Chrápete vy alebo váš partner? Čo je za tým?

Chrápete vy alebo váš partner? Čo je za tým?
21.3.2017 v kategórii Zdravie, autor Marika Koscelníková, foto: istockphoto.com

V priebehu života prakticky každý človek zažije aspoň dočasný či jednorazový problém so spánkom. Najčastejšou poruchou zdravého spánku je chrápanie. Trpí ním viac ako dvadsať percent populácie.

Jemné občasné pochrapkávanie spôsobené nádchou, požitím alkoholu či nesprávnou polohou, nie je pre človeka nebezpečné. Neznižuje kvalitu jeho spánku. Na druhej strane, hlasné chrápanie býva problémom nielen pre človeka, ktorý chrápe, ale najmä pre jeho okolie.

V koľkých manželských posteliach býva druhý partner vyhodený na samotku práve kvôli hlasnému, rušivému chrápaniu?

Chrápu viac muži alebo ženy?

Chrápanie je častým problémom najmä u mužskej časti populácie. „Vo všeobecnosti sa udáva, že muži sú týmto problémom postihnutí dva až štyrikrát častejšie než ženy. Naše skúsenosti sú v súlade s týmito údajmi. Aj keď o ženách sa hovorí, že skôr vyhľadávajú pomoc lekára pri riešení zdravotných problémov než muži, v tomto prípade stále výrazne prevládajú medzi našimi pacientmi muži“, konštatuje doc. MUDr. Robert Vyšehradský, PhD. zo spánkového laboratória na Klinike pneumológie a ftizeológie Univerzitnej nemocnice Martin.

Predpokladá sa, že ženy chránia pred chrápaním ženské pohlavné hormóny, aspoň do určitého veku. Je vedecky dokázané, že ženy potrebujú priemerne o dvadsať minút spánku viac ako muži. Sú energickejšie v každodenných činnostiach, svoj mozog zamestnávajú viacerými činnosťami naraz a ten potrebuje aj viac času na regeneráciu.

Za chrápaním môže byť obezita „mužského typu“

Vlastné chrápanie trápi ženy v produktívnom veku menej. Významný podiel na vzniku chrápania má podľa Róberta Vyšehradského aj obezita.

„Ide predovšetkým o obezitu takzvaného „mužského“ typu, teda s predilekčným ukladaním tuku na hornej časti trupu a krku. Tuk je totiž uložený nielen pod kožou, ale aj pod sliznicou horných dýchacích orgánov, čím zmenšuje ich vnútorný priesvit. Prierez horných dýchacích ciest ovplyvňuje aj poloha tela v spánku – poloha na chrbte je z tohto hľadiska najnevhodnejšia.

Namieste je tiež otázka, prečo k tomuto problému dochádza v spánku, nie v bdelom stave. Vysvetlenie je jednoduché.

Na krku sa nachádzajú svalové skupiny, ktorých úlohou je udržiavať horné dýchacie orgány dostatočne otvorené. V spánku však klesá napätie svalov. To je prirodzený jav, ktorý pomáha zabezpečiť odpočinutie si organizmu. Ak má však niekto horné dýchacie orgány užšie, v spánku, keď vymizne ochranný ťah týchto svalov, dôjde ku kritickému zúženiu až k uzavretiu.

Odstráni chrápanie čerstvý vzduch?

Vyvetraná miestnosť s ideálnou teplotou (v spálni okolo 18 – 20 stupňov) tiež pomáha dýchaniu a zdravému spánku. Inak spíme, keď sme zdraví, inak, keď nás trápia dýchacie ťažkosti alebo upchatý nos. Platí to aj pre chrápanie.

„Medzi faktory variabilne ovplyvňujúce priechodnosť nosa možno zaradiť teplotu, vlhkosť a kvalitu ovzdušia (výskyt alergénov, polutantov).

Matrac či vankúš môžu zasiahnuť do mechanizmu vzniku na viacerých úrovniach: vyvýšená poloha hornej časti trupu a hlavy spolu s polohou na boku má minimálne u časti postihnutých istý ochranný význam. Matrac a vankúš však môžu byť aj zdrojmi alergénov (roztoče, plesne), zhoršujúcich priechodnosť nosa.

Ďalšie významné vonkajšie vplyvy sú látky, ktoré majú potenciál uvoľňovať svalstvo: alkohol (a to aj v minimálnom množstve), niektoré silné lieky proti bolesti, niektoré lieky na spanie, na upokojenie a na uvoľnenie svalstva“, konštatuje lekár Róbert Vyšehradský.

Mohlo by vás zaujímať: Bylinky na pokojný spánok