Jeme zdravo: Ochutnajte MORUŠE

Jeme zdravo: Ochutnajte MORUŠE
6.6.2018 v kategórii Výživa, autor Redakcia, foto: istockphoto.com

Na sto gramov obsahujú len čosi okolo 0,2 gramov tukov, ale až tri gramy vlákniny, ktorá prispieva k správnej funkcii tráviaceho systému a vylučovania. Vzhľadom na fakt, že moruša obsahuje až 85 % vody, na svoje si prídu aj tí, ktorí plánujú zhodiť prebytočný podkožný tuk.

Moruša je plná vitamínov

Z hľadiska vitamínov sa plody moruše môžu pýšiť pomerne vysokým obsahom vitamínu C – ktorý je známym podporovateľom imunitného systému a bojovníkom proti vírusom, parazitom a baktériám.

Za pozornosť stojí aj vitamín A, ktorý sa postará o krásne zuby, vlasy, pokožku, ale tiež zdravé sliznice a zuby. Jedinečnosťou je aj prítomnosť luteínu, prírodného farbiva patriaceho do skupiny karotenoidov, ktorý, okrem toho, že upravuje hladinu dobrého cholesterolu, stará sa o zdravie očí a môže pomôcť ostrosti zraku. Vitamín K sa zase bude hodiť ako podpora sily a zdravia pečene a regenerácie kostí. 

Prečo konzumovať plody moruše čiernej?

  • upravujú krvný tlak a cholesterol
  • sú prevenciou pred vznikom kardiovaskulárnych ochorení
  • chránia zrak
  • chránia bunky
  • postarajú sa o zdravé vlasy, nechty a pokožku
  • upokojujú nervový systém
  • udržiavajú správny metabolizmus a podporujú správnu funkciu čriev
  • sú prevenciou vzniku anémie a osteoporózy
  • podporujú tvorbu červených krviniek
  • normalizujú hladinu cukru v krvi
  • udržiavajú správnu váhu (spolu s pestrou a vyváženou stravou)
  • majú protizápalové účinky
  • chránia hlasivky, sú prevenciou bolestivých zápalov hrdla

morusa

Moruše v kuchyni

Moruše si dnes ľahko zaobstaráte v oddelení ovocia a zeleniny, na trhoch, či v špecializovaných predajniach. Klasicky sa z nich pripravujú sirupy, džemy, čatní, ale využiť ich môžete aj čerstvé. Pri redukcii hmotnosti a zachovaní všetkých jej benefitov sú veľmi vhodné napríklad na raňajky.

V konzumácii plodov sa pritom nemusíte obmedzovať, 100 gramov denne je množstvo, ktoré je ideálne (v prípade, že sa tak, ako mnohí iní do tohto ovocia zamilujete). Jednoduchým tipom je pridávať ich do gréckeho jogurtu osladeného medom, alebo si z nich pripraviť šejk s mliekom, medom a lyžicou šťavy z limetky.

Výborne budú chutiť aj v pohánkovej či špaldovej kaši, ale aj s ovsenými vločkami, s orechmi, alebo ako smoothie v kombinácii s banánom a pár lístkami čerstvej mäty. Keď chcete experimentovať trošku viac, využite naše tri recepty z moruší.

Morušová zmrzlina

300 gramov očistených plodov moruše čiernej rozmixujte s 300 gramami bieleho gréckeho jogurtu, škatuľkou smotany na šľahanie, 100 gramami trstinového cukru, alebo medu a dvomi lyžicami citrónovej šťavy. Zmes schlaďte v mrazničke až do stuhnutia, alebo dajte do zmrzlinovača. Sladká a zdravá pochúťka vás určite ohúri!

Morušový čaj

Pripravuje sa zo sušených drvených alebo celých listov, ktorých čajovú lyžičku zalejete horúcou vodou a pod pokrievkou necháte lúhovať približne 10 minút. Čaj je výborným prostriedkom pri vírusových ochoreniach. Tlmí bolesť hrdla, upravuje cholesterol aj krvný tlak. Posilňuje tiež oči, pečeň a pôsobí proti reumatizmu.

Morušová pochúťka

100 gramov očistených plodoch moruše rozmixujte spolu s 200 gramami tvarohu, pár lyžicami medu a 100 gramami smotany na šľahanie. Pridajte ešte vanilku. Sladkú zmes natrite na teplé wafličky a nastrúhajte navrch čokoládu.

Namiesto waflí môžete zmes natrieť na palacinky alebo lievance a trochu kalorické, ale nesmierne chutné raňajky máte na stole! Vynikajúce sú aj koláče s morušami typu bublanina, kde môžete pokojne kombinovať aj viac druhov drobného ovocia.

Fotogaléria