10 spôsobov ako dať zbohom chutiam na jedlo

jedlo, hlad, vlčí hlad, chute, na jedlo, nezastaviteľné, chúťky, sladké, nezdravé, mastné, kalorické, strava, zdravie, chudnutie, redukcia hmotnosti, ovocie, zelenina, pizza, burger, fitastyl.sk, fit štýl magazín, štíhla línia, leto, ploch
23.5.2019 v kategórii Výživa, autor Iveta Škrabáková, foto: istockphoto.com

Aj keď sme tí najodhodlanejší na svete, sú časy, kedy sa predsa len dostavia. Chute! Na sladké, na slané, na nezdravé a kalorické. Doplňte si to, čo vás najviac vystihuje. Potrebujete to zjesť, a čo najlepšie ihneď! Ale čo s tými predsavzatiami, ktoré ste dali sami sebe?

Sme len ľudia, a preto je prirodzené, že máme občas chuť siahnuť aj po veciach, ktoré pre nás nie sú až tak dobré. Často nás takéto nežiadané myšlienky prepadnú v čase, keď je práve potrebné ich odsunúť na X-tú koľaj. „Leto sa blíži“, „lekár povedal“, sľúbila som si, že už nič sladké“, „už fakt chudnem, odteraz žiadna pizza“. Aj vy ste vyslovili niektoré z týchto viet?

Žiadny problém! Máme pre vás 10 účinných spôsobov ako oklamať samých seba, svoje brušká i chuťové poháriky. Vďaka týmto trikom by mala byť vaša pevná vôľa menej namáhaná.  

1. Voda

Stará známa pomocníčka, čistá voda. Nielen, že si vďaka jej dostatku zabezpečíte správne trávenie a fungovanie organizmu, ale pri pocite hladu či rôznych chutí dokáže pomôcť. Ak vás nabudúce prepadnú, vypite najprv veľký pohár vody a počkajte pár minút. Hlad je často len prezlečený smäd. Aj keď sa možno chuť úplne nevytratí, pocit plnosti v žalúdku vám nedovolí jesť extra.

2. Bielkoviny

Vďaka bielkovinám má človek dlhšie pocit sýtosti. Je to preto, že na ich trávenie je potrebný dlhý čas a viac energie (viac spálených kalórií). Vďaka pocitu nasýtenia po dlhšiu dobu znížite riziko hladu, či rôznych chutí. Zaraďte k večeri dostatok bielkovín, vyhnete sa prejedaniu či pocitu hladu, s ktorým sa len ťažko zaspáva.

3. Čisté zuby

Tento trik možno poňať dvomi spôsobmi. Vyčistite si zuby pastou so silnou mätovou príchuťou. Mozog je zvyknutý, že si ich čistíte večer pred spánkom a možno mu to pomôže navodiť pocit, že už máte jedlo za sebou. Druhá možnosť je, že aj keď siahnete po tom, čo nemáte, s čerstvo umytými zubami chuť nebude taká, akú by ste možno chceli. Vďaka tomu jedlo odložíte, alebo aspoň skonzumujete menej.

4. Káva

Ďalší skvelý spôsob ako zahnať hlad alebo chute je káva. Často, keď sme unavení či vyčerpaní, má naše telo tendenciu pýtať si chýbajúcu energiu zo stravy, a teda máme chuť na potraviny s vysokým obsahom cukru. Ďalším benefitom je, že šálka čistej čierne kávy u niektorých ľudí potláča chute do jedla. Niektoré štúdie tiež ukázali, že káva bez kofeínu ich potláča ešte oveľa viac.

5. Hra

Zahnať hlad môžete aj tak, že naň jednoducho zabudnete. Poznáte to, keď ste niekedy potrebovali ísť na toaletu, no medzitým vás niekto vyrušil a na tento pocit ste zabudli? Rovnako tak to funguje aj s hladom. Oklamte svoj mozog a skúste si zahrať hru na mobile alebo počítači. Štúdia ukázala, že napríklad hranie tetrisu po dobu 3 minút dokáže zmierniť chute na jedlo. Zaujímavé však?

6. Ľahké cvičenie

Namiesto hodinového behu či 100 drepov s výskokom, ktoré vás urobia ešte viac hladnými máme na mysli skôr niečo ako rýchla chôdza, chôdza do schodov alebo krátke cvičenie doma s jednoručkami. Trošku sa zapotíte, zadýchate, napijete vody, možno si doprajete aj pol hodinku zdriemnutia si a chute na jedlo sa vytratia.

7. Spánok

Často svoj stres odôvodňujeme množstvom práce, nedostatkom času pre samých seba či odopieraním si jedál, ktoré by sme chceli konzumovať. Často je za tým ale len nedostatok spánku, pretože v dnešnej uponáhľanej dobe sme si jednoducho zvykli, že do neskorých hodín sme na počítači alebo pred televízorom, čo vnímame ako formu oddychu. Opak je však pravdou, a keď ideme spať neskoro a nedoprajeme si dostatok spánku, sme podráždení, chýba nám energia. Tú si telo potom pýta zo stravy a dostávame sa do začarovaného kolotoča. Spánok preto rozhodne nepodceňujte.

8. Žiadne hladovanie

Čím viac sa vyhladujete, tým je väčšia šanca, že zjete viac ako potrebujete. Plus, zvyšuje sa aj riziko, že vás prepadnú chute práve na nezdravé veci. Plánujte si jedlá vopred a zabezpečte si nejaký zdravý rýchly snack v prípade, že normálnu stravu naozaj nestíhate.

9. Mysli do budúcna

Bolo by trochu naivné myslieť si, že iba vďaka myšlienke sa nám podarí poraziť svoje chute či hlad. Pozrite sa však na to spätne. Čo vám priniesol fakt, že ste do seba natlačili balík zemiakových lupienkov alebo celé balenie zmrzliny? S takýmto konaním sa spája viacero negatívnych faktorov :

  1. Pokles energie
  2. Zmeny nálad a viac negativity (síce zaženiete chute, ale potom vás trápi svedomie)
  3. Zdravotné riziká ako obezita či cukrovka  

10. Pozornosť

Vnímajte jedlo ako rituál, ako možnosť dopriať svoju telu výživu, ktorú potrebuje. Doprajte si k jedlu dostatok času, sadnite si za stôl, kde vás nebude nič rušiť (žiadny počítač, televízor, či mobil). Ak jedlo iba nahádžete do seba a ani si to neuvedomíte, nielen, že si môžete privodiť zdravotné ťažkosti, ak stravu dostatočne nerozžujete, ale vaša hlava nebude „registrovať“, že ste niečo zjedli a onedlho bude chcieť jesť znovu. Ak vám to nepríde zvláštne, pokojne sa pred či po jedle aj pomodlite, resp. poďakujte za to, čo sa chystáte zjesť.