Pokrm bohov, ktorý by vo vašom jedálničku nemal chýbať. Prečo?

Pokrm bohov, ktorý by vo vašom jedálničku nemal chýbať. Prečo?
13.3.2018 v kategórii Výživa, autor Zuzana Symonová; nasevyziva.cz, foto: istockphoto.com

OVOS, obilnina s výnimočnou chuťou, je výživná, s vysokým obsahom kvalitného tuku, vitamínov a ľahko rozpustnej vlákniny.

Má celý rad posilňujúcich účinkov, pôsobí blahodarne nielen na nervovú sústavu, ale tiež tlmí zvýšenú činnosť štítnej žľazy, znižuje krvný tlak a priaznivo pôsobí pri niektorých chorobách srdca... A to stále nie je všetko. Ovos vám toho môže ponúknuť oveľa viac!

Významná úloha ovsa bola známa už pred mnohými storočiami. Rímsky spisovateľ Plinius v 1. storočí nášho letopočtu zaznamenal, že sa germánske kmene živia ovsenou kašou. Nazývali ju „pokrmom bohov“ a pripravovali ju hlavne pred bojovým ťažením. Starí Rimania zas namáčali ovos vo víne, ktoré potom pili vojaci pred bojom, zatiaľ čo ovos podávali koňom.

Jedná sa o...

...jednoklíčnolistovú rastlinu, ktorá patrí k najrozšírenejším obilninám mierneho pásma. Pestuje sa hlavne pre svoje zrno, ktoré slúži na výrobu ovsených vločiek, krupice a melie sa na múku. Ovsené vločky, ktoré vznikajú mletím celých ovsených zŕn a ich naparovaním, patria do kategórie zdravej výživy. Ovos patrí medzi bohaté zdroje stráviteľnej aj nestráviteľnej vlákniny, čo je ideálna kombinácia, ktorá pomáha predchádzať zápche, a je tak úplne ideálnym pomocníkom na zachovanie správnej činnosti hrubého čreva.

Častá konzumácia ovsa pôsobí ako prevencia proti rakovine, avšak pozor! Pri rozvinutej chorobe už nie je vhodný, pretože podporuje rast (teda aj rakovinových buniek). Lecitín a vitamíny skupiny B sú nevyhnutné pre vývoj nervovej sústavy, pre pamäť aj sústredenie a zvyšujú odolnosť voči stresu. Naviac sú nepostrádateľné pre väčšinu metabolických procesov, pre tvorbu krvi, posilnenie imunitného systému, aj pre kvalitné vlasy a nechty.

Vďaka obsahu lecitínu a vitamínov skupiny B má posilňujúce účinky a blahodarne pôsobí na nervovú sústavu...

Tento druh obilia je cenený najmä pre svoj vysoký obsah hodnotných bielkovín, vysoký obsah tuku, priaznivé zloženie sacharidov a vysoký obsah ľahko rozpustnej vlákniny, vitamínu B, F a radu minerálnych látok. Ovos má navyše vysokú energetickú a výživovú hodnotu. Bielkoviny ovsa sa svojím zložením približujú zloženiu ideálneho proteínu. Za spomenutie určite stojí aj aminokyselinová skladba s vysokým podielom esenciálnych aminokyselín.  

Zloženie ovseného zrna podmieňuje aj jeho vynikajú dietetickú a zdravotnú hodnotu. Vďaka pomalému tráveniu a vstrebávaniu ovseného škrobu je ovsená kaša zdrojom dlho a rovnomerne sa uvoľňujúcej energie zo sacharidov. Najväčší podiel však tvoria nenasýtené mastné kyseliny. Ovsené zrnko obsahuje oveľa viac tuku než iné obilniny a lepšie viaže vodu. Pečivo z ovsenej múky je tak jemnejšie, trvanlivejšie, ale aj drobivejšie a menej objemné. Na rozdiel od ostatných obilnín v ňom nájdeme výrazne vyšší obsah horčíka, železa, zinku, mangánu...

 „Ovos patrí medzi bohaté zdroje stráviteľnej aj nestráviteľnej vlákniny, čo je ideálna kombinácia, ktorá pomáha predchádzať zápche, a je tak úplne ideálnym pomocníkom na zachovanie správnej činnosti hrubého čreva.“