Poradňa zdravej výživy

Poradňa zdravej výživy
34 otázok

Na vaše otázky týkajúce sa výživy a zdravého životného štýlu odpovedá Ing.Michaela Korpášová, ktorá pracuje ako výživová špecialistka vo firme nutriadapt.sk

Sponzor poradne: Poradňa zdravej výživy
  • Chudnutie

    , Autor: odstránený používateľ

    Dobrí deň, chcem poradit ako mozem ešte vylebsit chudnutie
    Moja výška 183
    Váha 84 kg
    Obvod pasu žial 112 cm
    Strava len zelanina, syry, vajička
    Mam extremne fyzicky ťažkú prácu, pravidelne fitko a beh na bežkách,
    A stale ten obvod pása nejde dole

    Odpovedá:

    Dobrý deň prajem. Bolo by ideálne zistiť aj ďalšie parametre. Avšak čo sa týka stravy, určite odporúčam nastaviť adekvátny príjem bielkovín, tukov a sacharidov. Syry a vajíčka obsahujú bielkoviny, ale chýbajú mi zdroje rastlinných bielkovín, nevnímam ako vhodné mať iba živočíšne zdroje.
    Zdroje kvalitných tukov takisto chýbajú. Sacharidy Váš jedálniček rovnako neobsahuje, sú veľmi dôležité, aj pri chudnutí.

    Pri chudnutí je potrebné, aby telo disponovalo dostatkom živín, nedá sa správne chudnúť tak, že telo bude vo veľkom strádať základné živiny.

    Chýbajú obilniny, ovocie, strukoviny, ryby. Dávajte aj pozor na pitný režim.

    Máte náročnú prácu, ako píšete. K tomu máte ešte aj fyzickú aktivitu vo voľnom čase. Považujem za vhodné, aby ste sa obrátili na nutričného špecialistu a pomohol Vám zostaviť poriadny plán. Telo má poriadnu záťaž a je potrebné, aby malo dostatok živín a regenerácie. Takto na diaľku sa nedá poradiť - urobiť komplet jedálniček. Ale každopádne to, čo teraz konzumujete nie je vhodné pri chudnutí.

    Možno Vám na začiatok, kým získate termín u odborníka, pomôžu niektoré moje rady, ktoré Vám pomôžu predstaviť si, či myslím tým strádaním organizmu, napríklad:

    https://fitastyl.sk/poradne/poradna-zdravej-vyzivy/chcem-schudnut/otazka-44083


    https://fitastyl.sk/poradne/poradna-zdravej-vyzivy/chcem-schudnut/otazka-44285

    https://fitastyl.sk/poradne/poradna-zdravej-vyzivy/chcem-schudnut/otazka-45568

Podobné otázky

  • Detoxikácia

    , Autor:

    Dobrý deň,chcela by som sa spýtať,či pri chudnutí je dôležité detoxikovať organizmus a čo je najlepšie? Od augusta 2021 som začala chudnúť a za 4 mesiace som schudla 12 kg. Pred asi mesiacom som začala užívať Chlorela a spirulina tabletky. Aký význam má detoxikovať a ako pôsobia na organizmus tieto tabletky? Môžem schudnúť ešte viacej a rýchlejšie keď detoxikujem?

    Odpovedá:

    Dobrý deň prajem, detoxikácia ako taká pomáha telu, aby sa zbavilo škodlivých látok. Prirodzene sa telo zbavuje odpadových látok neustále, ale je vhodné stravou a celkovo životným štýlom podporiť detoxikačné orgány (koža, obličky, pečeň, pľúca a tráviaci trakt (črevo), ktoré pracujú 24 hodín denne 7 dní v týždni. Rozhodnúť sa pre detoxikáciu má svoj význam a je potrebné uvedomiť si, že to netrvá iba 5 dní, kedy budete piť očistné čaje či džúsy.

    Pre detoxikáciu platí základné pravidlo, nezbavujeme telo škodlivín a odpadových látok (to telo robí aj samo ako som spomínala), ale podporujeme činnosť orgánov, ktoré odvádzajú tieto látky. Začať sa dá už obyčajnými malými krokmi, kedy obmedzíme alebo úplne vynecháme z kávu, alkohol, fajčenie, priemyselne spracované potraviny plné farbív a aditív a podobne.

    Najviac zaťažovaným je tráviaci trakt, resp. črevo, pri ktorom je vhodné začať očistu. Pravidelnou stolicou sa čistí a preto je na prvom mieste vláknina. S vlákninou ide ruka v ruke pitný režim, ktorý musí byť dostatočný.

    Pre podporu funkcie pečene je vhodné vo všeobecnosti vyhýbať sa konzumácii alkoholu, kávy, údenín, sladených nápojov a pri cielenej detoxikácii sa vyhnite aj červenému mäsu, mäsovým výrobkom. Naopak stavte na zeleninu, veľmi vhodná je aj tá fermentovaná, kvasená, bylinky - najmä pestrec mariánsky. Pečeň pomáha čistiť a známa kombinácia vody s citrónom, ktorý má pozitívny účinok na funkciu pečene. Pri očiste sa určite vyhnite pitiu kávy.

    Medzi detoxikačné orgány patrí aj koža, ktorej veľmi dobre padne napríklad sauna.

    Pľúca ako detoxikačný orgán ochránime pohybom na čerstvom vzduchu a preto je vhodný pobyt v prírode. Doprajte si výlety do prírody pravidelne, s rodinou, kľudne aj každý víkend.

    Počas očisty si doprajte veľa vitamínov a minerálnych látok z ovocia i zeleniny. Môžete ich konzumovať v surovom ale i tepelne upravenom stave. V tomto období by ste mali zvýšiť ich príjem a ak by ste jedli iba čerstvé ovocie, zeleninové šaláty a podobne, môže Vás nafukovať. Preto odporúčam napríklad dusenú alebo zapekanú zeleninu. Nebojte sa ani zázvoru, cesnaku, červenej repy. Majú veľmi pozitívny vplyv na celú očistu.

    Vyhýbajte sa červenému mäsu, mastným mäsovým výrobkom, údeninám, vnútornostiam, tučným mliečnym výrobkom a lepku. Samozrejmosťou je vyradenie vyprážaných jedál, polotovarov, cukroviniek, slaných pochutín, sladených limonád a podobne. Vymeňte korenie v jedle za čerstvé bylinky. Alkohol, káva a čierny čaj sú tiež tabu.

    Áno, chlorella aj spirulina podporujú detoxikáciu organizmu, sú vhodným výživovým doplnkom. Kľudne ich môžete užívať aj naďalej odporúčaným spôsobom.

    Keď je telo vo vnútornej pohode, zbavuje sa škodlivín a aj tuku, prichádza aj k chudnutiu. Veľa ľudí začína chudnutie detoxikáciou, aby pomohlo telu lepšie pracovať. Ale vo Vašom prípade by som navrhla, ale by ste sústredili na detoxikáciu a prípadné následné schudnutie brali ako veľmi pozitívny sprievodný stav. Pri detoxikácii je dôležité aj psychické nastavenie a je lepšie plne sa sústrediť na jednu vec a potom až na tú druhú. Schudnúť viac a rýchlejšie môžete, ale pozor si dávajte po skončení detoxikácie. Aby návrat k strave pred detoxikáciou nebol za jeden deň. Potom by sa schudnutie nemuselo "udržať".

  • Chudnutie

    , Autor: odstránený používateľ

    Dobrý deň,
    Som muž 22 ročný 193 cm vysoký.Teraz vážim 92 kg. Denné prejdem 45 km na bicykli a spalím pritom 4000 cal. Na ráno zjem 60g proteínu s vodou a jeden banán.
    Na obed zjem 60 g proteínu a dva pomaranče. Na večeru 60 g proteínu a dva kusy ovocia. Protein je protein true whey gymbeam.Tak denny príjem je 1000 cal. Chcem schudnúť na 75 kg. Je to zdravé? Hrozia mi zdravotné problémy s kĺbmi ?

    Odpovedá:

    Dobrý deň prajem. Okrem tohoto, čo ste napísali, neprijímate žiadnu inú stravu? Váš denný príjem je obmedzený na príjem proteínu a ovocia? Ak je toto celá Vaša strava, tak to určite zdravé nie je a hrozia problémy nielen s kĺbmi. Bolo by ideálne, ak by ste si našli čas a prišli na konzultáciu k nám, aby ste vedeli ako efektívne skombinovať takúto športovú aktivitu, stravu a chudnutie. Tu nájdete formulár na objednanie sa na úvodnú konzultáciu https://www.nutriadapt.sk/ a tiež ostatné potrebné informácie o NUTRIADAPTe.

  • dojcenie a chudnutie

    , Autor: odstránený používateľ

    Dobry den,

    velmi ma zaujima ako schudnut poslednych 10kg po porode "zdravo" pokial dojcim tandemovo /2,5 r a 1 r. dieta/.po porode som postupne schudla 12 kg no 10 kg ostalo. Zmenu stravy som vyskusala z knihy "60 dni k novej postave", no po prvych dnoch sa ukazalo, ze tade cesta nevedie nakolko som skoro odpadla a citila neustale hlad. V minulosti som sa par rokov venovala posilovaniu a jumpingu. Dnes tato aktivita nie je mozna aj z casoveho hladiska. Ako teda zmenit stravu?Dakujem

    Odpovedá:

    Dobrý deň, takto na diaľku je veľmi ťažké poradiť, keďže žiadne bližšie informácie nemám. Základom je strava, samozrejme, keďže pri malých deťoch sa nie vždy dá nájsť pravidelnosť a dostatok času, ktorý by sme si predstavovali na cvičenie. Určite by som Vám ale odporučila aspoň dva - trikrát do týždňa si nejakú pohybovú aktivitu dopriať. Možno striedať cvičenie s vlastnou váhou na spevnenie a kardio.

    Z osobnej skúsenosti viem (keďže som na materskej dovolenke), že aj také cvičenie s deťmi sa dá zorganizovať. Najmä v tejto dobe, keď sme nútení byť doma viac ako by sme chceli. Aspoň za pokus to určite stojí. Pusťte si pritom ich obľúbené pesničky alebo si pritom spievajte Vaše obľúbené riekanky a detské pesničky. Možno sa v tom nájdete a dokonca si dáte pravidelné cvičenie každý deň chvíľku. Vždy lepšie ako nič :)

    Čo sa týka stravy, radí sa veľmi ťažko, ako som už spomínala. Základom je vyrovnaná strava. Neviem Vám odporučiť množstvá alebo presný rozpis. Každopádne, nevyhýbajte sa sacharidom (komplexným, teda ryža, batáty, pšeno, quinoa a iné prílohy), jedzte dostatok ovocia a zeleniny (viac zeleniny ako ovocia, samozrejme). Ideálne je, aby ste si navykli ku každému jedlu, ku ktorému sa to hodí, zjesť nejakú zeleninu. Nezabúdajte na bielkoviny, tiež sú veľmi dôležité. Nie sú to iba syr, vajíčka alebo mäso. Bielkoviny doplníte aj v mandliach, tempehu či strukovinách. Tuky sú taktiež dôležité, vyberajte tie kvalitné. Dodržiavajte pitný režim, nedojedajte po deťoch, aby ste si vedeli strážiť porcie a pravidelnosť v jedle. Určite sa vyhnite sladkostiam a iným kalorickým jedlám s kopcom Ečiek. Snažte sa mať dostatok odpočinku. Vyhnite sa zahusťovaniu múkou, použite (ak už musíte zahustiť) radšej Hrašku alebo rozmixovanú zeleninu.

  • Chudnutie

    , Autor: odstránený používateľ

    Dobrý deň, chcela by som sa opýtať začala som cvičiť uz 3 dni cvičím dodržiavam pravidelne jedenie a aj pitný režim cvičím ráno a večer ale na obed mam klasický obed žiadna dieta ani nič ráno celozrnný chlieb šunka zelenina desiata ovocie obet co mam na varené keďže mam doma 2 malé deti a chlapa ktorý potrebuje poriadne jedno no a olovrant mam bieli jogurt s ovsenými vločkami večera zeleninový šalát so šunkou a syrom za tieto 3 dni som zatiaľ schudla 300g chcela som sa opýtať ci to nie je málo chcem jest normálne obedy a samozrejme aj sladké si dam ale nie každý deň dám si ho hneď po desiate alebo olovrant nechcem držať dieti ani nič už len kvôli jojo efektu a začala som užívať magnézium ďakujem za rady a odpoveď

    Odpovedá:

    Dobrý deň prajem.
    Aká veľká je fyzická aktivita? Cvičíte doma s vlastnou váhou posilňovacie cviky alebo kardio, možno na nejakom stroji? Ťažko povedať, aké veľké porcie máte prijať, keďže nepoznám žiadne konkrétne čísla.

    Vo všeobecnosti Vám môžem odporučiť samozrejme pestrú stravu :). Chudnúť sa dá aj tak, že sa budete cez obed stravovať viac-menej klasicky, nebudete to preháňať s veľkosťou porcií, najmä teda sacharidovej prílohy. Kľudne si môžete dať ryžu (voľte radšej celozrnnú, prípadne jazmínovú, basmati, teda nie klasickú bielu), zaraďte aj iné prílohy ako bulgur, pšeno, quinoa a podobne. To zjedia aj malé deti, určite aj manžel. Dokonca tým vylepšíte stravu svojej rodiny :) Ak by predsa len bol manžel proti, jednu dve porcie inej prílohy nie je časovo náročné pripraviť a zvyšok jedla máte hotový pre celú rodinu :)
    Vyhnite sa zahusťovaniu múkou, použite (ak už musíte zahustiť) radšej Hrašku alebo rozmixovanú zeleninu.

    Občas nahraďte zemiak batátom aj kvôli pestrosti jedálnička, zemiaky radšej varte v šupke, majú nižší glykemický index.

    Vločky by ste mohli striedať, odporúčam vyskúšať napríklad pohánkové alebo špaldové.

    Dávajte si pozor na pečivo - kupujte celozrnné.

    Na večeru majte dostatok bielkovín, môžete si dať nielen syr a šunku, využívajte aj ryby, strukoviny, vajíčka.

    Na raňajky skúste napríklad teplý variant ako sú kaše a podobne.

    To, či ste schudli na 3 dni dostatok sa takto nedá určiť, pretože nevieme "odkiaľ to odišlo". Zamerajte sa skôr na chudnutie z obvodov ako na čísla na váhe. Je to lepšie a presnejšie. Odvážiť sa stačí raz za týždeň, ak vydržíte tak aj dva, každodenné sledovanie môže byť až demotivujúce, napríklad už len s menštuačným cyklom sa kvôli zmene hladiny hormónov zadržuje voda a hneď váha poskočí vyššie. Cvičíte, mení sa pomer svalovej hmoty a opäť čísla na váhe tým pádom kolíšu.

    Držím Vám palce v chudnutí, aby ste si splnili cieľ a hlavne pevnú vôľu počas sviatkov, čo najmenej prehreškov, aby ste po nich nemuseli začínať odznova :)

  • ako spravne chudnut

    , Autor: carol

    dobry den. rada by som vas poprosila o radu, ako spravne schudnut bez deficitu zivin. mam 34 rokov, 165cm a 60kg. rada by som schudla 5kg. za 5 tyzdnov som z vahy 65kg schudla na 60kg, no pocas dalsich 3 tyzdnov sa chudnutie uplne zastavilo, naopak mam pocit, ze som este pribrala. stravujem sa 5x denne v priblizne rovnakych casoch, vzorovo asi takto - 10:00 1banan+1avokado (1/4mango, 1pomaranc, 1/4apaya) 12:00 chia semienka+kokosove mlieko+goji+1/4ananas 14:00 grilovana ryba+1cuketa+salat, 2paradajky, 1paprika, 1uhorka, pripadne miesto ryby tuniak vo vlastnej stave, olivy 16:00 kukuricne alebo ryzove suchare+zelenina(spargla, uhorka, paradajka), hrst mandli a goji, 18:00 cicer, dusena zelenina (1cibula, 1/2baklazan, 1cuketa, 1paprika, 1paradajka), pripadne cicer+zeleninovy salat. pouzivam v malom mnostve olivovy olej do salatov a pod. v prvych 5 tyzdnoch mi toto stravovanie vyhovovalo, nepocitovala som uz vecer hlad, ale v poslednych troch tyzdnoch mam doslova mucive vecerne a nocne pocity hladu, nepomaha mi napit sa, vacsinou ho zazeniem mrkvou alebo uhorkou, paradajkami, kukuricnym sucharom. pridala som fyzicku aktivitu, takze je mozne, ze telo potrebuje viac energie z jedla, ale obavam sa, ze pri zvacseni porcii uz neschudnem vobec, kedze uz teraz chudnutie stagnuje. kazdopadne evidentne robim niekde v stravovani chybu, kedze hlad je v noci naozaj neznesitelny. cca 4-5x tyzdenne po ranajkach kracam hodinu rychlou chodzou/cca6km/, poobede kratke cvicenie - 2x10 brusakov, 2x10 klikov - viac nevladzem. vecer kratka prechadzka. svaly na nohach mam pomerne silnejsie, od prirody mam nohy svalnatejsie a aj rychlejsie sa mi tvori svalova hmota, ktora vsak vytvara vizualne opat dojem hrubych stehien, comu by som chcela predist. svaly na bruchu a rukach som v poslednych rokoch zanedbavala, preto je pre mna 20 brusakov a 20 klikov momentalne vykon na hranici unisnosti. priberam rovnomerne do celeho tela a rovnako aj chudnem. tuk sa najviac usadza v oblasti vnutornych stehien, na bruchu, bokoch a viditelne na tvari. denne vypijem priebezne cca 3litre vody/nesladeneho caju, vecer cca 3x do tyzdna 2 pohare vina. iny alkohol ani napoje nepijem. nechcela by som schudnut rychlo, nezdravo a s jojo efektom, preto vas chcem poprosit o pomoc pri skladbe jedalnicka a pohybu. velmi pekne vam vopred dakujem za radu a prajem prijemny den.

    Odpovedá:

    Dobrý deň prajem. Už na prvý pohľad vidno, že Vám v jedálničku chýba zdroj komplexných sacharidov a máte vysoký príjem jednoduchých cukrov v podobe ovocia. Takisto príjem bielkovín máte veľmi nízky. Toto sú základné dôvody prečo nechudnete. Telo nemá dostatok živín a preto najskôr prišlo chudnutiu, ako reakcia organizmu na nedostatok živín, teraz si to telo pýta nedostatkom energie a hladom. Navyše ste pridala aj pohyb a to si vyžaduje energiu navyše.

    Pri chudnutí samozrejme platí zásada, že výdaj má byť vyšší ako príjem. U Vás však dochádza k veľkému výdaju a nedostatočnému príjmu, kedy nepokryjete ani základné potreby. Je potrebné pridať do jedálnička bielkoviny a komplexné sacharidy. Namiesto suchárov by som určite radšej uvítala poriadny sacharid v podobe pohánky, quinoy, pšena, poprípade ryže či batátov. Nehovorím, že na obed musíte mať vždy prílohu, ale nie je ani vhodné mať niekoľko týždňov bez príloh na obed a večeru a v podstate ich nahradiť suchármi na olovrant.

    Určite sa teda v prvom rade sústreďte na pridanie si jednej porcie komplexných sacharidov, môžete ísť cestou raňajok – teda pripraviť si nejaké kaše alebo povedzme na obed (alebo to striedať). Nemusíte sa hneď pustiť do nich na raňajky aj obed, keďže sa obávate, že by ste mohli znovu pribrať. V chudnutí veľkú úlohu zohráva strava a keď sa nastavíte v hlave, že pridanie jedla Vám ublíži, tak sa tak veľmi ľahko stane