Potraviny pre ZDRAVÚ a KRÁSNU PLEŤ

potraviny pre zdravú pleť, čo jesť, diéta, ovocie, zelenina, fit, fitness, zdravie, wellness, skin, pokožka, krása, jedlo,
27.12.2019 v kategórii Krása, autor Lucia Gáborová , foto: istockphoto.com

Všetky si rady natierame na tvár rôzne krémy a séra, no viete o tom, že na vašej pleti sa odráža vo veľkej miere práve to, čo jete? Tak, ako sa na nej podpíše nezdravá strava v podobe priveľkej hladiny skonzumovaného cukru a mastných, vyprážaných jedál, tak na nej uvidíte aj potraviny, ktoré ju očividne skrášlia a dokonca môžu i spomaliť starnutie.

K PERFEKTNEJ KONDÍCII VAŠEJ PLETI VÁM NAPOMÔŽU NASLEDOVNÉ POTRAVINY:

Odumreté bunky organizmus vylučuje odlupovaním a nahrádza novými. Práve na tvorbu nových, zdravých buniek je nevyhnutný neustály prísun kľúčových živín. A preto, jedzte zdravé potraviny, udržiavajte prostredníctvom jedál svoje telo v rovnováhe a doprajte mu všetky potrebné živiny. Vaša pokožka bude pomalšie starnúť a bude pružná a hladká, bez vyrážok a iných zapálených miest.

AVOKÁDO

Má vysoký obsah tých správnych tukov prispievajúcich k mnohým funkciám v organizme. Ich obsah je nevyhnutný na udržanie elasticity a vlhkosti pokožky. Avokádo je tiež bohatým zdrojom vitamínu E. Ten pôsobí ako dôležitý antioxidant chrániaci vašu kožu pred pôsobením voľných radikálov. Ideálne je, keď je vitamín E konzumovaný v kombinácii s vitamínom C.

Medzi prejavy nedostatku vitamínu C patrí napríklad voľným okom viditeľná suchosť kože. Naopak, pri jeho dostatočnej konzumácii bude vaša pokožka priam žiariť. Vitamín C nájdete napríklad v bobuľovom ovocí, šípkach, petržlene, keli, ružičkovom keli, brokolici, citrusoch, jahodách a sladkých zemiakoch.

ORECHY

Predovšetkým vlašské orechy sú vynikajúcim zdrojom nenasýtených mastných kyselín. Strava s privysokým obsahom tukov omega-6 môže v tele vyvolať zápal, ktorý sa môže prejaviť napríklad v podobe psoriázy. Na druhej strane, omega-3 tuky zápal v tele znižujú, a to aj v koži. V našej západoeurópskej strave prevládajú omega-6 kyseliny. Práve preto musíme zapracovať na doplnení omega-3. Orechy sú tiež zdrojom zinku, vitamínu E, C a selénu.

Samozrejme, starnutie nezastavíme, pretože je prirodzené. Vrásky a pigmentové škvrny sú nevyhnutným výsledkom pôsobenia času, či nadmerného slnenia alebo používania príliš agresívnych kozmetických prípravkov, a preto aj k pokožke treba pristupovať holisticky. Buďte k svojej pokožke láskavá, konzumujte potraviny bohaté na antioxidanty, zdravé tuky, nenasýtené mastné kyseliny, vitamíny a minerály.

RYBY A SEMIENKA

Vynikajúcim zdrojom omega-3 sú niektoré ryby, napr. losos, makrela, sardinky, pstruh, krevety, ustrice. Medzi rastlinné zdroje omega-3 patrí morská riasa nori, chlorela, spirulina, chia, konopné a ľanové semienka, fazuľa, sója. Omega-3 kyseliny sú nielen mocným protizápalovým faktorom, ale v určitej miere dokážu zmierniť poškodenia kože vyvolanej nadmerným slnením. To, samozrejme, neznamená, že sa máte vzdať prípravkov s ochranným faktorom. Práve naopak. Ak chceme mať zdravú a krásnu pleť, musíme ju dostatočne chrániť aj pred škodlivým slnečným žiarením.

ZELENÝ ČAJ

Je bohatý na antioxidanty, ktoré chránia pokožku pred voľnými radikálmi a predčasným starnutím. Tiež na polyfenoly, ktoré dokážu znížiť zápal kože a bojovať proti rakovine.

SLADKÉ ZEMIAKY

Obsahujú betakarotén. Pôsobí ako provitamín A, čo znamená, že sa vo vašom tele môže premeniť na vitamín A. Karotenoidy, akými je práve betakarotén, udržiavajú pokožku zdravú tým, že do určitej miery pôsobia ako prirodzený ochranný filter. Pri konzumácii je tento antioxidant implementovaný do pokožky a chráni vaše kožné bunky pred slnečným žiarením. Môže to pomôcť predísť spáleniu pokožky, nadmernému odumieraniu buniek a suchej, vráskavej pokožke. Opäť však pripomíname, že pri dlhodobom vystavení pokožky slnku je potrebné použiť aj ochranný krém s SPF.

RASTLINNÉ OLEJE

Nielen olivový, ale aj iné rastlinné oleje sú skvelou potravou pre pleť. Výskumy ukázali, že pomocou nich môžeme predchádzať mnohým bežným ochoreniam spojeným so starnutím organizmu. Konkrétne olivový olej znižuje krvný tlak, znižuje riziko srdcových chorôb, pomáha predchádzať metabolickému syndrómu a môže byť účinný v boji proti rakovine. Až 73 % olivového oleja pozostáva z mononenasýtených tukov, ktoré sú spojené so zvýšenou elasticitou a pevnosťou pokožky.

ČISTÁ VODA

Správnym pitným režimom prispievame k hydratácii celého organizmu. Možno ste si niekedy všimli, že ak vypijete šesť až osem pohárov čistej vody denne, vaša pleť je vyhladená a žiarivá. Naopak, ak svoj pitný režim podceňujete, alebo doňho zahŕňate pitie sladených či bublinkových nápojov, vaša koža je ochabnutá a pôsobí mdlo. Ak denne pracujete pri počítači, nechajte si na stole vedľa PC položenú fľašu s vodou. Bylinkový čaj je tiež vhodný, je potrebné ho však striedať. Hydratáciu organizmu vám zabezpečí aj vodnaté ovocie a zelenina, napríklad melón či uhorka. Tie vám, okrem vody, doplnia aj živiny a minerálne látky.

BROKOLICA

Brokolica je plná mnohých vitamínov a minerálov dôležitých pre zdravie pokožky, vrátane zinku, vitamínu A a vitamínu C. Brokolica tiež obsahuje špeciálnu zmes sulforaphane, ktorá sa môže pochváliť niektorými pôsobivými potenciálnymi výhodami. Môže mať dokonca protirakovinové účinky aj na niektoré typy rakoviny kože. Táto látka tiež pôsobí proti škodlivému slnečnému žiareniu a udržiava správnu hladinu kolagénu v tele.

Ak aj budete dodržiavať všetky uvedené rady, nezabudnite na to, že pleti škodí aj fajčenie, nadmerná konzumácia kofeínu a alkoholu. Pre krásu a vzhľad je tiež potrebný pravidelný pohyb a zdravý spánok. Radikálna diéta kráse tiež veľmi neprospeje. Vynechávanie živín a minerálnych látok môže viesť k anémii a následnej únave. Ak budete dbať na správnu životosprávu, budete sa nielen dobre cítiť, ale aj skvelo vyzerať.