Rituál vďačnosti: Pritiahnite si do života dobré veci

Rituál vďačnosti: Pritiahnite si do života dobré veci
8.2.2019 v kategórii Psychológia a vzťahy, autor Miroslava Suchárová Miková, foto: istockphoto.com

Praktizovaním rituálu vďačnosti môžete získať kvalitnejší spánok, šťastnejšie manželstvo, začnete prikladať menšiu dôležitosť materiálnym statkom a stanete sa menej závistlivými.

Prečo začať  "od znova" s praktizovaním rituálu vďačnosti? 

Aj vy si s príchodom zmeny želáte, aby ste boli zdravší, šťastnejší, štíhlejší či bohatší? Prebúdza sa vo vás na jednej strane túžba niečo vo svojom živote zmeniť, no na druhej strane máte obavy, že to nepôjde, pretože žijete v krajine s biednym zdravotníctvom, máte zlú prácu, ufrflaného manžela či suseda, ktorý vám dennodenne znepríjemňuje život, alebo si nemôžete dovoliť fitnes trénera a zdravé potraviny?

Nemajte strach, ale verte, že všetko sa dá, pretože každý z nás je na tomto svete preto, aby si splnil svoje sny a bol šťastný! Lenže treba sa prestať vyhovárať, vystúpiť zo zóny komfortu a konať! Skúste to napríklad tak, že začnete dennodenne praktizovať rituál vďačnosti a začnú sa diať zázraky, to vám garantujem. 

Ako to viem? Mám to odskúšané na sebe a nie jedenkrát. S vďačnosťou v srdci je človek spokojnejší a priťahuje si do života viac toho, za čo je vďačný. Áno, aj mne sa stáva, že popri všetkých povinnostiach pozabudnem byť vďačná, čo skôr či neskôr vyústi do nespokojnosti a negativizmu. Našťastie, vždy sa „uvedomím, alebo sa v mojom živote nájde niekto, kto ma opäť navedie na správnu cestu. 

Kouč pozitívneho myslenia radí

Potrebujete ďalší dôkaz, že to naozaj funguje? Tu ho máte!

Je ním kouč pozitívneho myslenia Miroslav Zaťko. Ten otvorene píše o tom, aký bol jeho život predtým, teda v čase, keď sa ešte nezaoberal pozitívnym myslením, ktorého neodmysliteľnou súčasťou je aj vďačnosť.

„Okolo roku 2003 som prežil pomerne náročné životné obdobie, ktoré mnou otriaslo takmer v každej oblasti. Bol som na tom zle fyzicky, duševne, nemal som žiadne sebavedomie. Finančne som bol hlboko v mínuse a v oblasti vzťahov to bola jedna veľká katastrofa. Verte mi, že nie raz som si dával otázku: ,Prečo, prečo, práve ja?!‘,“ priznáva sa otvorene. Ako sa z problémov dostal? Začal sa poctivo venovať rituálu vďačnosti.

„Vďačnosť bola jedna z prvých metód, ktoré som začal praktizovať. Ak túžite po zmene, je potrebné splniť minimálne tri požiadavky. Musíte chcieť, túžiť po zmene. Musíte veriť, že zmena príde a musíte byť ochotný zaplatiť cenu za zmenu, za úspech. Každé ráno, keď som išiel do práce, tak som ďakoval. Ďakoval som za všetko, čo bolo pre mňa dôležité. Zdravie, strecha nad hlavou, práca, dostatok jedla, ľudia v mojom okolí.

Vnútorne som to veľmi prežíval, vkladal som do toho čo najviac emócií. Neskôr, keď som si vytvoril metódu piatich prstov, vďačnosti som sa venoval dokonca trikrát denne. Založil som si aj zošit vďačností.  Toto bola jedna z cien za zmenu. Každodenná trpezlivá práca na sebe samom. Výsledky sa dostavili za veľmi krátky čas. Pozitívne myšlienky i emócie majú niekoľkonásobne silnejšiu energiu ako negatívne. Môj okruh vďačností sa začal výrazne rozširovať. Zmenu som cítil ja a všimli si ju aj moji najbližší,“ prezrádza známy kouč pozitívneho myslenia. 

Nuž, a napokon vďačnosť je spojená aj s množstvom benefitov, ktoré sú potvrdené vedecky. Ak sa naučíte byť vďační, budete šťastnejší, zdravší, obľúbenejší, produktívnejší, priateľskejší, úspešnejší či optimistickejší. Praktizovaním rituálu vďačnosti môžete však získať aj kvalitnejší spánok, šťastnejšie manželstvo a tiež začnete prikladať menšiu dôležitosť materiálnym statkom a stanete sa menej závistlivými.   

Prečo začať práve s vďačnosťou?

Pravidelné praktizovanie vďačnosti, teda úprimné ďakovanie za všetko, čo máme, aktivuje pravú mozgovú hemisféru. To znamená, že sa začnú uvoľňovať zázračné hormóny šťastia, teda človek sa stáva pozitívnejším, spokojnejším... Tým, že človek preorientuje svoju pozornosť a energiu na to, čo má a začne byť vďačný, získava iný pohľad na svet a do života si pritiahne ešte viac toho, za čo je vďačný.

S tým súhlasí aj kouč pozitívneho myslenia. „Je to jednoduché. Zákon príťažlivosti hovorí, že na čo myslíte, to si priťahujete do života. Ak budete vďační za všetko dobré, čo v živote máte, čo si pritiahnete do života? Samozrejme, viac a viac dobrého. Mám pre vás úlohu. Zatvorte oči a predstavte si konkrétne Vianoce a konkrétny darček, ktorý ste dostali. Darček, ktorý vás veľmi milo prekvapil a potešil. Opäť prežite ten pocit vďačnosti, radosti a šťastia.

V tomto stave ste úplne spojení so zdrojom. Tento stav si navoďte vždy, keď budete za niečo vďační. Vaša vďačnosť by nemala byť mechanická, taká ,hala-bala‘. Musíte to cítiť. V súčasnosti máte určitý okruh vďačností. Patria do neho ľudia, vaša práca, konkrétne životné zážitky či situácie, materiálne veci a mnoho iného. Keď začnete aplikovať každodennú vďačnosť, okruh vašich vďačností sa čoskoro rozšíri. Po nejakom čase zistíte, že ďakujete za viac ako v čase, keď ste začali,“ hovorí Zaťko. 

Ako začať s praktizovaním vďačnosti? 

Denník vďaky

Denník vďaky, zoznam alebo zošit vďačnosti je azda jednou z najjednoduchších metód, ako začať byť vďačným. Stačí, keď si každý večer vyčleníte niekoľko minút na to, aby ste si do denníka zapísali všetko pekné a dobré, čo sa vám počas dňa stalo. Myslite aj na maličkosti! Dôležité je, aby ste pri písaní týchto slov vďačnosť precítili. Už vtedy sa začnete cítiť pohodovejšie.

Ak to budete robiť pravidelne, pritiahnete si do života viac toho, za čo ste vďační. Navyše po denníku vďačnosti môžete siahnuť aj vo chvíľach, keď vám bude smutno, jeho čítanie vás rozveselí. 

Náramok vďaky

V prípade, že sa rozhodnete pre túto metódu, budete potrebovať vhodný náramok. Ideálny je taký, ktorý je zložený z rôznych symbolov, ako napríklad slnka, kvetu, srdca atď. Prípadne si môžete takýto náramok vyrobiť. Ako ho používať? Vždy, keď zažijete niečo pekné, dotknete sa konkrétneho predmetu a vnútorne precítite vďačnosť. Napríklad srdce môže symbolizovať dobrých ľudí, ktorých stretnete a ste za nich vďační, kvet hmotné veci, za ktoré pociťujete vďačnosť a tak ďalej. 

Pokladnica alebo šperkovnica vďačnosti

Pri tejto metóde môžete použiť hocijakú nádobu – môže sa jednať o misku, pokladnicu či šperkovnicu, do ktorej budete každý deň vhadzovať papieriky, na ktoré napíšete, za čo ste vďační. Po pokladoch či šperkoch vďačnosti môžete potom siahnuť vtedy, keď sa budete potrebovať naplniť vďačnosťou alebo rozveseliť po náročnom dni. 

Metóda piatich prstov (M5P)

Túto metódu pre seba i všetkých priaznivcov pozitívneho myslenia vytvoril kouč pozitívneho myslenia, Miroslav Zaťko. Ak ste odhodlaní svoj život radikálne zmeniť k lepšiemu, začnite s jej praktizovaním hneď. Avšak upozorňujeme, že si vyžaduje viac času a úsilia. O to lepšie sú však výsledky!

Ako metóda piatich prstov funguje? Palec predstavuje 5-minútové ranné praktizovanie vďačnosti a následný pohľad do zrkadla, kde sa začnete o samom sebe vyjadrovať pozitívne. Ukazovák znamená, že dopoludnia venujete 5 minút pozitívnym afirmáciám, teda pozitívnym výrokom o sebe. Prostredník je o 5-minútovom cielenom ďakovaní počas obeda – vytvoríte si zoznam 5 vecí a budete za ne dokola ďakovať. Prstenník je symbolom popoludňajšej vizualizácie, čiže predstavovania si svojho sna, túžby, pričom je potrebné zapojiť všetky zmysly. Malíček vám má pripomenúť, že je čas na večerné 5-minútové ďakovanie za všetko, čo ste počas dňa prežili. Aj pri tejto metóde je dôležité, aby ste všetko čo najintenzívnejšie precítili.