Chcete schudnúť alebo si udržať váhu? Zrýchľujte si metabolizmus cielene, počas celého dňa

Redakcia | 20. Mar 2020
metabolizmus, tipy, rady, zrýchlenie metabolizmus, naštartovanie metabolizmu

Keď príde na otázku zrýchlenia metabolizmu často narážame na množstvo protichodných informácií. Niektoré značky čajov na chudnutie, či rôzne šejky sľubujú vyriešenie tohto problému. Dôkazy však bývajú dosť chabé.

Jeden z najnovších výskumov Univerzity v Surrey ukázal, že naše tukové bunky sú riadené cirkadiánnym rytmom – t.j. 24 hodinový cyklus, ktorí hovorí nášmu telu, kedy je čas cítiť sa bdelo a kedy ísť spať.

Aby bolo jasné, náš metabolizmus je niečo, čo existuje v každej bunke nášho tela a znamená početné chemické procesy, ktoré spaľujú kalórie, aby vytvorili energiu a udržali nás tak nažive. Naše trávenie, schopnosť dýchať, či regenerovať, to všetko je závislé od nášho metabolizmu.

Ako urýchliť svoj metabolizmus:

1. Počas rána

Ak si ich nedáte váš metabolizmus sa prepne do režimu hladovania. Toto je trošku silné vyhlásenie, avšak predsa len sa zdá, že sa spomalí. Štúdie totiž ukazujú, že testovacia skupina, ktorá jedla ráno nie menej ako 22 % svojho denného príjmu kalórií, a nie viac ako 55 % ráno, pribrala zhruba len 0.78 kg, oproti skupine, ktorá ráno prijala menej ako 11 % svojho denného príjmu. Táto skupina pribrala počas 4 rokov na váhe celkovo 1.36 kg. Vidíte ten rozdiel?

2. V kancelárii

Fanúšikovia kávy (s kofeínom) radujte sa! Podľa štúdií je totiž fakt, že ľudia, ktorí pravidelne pijú kávu, majú o 16 % rýchlejší metabolizmus ako tí, čo ju nepijú. Kofeín totiž stimuluje centrálny nervový systém zvýšením srdcovej frekvencie a dýchania. Ak si chcete metabolizmus „nakopnúť“ ešte o čosi viac, skúste si 30 – 60 minút po káve naservírovať ešte poriadne studenú vodu. Tá telo ochladí, a podľa teórie výskumníkov musí telo následne spaľovať ďalšie kalórie, aby sa zahrialo a udržalo svoju prirodzenú teplotu.

3. V posilňovni

Vymeňte vytrvalostný tréning za HIIT (z anglického „high intense interval training“). Táto metóda, totiž spáli kalórie a naštartuje váš metabolizmus oveľa lepšie, ako dlhší tréning v nižšej intenzite.

4. Počas jedál

Ak sa snažíte schudnúť, alebo udržať želanú hmotnosť, naplňte svoj tanier bielkovinami. Prísun bielkovín pomáha udržiavať a budovať svalovú hmotu (všetci vieme, že svaly pália viac). Jedlo obsahujúce väčšie množstvo bielkovín, tiež zvyčajne zabezpečí dlhší pocit nasýtenia.

Telu trvá dlhšie stráviť bielkoviny ako tuky, a preto aj na trávenie samotné musí vynaložiť väčšie množstvo energie (kalórií).

Ak svoju porciu navyše zapijete šálkou zeleného čaju, môžete mať vyhraté. Zelený čaj je totiž známy svojimi priaznivými účinkami na zníženie chutí, spaľovanie tuku, a prinesie celkové povzbudenie. Ak nemáte radi jeho chuť, pomôžte si dochutením (citrón, lístky mäty a pod.).  

Metabolizmus vs. vek

Každou dekádou sa vraj metabolizmus spomaľuje o približne 5 %. Čiastočne za to možno viniť hormóny, avšak častokrát je to hlavne kvôli poklesu fyzickej aktivity. V dôsledku čoho strácame svalovú hmotu, ktorá je základom efektívnejšieho spaľovania i v pokojovom režime. Vo veku 35 spálime napríklad zhruba o 75 kalórií denne menej, ako tomu bolo v 25 rokoch. V 65. roku života je to už dokonca o cca 500 kalórií menej. Matku prírodu, však môžete účinne „prekabátiť“ vyššie uvedenými tipmi.