Aj vy bojujete s jarnou únavou? Potrebujete tieto vitamíny!

Aj vy bojujete s jarnou únavou? Potrebujete tieto vitamíny!
16.3.2017 v kategórii Wellness, autor redakcia FIT štýl, foto: istockphoto.com

Po dlhej zime sú vitamínové zásoby vyčerpané. Poznáte to. Príroda sa pomaly zobúdza zo zimného spánku, dni sa predlžujú, vo vzduchu cítiť jar a vy si prvé slnečné dni ani nevládzete užiť.

Nie je to lenivosť, trpíte jarnou únavou, s ktorou väčšina z nás bojuje každý rok.

Jarná únava je prirodzenou reakciou organizmu, ktorý je po zime vyčerpaný a oslabený. Počas zimných mesiacov na nás vplýva mnoho nepriaznivých faktorov, ktoré nám uberajú z energie, oslabujú obranyschopnosť a spôsobujú únavu.

Neustále bojujeme s chladným počasím, nedostatkom slnka, prísun vitamínov máme obmedzený a naša fyzická aktivita je minimálna, pretože väčšinu času trávime v teple domova. Navyše sme neustále vystavení stresu, rýchlemu životnému tempu a rôznym nachladnutiam či virózam.

Niet sa čo čudovať, že príchod prvých jarných dní si nedokážeme naplno vychutnať. Miesto optimizmu a dobrej nálady pociťujeme fyzickú i psychickú vyčerpanosť, mrzutosť, malátnosť, nechuť a neprekonateľnú únavu.

Čo spôsobuje jarnú únavu?

  • nedostatok vitamínov
  • nedostatok slnečných lúčov
  • nedostatok fyzickej aktivity počas zimných mesiacov
  • ťažká, nevyvážená strava a nedostatok tekutín (zimné sviatky nám dávajú jedinečnú možnosť uletieť v stravovaní)
  • nestále a premenlivé jarné počasie, kedy sa striedajú teplé dni s chladnejšími (teplotné výkyvy a hlavne rýchle zmeny organizmus vyčerpávajú)
  • hodiny trávené za počítačom
  • prekúrené a klimatizované priestory
  • pasívny oddych v teple domova
  • jarné diéty – každá žena chce na jar vyzerať lepšie a práve diéty nás oberajú o energiu, navyše oslabujú obranyschopnosť
  • stres a vysoké pracovné nasadenie
  • nedostatok oddychu a spánku, preťaženie organizmu
  • nachladnutie, chrípka, či iná viróza

Potrebujete tieto základné vitamíny

Zvýšte príjem vitamínov, najlepšie vo forme čerstvej zeleniny a ovocia. Po dlhej zime sú vitamínové zásoby vyčerpané, preto je potrebné ich doplniť, najlepšie pomocou vyváženej stravy. Organizmus môžete na jar naštartovať predovšetkým príjmom vitamínu C, ale výrazne prospešný v boji proti jarnej únave je i vitamín B a D.

Vitamín C

  • vitamín potrebný pre funkciu celého tela
  • je dôležitým antioxidantom
  • zelenina bohatá na vitamín C je napríklad paprika, kapusta a hlávkový šalát, rukola 
  • jeho nedostatok oslabuje imunitu a vedie k zhoršovaniu zdravotného stavu
  • ideálny je plynulý príjem vitamínu C v strave 
Mohlo by vás zaujímať: Obrana imunuty - špeciálna jednotka v boji proti vírusom

Vitamín B

  • pod vitamín B patrí dôležitá skupina vitamínov, ktoré sú označené ako B1 až B12
  • sú dôležité pre správne fungovanie organizmu, priaznivo pôsobia na pleť, vlasy, nechty, ale i psychiku a nervový systém
  • zvýšený príjem vitamínov skupiny B je vhodný pri väčšej psychickej a fyzickej záťaži, posilňujú imunitný systém
  • zdrojom je listová zelenina (špenát, zelené šaláty), celozrnné obilniny, mliečne výrobky (mlieko, jogurty, syry, vajcia), ale i ryby či zemiaky
Čítajte tiež: Jedzte ovsené vločky a zostaňte štíhle.

Vitamín D

  • vďaka tomuto vitamínu sa v tele vytvára hormón dobrej nálady (sérotonín)
  • hlavným zdrojom vitamínu D je slnko, z potravín sa nachádza v rybách (losos, tuniak), slnečnicových semienkach, masle, v mlieku, syroch
  • jeho nedostatok ohrozuje imunitu a môže byť príčinou mäknutia kostí 
TIP
Oslabenú imunitu vám pomôže naštartovať napr. rastlina echinacea alebo hliva ustricová.