Stratili ste motiváciu? Pomocnú ruku vie podať mentálny kouč

Stratili ste motiváciu? Pomocnú ruku vie podať mentálny kouč
10.10.2017 v kategórii Cvičenie a športy, autor Janka Danková, foto: istockphoto.com

Zdravý životný štýl a s ním spojené aj fyzické aktivity sú čoraz častejšie a obľúbenejšie. Rozhodnutie začať športovať môže prísť zo sekundy na sekundu, no udržanie si tohto odhodlania si už žiada poriadnu dávku sebadisciplíny.

Základ prichádza z nášho vnútra

Nech sa človek rozhodne pre čokoľvek, hlavný podnet by mal byť, a vo väčšine prípadov aj pochádza, z jeho vlastného vnútra. Sebamotivácia nás dokáže postaviť ráno z postele a podnietiť ku krokom, vďaka ktorým sa priblížime k vytúženému cieľu.

Čítajte tiež: Nováčik na bežeckej scéne? Niekoľko tipov a správna motivácia iste padne vhod.

Táto hybná sila nášho JA môže mať motivačné faktory dvojitého charakteru – buď pozitívne (potreba sebarealizácie či potreba morálneho ocenenia) alebo negatívne (strach). Už americký psychológ Abraham Harold Maslow kládol v prvej polovici minulého storočia potrebu sebarealizácie na prvé miesto v rebríčku ľudských potrieb.

Robiť to, čo človeka baví a napĺňa, považoval za najdôležitejší atribút pri budovaní životného šťastia. Ak nás teda baví cvičenie a trávenie voľného času v posilňovni, práve tieto okamihy nás dokážu dostatočne naplniť spokojnosťou a postarať sa o naše duševné zdravie.

Mohlo by vás zaujímať: MOTIVÁCIA – večný problém pri CHUDNUTÍ. Ako začať?

Čo však v prípade, keď nemáme na pohyb a fyzickú aktivitu práve náladu? Môže ísť o chvíľkové zaváhanie a kolísanie nálad, a preto netreba hneď sám nad sebou zalamovať rukami a robiť unáhlené závery.

Nie je správne robiť veci nasilu, no spomenúť si na svoj cieľ a prehodnotiť ho, nás môže opätovne naštartovať a dodať dostatok odhodlania.

Lukáš Piperek – certifikovaný mentálny kouč, autor e-booku „5 najčastejších predzápasových chýb“. Spolupracuje so športovcami z kolektívnych aj individuálnych športov, pomocnú ruku podal aj slovenskej hokejovej reprezentácii do 18 rokov – na MS v USA sa im podarilo obsadiť 5. miesto, čo je najlepšie umiestnenie za posledných 9 rokov.

Mohlo by vás zaujímať: Akú úlohu zohráva osobný tréner vo fitness centre?

Pomocnú ruku vie podať mentálny kouč

Strata motivácie a vybočenie zo zabehnutých koľají nie sú známe len tým, ktorí sa rozhodli pre športové aktivity v rámci voľného času, ale tiež profesionálnym športovcom. Čoraz častejšie siahajú po možnosti využiť mentálneho kouča, a to individuálni športovci, ako i celé tímy.

Hokejové mužstvo UMB Banská Bystrica, ktorého všetci hráči sú študentmi vysokých škôl či univerzít, pôsobí v nadnárodnej súťaži EUHL (Európska univerzitná hokejová liga). A hoci nejde o profesionálnu súťaž, resp. hráči nie sú platení za svoj výkon na ľade, vedenie spomínaného mužstva sa pred play-off rozhodlo využiť služby mentálneho kouča.

Čítajte tiež: 3 najväčšie omyly, ktorých sa dopúšťame v posilňovni

„Mojou úlohou bolo zjednotiť tím, aby všetci hráči išli za jedným cieľom. Vytvorili sme prostredie, v ktorom mohli všetci rozprávať otvorene. Chalani si medzi sebou povedali, čo bolo nutné si povedať a do play-off vstupovali s čistým štítom. Tam mali niekoľko ťažkých zápasov, ktoré otáčali v poslednej tretine, takže verím, že k tomu pomohli i tie stretnutia, ktoré sme spolu mali,“ vyslovil mentálny kouč Lukáš Piperek.

„Základným predpokladom úspešnej spolupráce je vytvorenie dôvery. Ak vám športovci neveria, môžete ich učiť tie najlepšie techniky, postupy a stratégie, ale je to zbytočné, lebo to nezoberú. Výhodu toho, že som bol aktívny športovec a stále sa venujem rýchlostnému inline korčuľovaniu je, že sa dokážem vcítiť do kože športovca.

Rovnako ako každý, aj ja som si prešiel obdobiami, keď sa mi darilo viac a kedy, naopak, menej. Pochopenie pocitov konkrétneho človeka je jednou z kľúčových vecí. Sám vidím, že to potom klienti vnímajú inak, ako keby sa s nimi rozprával niekto, kto pozná teóriu, ale z praxe nevie, o čom rozprávajú,“ dodal. Spomínané mužstvo napokon obsadilo konečné tretie miesto.

Mohlo by sa vám tiež páčiť: 5 najlepších cvikov na stehná a zadok