MÝTY a FAKTY Ako je to v skutočnosti s DEHYDRATÁCIOU?

fakty a mýty o dehydratácia, voda, pitný režim, pitie, fit, chudnutie, hydratácia, telo, diéta, šport
9.9.2019 v kategórii Výživa, autor Zuzana Paprskárová, foto: istockphoto.com

Dehydratácia znamená narušenie vnútornej rovnováhy organizmu. Strata telesných tekutín, predovšetkým elektrolytov a minerálnych iónov, môže viesť až ku kolapsovým stavom a zlyhaniu jednotlivých orgánov. Nemajte však obavy, na paniku nie je dôvod, bežnú miernu dehydratáciu odstránime jednoducho - vodou.

Kým bez potravy vydrží človek bez problémov aj 30 dní, s tekutinami je to inak. Univerzálny časový údaj neexistuje, no uvádza sa, že zdravý dospelý človek vydrží bez vody maximálne 5 až 7 dní.

Tento časový údaj bol vypočítaný pri teplote ovzdušia 26,6 °C. V prípade, ak teplota stúpne čo i len o 5 °C, doba prežitia sa skráti o celý jeden deň! Je zrejmé, že do procesu vstupuje množstvo premenných, ako je kondícia jednotlivca, vplyv prostredia, fyzická aktivita a množstvo iných faktorov.

Bez poškodenia zdravia bez vody však vydržíme oveľa menej, univerzálne zaužívaný údaj sú 3 dni.

Voda tvorí až 60 % nášho organizmu, je preto pre naše telo nesmierne dôležitá.

Závisí od nej správne fungovanie orgánov. Je teda prirodzené dbať na dostatočný príjem tekutín, na ktorý v strese a v zhone dnešných dní často zabúdame. Faktom je aj to, že dehydrovaní môžeme byť aj v zimných mesiacoch.

Najčastejšie MÝTY O HYDRATÁCII

1. Pocit smädu je znakom dehydratácie

Traduje sa, že pocit smädu znamená, že naše telo je už kriticky dehydrované. Nie je to však pravda. Pocit smädu je iba jednoduchý signál nášho tela, pýtajúceho si tekutiny. Nemajte obavu, organizmus tento signál vyšle dlho predtým, ako by sa reálne dehydroval!

2. Vody nikdy nie je dosť

Omyl! Aj nadmerným pitím si môžeme uškodiť. Príliš veľký príjem tekutín môže viesť k hyponatrémii, stavu podobnému dehydratácii. Ide o závažný stav, ktorý môže skončiť kolapsom či smrťou. Prehnaným pitím vody sa môžete doslova otráviť. Naše odporúčanie: Všetko s mierou!

3. Ráno začíname pohárom vody

Nie je to nutnosť. Pri správnej funkcii obličiek a dostatočnej hydratácii to nemá opodstatnenie. Pozornosť zbystrite, až keď má váš moč tmavšiu farbu alebo sa pridružil zápach.

4. Káva dehydratuje

Šálkou rannej kávy sa istotne nedehydratujete. Hoci samotný kofeín ma dehydratačné účinky, pohárom vody po káve si zabezpečíte dostatočnú hydratáciu.

5. 8 pohárov vody denne?

Ide o mýtus. Nielen z dôvodu nie univerzálne danej veľkosti pohára. Množstvo tekutín, ktoré by mal prijať jednotlivec nie je paušálne dané. Líši sa prípad od prípadu. Stačí počúvať signály svojho tela a piť priebežne a primerane. Príliš veľké množstvo vody môže byť rovnako nebezpečné ako samotná dehydratácia!

FAKTY V PERCENTÁCH:

  • 1-percentný nedostatok vody v tele spôsobuje smäd,
  • 5 % nedostatku vody v tele zapríčiňuje teplotu,
  • pri 10 % nedostatku vody v tele prestávajú pracovať obličky, opúcha jazyk, svaly dostávajú kŕče, človek postupne nedokáže chodiť,
  • pri strate viac ako 20 % vody v tele prestávajú pracovať orgány, koža začína praskať, môže nastať smrť.

Držte sa faktov a budete FIT!