Zistili mi ochorenie DNA. Čo môžem a čo nemôžem jesť?

Zistili mi ochorenie DNA. Čo môžem a čo nemôžem jesť?
14.4.2017 v kategórii Zdravie, autor Ing. Michaela Horváthová, SVET ZDRAVIA - sieť výživových poradní www.svet-zdravia.sk, foto: istockphoto.com

Konzumácia neodporúčaných potravín v rámci ochorenia DNA práve zvyšuje výskyt a intenzitu príznakov sprevádzajúcich akútny záchvat.

Ochorenie DNA vzniká pri poruche metabolizmu kyseliny močovej. Teda jej kryštáliky sa ukladajú v obličkách, ale aj kĺboch, a to spôsobuje nepríjemnú bolesť, hlavne v období akútneho záchvatu. Práve striedanie období, keď sa cítite relatívne dobre, nemáte bolesti a období, keď bolesti, opuchy a ďalšie príznaky sú prítomné, je zradné.

Človek cíti úľavu a teda nemá až takú potrebu stravovať sa obmedzene, najmä, ak má zakázané potraviny, ktoré obľubuje. Konzumácia takýchto neodporúčaných potravín práve zvyšuje výskyt a intenzitu príznakov sprevádzajúcich akútny záchvat.

Čítajte tiež: Chcete silné kosti? Hýbte sa!

Spomínaná kyselina močová je vedľajším produktom rozkladu niektorých druhov potravín, preto je dôležité sa im v rámci diétnych opatrení vyhýbať. Na vzniku ochorenia sa okrem stravovania podieľa aj stres, opakované röntgeny či infekcie kĺbov.

V rámci diétnych opatrení je dôležité obmedziť príjem alkoholu a mäsa, nekonzumovať potraviny s vysokým podielom purínov – šošovica a ostatné strukoviny, mäso a ryby, alkohol, kakao, droždie, ale aj špenát, kapustu, kel, karfiol, horčicu, chren či cesnak a ďalšie.

Nezabúdajte piť dostatočné množstvo tekutín (2 – 3 litre denne)! Dajte prednosť alkalickým minerálkam, pretože napomáhajú alkalizácii moču, čiže bránia tvorbe močových kameňov. Vyhýbajte sa kofeínu. Veľmi dôležitou súčasťou diéty pri tomto ochorení je pravidelný pohyb. Vyhnite sa drastickým diétam! U hladujúcich ľudí stúpa množstvo kyseliny močovej!

V rámci diéty je vhodné, aby ste do svojho jedálnička zaraďovali:

  • mlieko a mliečne produkty, predovšetkým nízkotučné syry, jogurty, tvaroh (ale nie plesňové syry alebo tavené syry);
  • rastlinné tuky a oleje – napr. olivový
  • z orechov sú vhodné napríklad mandle alebo vlašské orechy
  • vhodná je listová zelenina, paradajky a zemiaky
  • cereálne cestoviny aj pečivo
  • z ovocia najmä čerešne, jahody, čučoriedky, jablká, hrušky, hrozno
Vrelo odporúčam zaradiť amarant, pohánku, proso, indiánsku ryžu.

V obmedzenom množstve si pre spestrenie jedálnička občas môžete dopriať chudé hovädzie mäso, hydinu, kvalitný druh šunky (s vysokým podielom mäsa), maslo, vajíčka (najmä bielka), tuniaka a lososa, ryžu. Naozaj nezabúdajte na pohyb a celkovú pohodu.

Čítajte viac: Dna – choroba (už nielen) kráľov