Týchto chýb sa v novom zamestnaní vyvarujte

Týchto chýb sa v novom zamestnaní vyvarujte
9.11.2016 v kategórii Psychológia a vzťahy, autor Diana Mašlejová, foto: istockphoto.com

Po nástupe do nového zamestnania by sa mal človek snažiť postupne sa začleniť do nového kolektívu. Vzťahy s kolegami je vhodné pestovať tak ako všetky ostatné vzťahy, no stále mať na vedomí fakt, že ste v práci preto, aby ste tvorili pracovný kolektív, v rámci ktorého máte efektívne komunikovať a pracovať na úlohách.

1. Orientácia výlučne na prácu

„Za hlavnú chybu, ktorú ľudia po nástupe do nového zamestnania robia považujem to, že sa orientujú výlučne na prácu. Pracujú v podstate bez prestávky, dokonca aj počas času vyhradeného na obed. Obed, rovnako ako aj krátke prestávky sú pritom výbornou príležitosťou, ako nadviazať neformálne rozhovory a lepšie sa spoznať. Rovnako dôležité je aj zúčastňovať sa na firemných akciách, na ktorých nový člen môže spoznať svojich kolegov, a zároveň dať o sebe vedieť.

2. Strach pýtať sa

Tak, ako má človek právo na obednú pauzu, má aj právo sa zo začiatku pýtať, ak mu niečo ohľadom práce nie je jasné. Samozrejme, záleží od typu pracovnej pozície, na ktorú nastupuje. Všeobecne ale platí, že zo začiatku nie je potrebné tváriť sa, že je človek dokonalý. Odporúčam byť skôr priateľský a skromný, tým sa nič nepokazí.

3. Kritika kolegov alebo šéfa

Toto ako nováčik v zamestnaní nerobte. Ak nováčik po nástupe na pracovnú pozíciu príliš kritizuje svojho predchodcu, ktorého na pozícii nahradil. Vedenie ani kolegovia nebudú radi počúvať o tom, ako bolo všetko pred jeho nástupom nanič a ako ich teraz on naučí robiť to správne.

Čítajte: Klebety a ohováranie. Prečo sú také obľúbené?

4. Potreba kompenzácie sociálneho zázemia

Koučka Mária Javorová vysvetľuje, že „je prirodzené, že túžba byť začlenený do rodiny býva u väčšiny ľudí silnejšia než túžba byť začlenený napríklad do sociálnej skupiny fanúšikov nejakej osobnosti. Pracovný kolektív vo všeobecnosti zaradujeme medzi formálne sociálne skupiny. Človek sa po začlenení do takejto skupiny stáva viac či menej nositeľom jej hodnôt, zvykov, či názorov.

Čo sa týka obľúbenosti, považujem za dôležité, aby mal človek sociálne zázemie inde ako v práci. Z dôvodu sťahovania sa za prácou u nás často dochádza k tomu, že človek stráca kontakt so svojou rodinou, či blízkymi priateľmi.

Nedostatok sociálneho kontaktu v osobnom živote sa potom prirodzene snaží kompenzovať si v práci. A práve tu môže nastať problém.

Môže sa stať, že sa snaží kolegov akoby zmanipulovať do priateľstva. Na to si treba dávať pozor. Veď predsa nechcete po zvyšok pracovnej kariéry v danom kolektíve nosiť nálepku „zúfalec“. Dobré pracovné vzťahy nemusia byť založené výhradne na priateľstve.“ Pokiaľ máte pred sebou vstup cez nové dvere a otvárate kapitolu nového zamestnania, berte na vedomie, že ste jedinečná a unikátna osobnosť. Nesnažte sa napĺňať predstavy iných ľudí, rešpektujte sa a prijmite svoju povahu.

Zacieľte svoju myseľ na novú výzvu a buďte hlavne prirodzený. Vytvoriť si vzťahy s kolegami či s nadriadeným môže nejaký čas trvať a je preto kontraproduktívne tento proces urýchľovať.

Čítajte aj: Máte novú prácu? Hlavne, ostante sami sebou!