REĎKOVKA: Zelenina s chuťou zdravia

REĎKOVKA: Zelenina s chuťou zdravia
7.5.2018 v kategórii Výživa, autor Jana Tesák Potomová, foto: istockphoto.com

Reďkovka je typická jarná zelenia, ktorej chuť je nezameniteľná. Biela, čierna, červená ale i zlatá. Ako ich konzumovať?

Farba reďkoviek  je červená, biela, čierna a zlatá.  Tvar buľvičiek môže byť guľatý, oválny, pretiahnutý alebo repovitý. Reďkovky patria medzi prvú jarnú zeleninu. Sú šťavnaté a majú jemne horkastú chuť.

Reďkovka je nízkokalorická zelenina

Vďaka šľachteniu sú reďkovky čoraz rozmanitejšie aj v stupni pikantnosti, od veľmi pikantných až pálivých odrôd, cez mierne ostré, až po odrody jemnej chuti. Taktiež sú nízkokalorické, obsahujú málo tuku a často ich využívajú pri redukčnej diéte.

POZOR! Je potrebné ich však konzumovať s mierou, pretože vo veľkom množstve dráždia tráviaci trakt.

Vedeli ste, že:

  • v Afrike sa reďkovky konzumujú nasladko? Narezané ich posypávajú práškovým cukrom.
  • mladé listy reďkoviek sa môžu pridávať jemne nasekané do polievok, nátierok  i zálievok? Taktiež ich môžete využiť ako súčasť listových šalátov s kyslo-sladkou zálievkou.

Nutričné hodnoty reďkovky:

100 g reďkovky obsahuje: 3,4 g sacharidov, 0,68 g bielkovín a 1,6 g vlákniny.
Jej chuť a špecifická vôňa je podmienená obsahom horčično-olejnatých glykozidov, ktoré vylučuje horčičný olej v okamihu rozpadu rastlinného tkaniva, napríklad pri prekrojení.

Význam tohto oleja je v jeho schopnosti potláčať životaschopnosť choroboplodných mikroorganizmov. A práve zo semien reďkovky bola získaná baktericídna látka – raphanín, ktorá brzdí rast stafylokokov a aj niektorých plesní.

Reďkovka obsahuje vitamíny B1, B2 a C, ktoré podporujú imunitu, ale i draslík, sodík, horčík, vápnik, železo, fosfor a síru. Obsahujú taktiež i pektíny, ktoré prispievajú k regulácii trávenia. Podporujú črevnú mikroflóru, znižujú krvný tlak a obsah cholesterolu v krvi.

redkovka

Biela reďkovka

Zjedli ste rezeň a zemiakový šalát  a teraz vás rozbolel žalúdok? Dajte si šťavu z bielej reďkovky. Tá účinkuje ako prvá pomoc po skonzumovaní  mastných jedál.

Výrazne podporuje zdravé trávenie a môže poslúžiť aj pri problémoch s nadváhou. Jedinečná vlastnosť tejto koreňovej zeleniny je, že dokáže štiepiť nahromadený, prebytočný tuk  vďaka horčičným siliciam. Obsahuje taktiež veľa vody, a preto môže byť užitočná v rámci diét a očistných kúr. Napomáha detoxikácii pečene a údajne lieči katar.

Reďkovka čierna

Ocenia ju hlavne pacienti trpiaci poruchou činnosti  žlčníka, výskytom žlčových kameňov, zápchou, plynatosťou, nechutenstvom či pocitom ťažoby po jedle. Pri ochorení žlčníka zvyšuje vylučovanie žlče a priaznivo pôsobí na pečeň. Využíva sa na liečbu kašľa, pri zahlienení dýchacích ciest  a na rozpúšťanie hlienu.

ZAUJÍMAVOSŤ: Pri zápale priedušiek, ale aj kašli sa čerstvá šťava používa zmiešaná s cukrom alebo medom. Podáva sa jedna lyžica niekoľkokrát denne.

Z vitamínov čierna reďkovka obsahuje najmä vitamín C, ktorý pri správnom zásobení organizmu zvyšuje jeho obranyschopnosť, činnosť mozgu a urýchľuje nervovo-svalové reakcie. Čierna reďkovka obsahuje aj vysoké množstvo minerálnych látok, z nich najviac draslíka, ktorý pôsobí priaznivo pri vylučovaní vody z organizmu, posilňuje krvný obeh a činnosť svalov.

Reďkovka zlatá

Pôvodný druh reďkovky bez zásahu šľachtiteľov. Veľmi zaujímavá reďkovka oranžovej farby so zlatistou dužinou. Tento druh pôvodnej reďkovky rastie pomerne rýchlo a dorastá do strednej veľkosti. Dužina je mäkká, mierne sladkastá a, samozrejme, originálne žltej farby. Nešľachtené reďkovky pestujeme ako bežné druhy. Môžeme sadiť po prvých jarných mrazoch alebo skôr do skleníka.

Reďkovku konzumujeme surovú

Prednosťou reďkovky je, že sa dá konzumovať hlavne surová. Pripravujú sa z nej šaláty kombinované so zeleninou alebo s tvarohom, kyslou smotanou, no používa sa aj na zdobenie pokrmov. Je výborná na výrobu nátierok, alebo len tak s chlebom a maslom.

Chuťovo sa k nej veľmi hodí fenikel, citrusové plody, pažítka alebo petržlen.