Nebezpečný zápal: ktoré potraviny pomôžu?

zapal, protizápalové potraviny, boj so zápalom, proti zápalu, pomoc pri zápale, prevencia zápalu, protizápalový, zápal, ochorenie, rakovina, astma
25.4.2019 v kategórii Výživa, autor Iveta Škrabáková, foto: istockphoto.com

Síce na prvý pohľad majú Crohnova choroba, gastritída, depresia, astma či rakovina málo spoločné, všetky zdieľajú jeden sprievodný fakt: môžu byť spôsobené alebo zhoršené zápalom.

Hoci zápal v našom tele môže byť niekedy vítaný, napríklad keď pomáha telu bojovať s infekciou, ak sa dostane do chronickej formy, môže viesť k dlhodobým zdravotným problémom, vrátane tých, ktoré sme spomenuli vyššie. Výskumy ukazujú, že práve rôzne zápaly sú príčinou väčšiny ochorení.

K zápalu môže prispieť aj stres, sedavý životný štýl, environmentálne faktory, no kľúčovým faktorom býva častokrát i zlá strava. Našťastie, existujú potraviny, ktoré naopak dokážu v boji so zápalom efektívne pomôcť.

1. Listová zelenina

Existuje dôvod, prečo je na takmer každom zozname zdravého stravovania. Listová zelenina je bohatá na antioxidanty, ktoré majú pozitívny vplyv na naše zdravie. Obsahuje tiež množstvo vitamínov a flavonoidy, ktoré majú silné protizápalové účinky. Krása listovej zeleniny je úžasná v tom, že jej je hromada! Môžete si vybrať z dlhého zoznamu, na ktorom nájdete napríklad špenát, kel, rukolu, listový kel, čínsku kapustu a pod.

2.  Čučoriedky

Quercetín (rastlinný pigment), považovaný za silný a cenný antioxidant (bioflavanoid) pomáha udržiavať normálnu hladinu histamínu a bojuje proti zápalu. Vo veľkej koncentrácii ho nájdeme práve v čučoriedkach. Štúdie zistili, že tieto malé bobuľky svojim vysokým obsahom antioxidantov porazili nielen ostružiny, ale aj jahody. Faktom totiž je, že neoplývajú len vysokým obsahom antioxidantov, ale že tieto antioxidanty sú typovo rozmanité, vďaka čomu človeku poskytujú skvelú protizápalovú ochranu zakaždým, keď si ich dáme aspoň za hrsť.

3. Ananás

Ananás je ďalším prirodzeným protizápalovým pomocníkom. Je plný bromelaínu, tráviaceho enzýmu, ktorý pomáha regulovať imunitné reakcie tela. Bromelaín je tiež prospešný pre zdravie nášho srdca, je plný vitamínov a minerálov (napríklad vitamínu C), draslíka a stopového prvku mangánu, ktorý sa podieľa na aktivizácii enzýmov, ktoré ničia škodlivé voľné radikály.

4. Losos

Losos je ďalším skvelým protizápalovým jedlom, je totiž bohatý na esenciálnu omega-3 mastnú kyselinu, alfa-linolénovú kyselinu. Mastné kyseliny obsiahnuté v lososoch môžu prispieť nášmu srdcu, pokožke a zdraviu mozgu.

5. Chia a ľanové semienka

Tieto drobné semienka v sebe ukrývajú veľa. Nielen že sú plné vitamínov a minerálov, ale sú tiež zdravým zdrojom esenciálnych mastných kyselín (omega-3), ktorý ocenia hlavne tí, ktorým nevonia mäso. Pomáhajú tiež účinne bojovať proti zápalu v tele, regulujú hladiny cholesterolu a znižujú krvný tlak, čo  z nich robí skvelých kamarátov pre vaše srdce. Tiež obsahujú vysoké množstvo kyseliny linolovej (CLA), omega-6 mastnej kyseliny, ktorá pomáha telu lepšie absorbovať vitamíny rozpustné v tukoch, ak sú vitamín A, D, E a K.

6. Kurkuma

Nie je to zrovna hlavný chod, avšak môže sa stať efektívnym pomocníkom vo vašej kuchyni. Kurkumín, žltooranžový pigment v kurkume, sa považuje za silné protizápalové činidlo. Mnohé štúdie v súčasnosti testujú účinky kurkumínu na rôzne typy rakoviny, cukrovky, poruchy kĺbov (osteoartritída) či poškodenie sietnice.

Potravín, ktoré dokážu vášmu telu napomôcť zbaviť sa chorôb, alebo fungujú ako účinná prevencia je mnoho, snažte sa ich preto cielene začleniť do svojej stravy. Vaše zdravie sa vám poďakuje.