natiahnite pred seba. Ruky položte na podložku vedľa bokov, prsty smerujú dopredu. Hlavu položte k hrudníku. S nádychom preklápajte hlavu dozadu a súčasne dvíhajte boky a ohýbajte kolená tak, aby vaše telo vyformovalo pozíciu pripomínajúcu stôl. S výdychom uvoľnite svaly a vráťte sa do východiskovej polohy. 

Ruky a päty zostávajú počas celého cvičenia na mieste. Opakujte 21 krát.

Tibeťan č. 5

Posledný cvik zahŕňa dve jogové pozície: Pes hlavou dolu a Pes hlavou hore. Preto je tento cvik známy niekedy aj pod názvom Dva psy. 

Oprite sa rukami o podložku na šírku ramien, nohy natiahnite za seba, hlavu mierne zakloňte. Ste v pozícii Pes hlavou hore. S nádychom zodvihnite boky a preklopte telo do pozície strechy. Ste v pozícii Pes hlavou dolu. 

Opakujte 21 krát.

Po skončení celého cvičebného programu môže nasledovať meditácia alebo relaxačné či dychové cvičenia. Päť Tibeťanov môžete cvičiť samostatne, alebo ich spojiť s inou sekvenciou jogových asán. 

Kontraindikácie cvičenia 5 Tibeťanov:

Päť Tibeťanov by ste nemali cvičiť, ak máte problémy so závratmi, ak trpíte srdcovo-cievnymi ochoreniami, neurologickým ochorením, ak ste v posledných šiestich mesiacoch podstúpili akúkoľvek operáciu alebo ak ste tehotná. V prípade akýchkoľvek pochybností sa pred zahájením cvičenia najskôr poraďte so svojím ošetrujúcim lekárom.