Herpes je nepríjemný návštevník. Obťažuje aj vás?

Herpes je nepríjemný návštevník. Obťažuje aj vás?
5.8.2018 v kategórii Zdravie, autor redakcia FIT Štýl, foto: istockphoto.com

Najprv len jemné svrbenie, pálenie a o pár dní je tu v plnej paráde...nepríjemný návštevník "Herpes".

„Štatistiky hovoria, že každého štvrtého človeka postihne vírus až dvakrát ročne...“

Fakt, že až 80 percent svetovej populácie je nakazenej vírusom herpes simplex, nie je povzbudivý. A nielen to. Tento nepríjemný spoločník má schopnosť opakovane sa vracať a vyskytovať sa takmer všade: na ústach, v nose, či inom mieste na tele. Tí, čo sa s ním už stretli, poznajú už jeho typické príznaky, keď sa „prediera“ na povrch.

HERPES. Kedy je nebezpečný?
Prečítajte si tiež:

HERPES. Kedy je nebezpečný?

Nikdy nehovor nikdy pokiaľ ide o herpes

HSV-1, to je odborné pomenovanie pre herpes simplex typu 1. Ak ste sa s týmto vírusom ešte nestretli, máte šťastie. Avšak, nepotešíme vás. Neznamená to ešte, že si vás nenájde. Úplne sa mu vyhnúť je náročné, i keď správna prevencia je, samozrejme, dôležitá. Určite nie je na škodu udržiavať svoju imunitu v dobrej kondícii, pretože jej oslabením sa akoby otvárala hlavná vstupná brána pre tento vírus do vášho organizmu.

Orechy, čokoláda, cestoviny, kukurica, produkty zo pšenice, jačmeňa či ovsa a ružičkový kel - týmito potravinami si zvyšujete tvorbu esenciálnej aminokyseliny arginínu, ktorý podporuje vznik oparov.

Posilnite organizmus zvýšeným prísunom najmä vitamínu C a vitamínov skupiny B, najmä B12 a B6.

Nájdete ich v kvasniciach, obilninách, čerstvom ovocí a zelenine. Rovnako dôležitý je aj spánok, ktorý napomáha organizmu v regenerácii, aby mal dostatok síl s vírusom bojovať.

Okrem podpory imunity je určite potrebné dodržiavať aj hygienické návyky a vyhýbať sa priamemu kontaktu s osobami, u ktorých sa vírus aktívne vyskytuje.

Posledné klinické výskumy preukázali, že existuje súvis medzi pomerom dvoch základných aminokyselín – arginínu a lyzínu.

Ak konzumujete veľa orechov, čokolády, cestoviny, kukuricu, produkty z pšenice, jačmeňa či ovsa a ružičkový kel, týmito potravinami si zvyšujete tvorbu esenciálnej aminokyseliny arginínu, ktorý podporuje vznik oparov.

Naopak, lyzín má schopnosť potlačiť vznik herpesu. Keďže si ho telo nedokáže vytvoriť,nájdete ho v potravinách, ako sú: parmezán, ryby, bravčové a hovädzie mäso, sójové bôby, pšeničné otruby, šošovica, fazuľa a arašidy.

Ako sa vírus herpesu dostane do organizmu

Najčastejšie v detskom veku, v predškolských zariadeniach. Prenáša sa najmä slinami, no to, že je infekcia v organizme, sa nemusí ihneď prejaviť. Práve naopak, často sa „ubytuje“ v nervových bunkách a prejaví sa až po nejakom období. Takže aj ak ste sa s nepríjemným oparom ešte nestretli, neznamená to, že nie ste jeho hostiteľ.

Prvé príznaky a priebeh:

  • svrbenie v okolí postihnutého miesta,
  • pálenie a „ťahanie“ kože
  • začervenanie a citlivosť
  • bolesť
  • objaví sa pľuzgierik naplnený čírou tekutinou
  • po niekoľkých dňoch pľuzgierik praskne a vytvorí sa bolestivá chrasta, ktorej hojenie býva často veľmi komplikované
  • pri normálnom priebehu (bez komplikácií, ako pridružená horúčka, opuch, zapálené miesto výskytu) ochorenie zvyčajne odznieva po 7 – 10 dňoch bez jazvy v mieste výskytu, no ako sme už vyššie spomínali, zostáva v organizme aj počas bezpríznakového obdobia.

„Použitie vhodného voľne dostupného antivirotického krému z lekárne je v tomto prípade veľmi dôležité, nielenže ochorenie skôr odznie, ale aj jeho prejavy budú miernejšie.“