Tipy pre vás, ako si obľúbiť cvičenie.

Tipy pre vás, ako si obľúbiť cvičenie.

12.8.2017 v kategórii Cvičenie a športy foto: iStock.com

Je niekoľko vecí, ktoré pomôžu tomu, aby nás športovanie začalo baviť.

ÁNO, aj šport môže byť zábavný

Možno to poznáte – ráno ešte rozospatá vyzriete z okna – a čo tam nevidíte? Nejde o to, že vonku je hnusne – mrazivo, je zamračené a ešte aj fúka, ale ladným krokom tam beží žena v joggingovej súprave a zdá sa, že jej to počasie vôbec nevadí. Tuším sa aj usmieva!

Čo za silu ju núti vstávať tak skoro a obuť bežecké topánky? Odpoveď je jednoduchá – potreba cvičiť, pretože ona sa už dostala za tú pomyselnú hranicu na tajomné územie s kódom „baví ma to“. My všetci však máme schopnosť dostať sa tam.

Pobavte sa: Najčastejšie výhovorky, PREČO NECVIČIŤ.

Ako však získať nadšenie?

Je niekoľko vecí, ktoré pomôžu tomu, aby nás športovanie začalo baviť. Všetko naše úsilie by malo od začiatku smerovať tak, aby športovanie nebola iba drina, ale aby nám robilo dobre, bolo príjemné a bavilo nás to. Teória hovorí, že keď je niečo príjemné, nebude to fuška, a budete to chcieť robiť.

Čítajte tiež: Chcete behať? Ponúkame vám niekoľko tipov, ako začať

Rada pre začiatočníkov: MENEJ je VIAC

Pokiaľ so športom začínate, základ je začať veľmi pozvoľna. Aj keď vládzete, urobte radšej menej ako viac. Poviem to na príklade – dve nové cvičenky v posilňovni idú behať prvý raz v živote na bežiacom páse.

Denisa si dá 10-15 minút pozvoľného behu, občas ho prekladá chôdzou, potom si zacvičí zopár strečingových cvikov a povie si: „To je fajn, ani to netrvalo tak dlho a bolo to celkom zábavné.“

Marianna si kladie vysoké ciele a jej beh, na konci už aj s dlhom dychu a s klopýtaním, trvá 50 minút. Po cvičení to zhodnotí: „To behanie je desne nudné a nebaví ma to. Ako môže niekto vôbec behať?“

Čo myslíte, ktorá sa k cvičeniu vráti a ktorá po niekoľkodňovej svalovici a deprivácii z cvičenia už možno nikdy viac? 

V čom bol rozdiel? Nie v ich kondícii – tú mali podobnú, aj Denisa by dokázala zabehnúť 50 minút, ale rozhodla sa behať iba dovtedy, kým jej to robilo radosť a neliezlo na nervy.

Za pár mesiacov Denisa bez problémov zvládne aj hodinku behu, dokonca sa zúčastní 10 kilometrového maratónu a má z toho radosť. Marianna už pre istotu ani nevyskúša iný šport – lebo „zistila som, že šport nie je pre mňa.“

Mohlo by vás zaujímať: Viete, čo sa stane, keď budete pravidelne cvičiť PLANK?

Elena (40 rokov): „Spomínam si na moju prvú hodinu vo fitness. Prišla som tam len na chvíľu, že trochu obkukám, ako cvičia iní, niečo vyskúšam a rozhodnem sa, či ma to bude baviť. Okamžite ma však odhalil majiteľ posilňovne – bývalý kulturista a asi sa rozhodol, že zo mňa – totálnej nešportovkyne urobí fitnessku.

Tak ma moril – kľuky, drepy, výpady, predkopávanie, zakopávanie, ramená..., a ešte raz a ešte raz ... niekoľkokrát som pípla, že za chvíľu mám rande, ale on len – a ešte a ešte. Odišla som v mrákotách a povedala som si – fitness nikdy viac.

A vidíte – napriek tejto zlej skúsenosti cvičenie dnes milujem. Vďaka môjmu manželovi, ktorý ma toľko prehováral, aby som to opäť vyskúšala. Išiel na mňa pomaly a úplne postupne som zvládla aj tie najnáročnejšie cviky s ťažkými váhami.“

FIT and STYL tip:
Keď budete začínať pod dohľadom osobného trénera, hneď na začiatku mu povedzte pravdu o svojej kondícii a upozornite ho, že chcete začať pozvoľna a až postupne pridávať záťaž, tempo i čas. Dobrý tréner by vás nikdy nemal na prvých tréningoch vyšťaviť, ale správne odhadnúť, čo zvládnete.

Skúste napríklad: Chudnite s Jumpingom® a vyskáčte kilá navyše!

Zvyk je železná košeľa

Ak už s cvičením začnete, musíte chvíľu pokračovať, kým vás to začne NAOZAJ baviť. Je to odmena za to, že vytrváte. Nemusíte chodiť cvičiť každý deň, stačí ak pôjdete cvičiť minimálne 2x týždenne, optimum je 3- až 4 krát – ale naozaj aj 2-krát je oveľa lepšie ako vôbec.

Nemusíte ani cvičiť dlho, zo začiatku úplne postačí 20 minút až polhodinka, radšej sa zamerte na postupné zvyšovanie intenzity cvičenia.

Kedy je tá časová hranica, že nás to začne baviť? Pri pravidelnom športovaní je to asi 1 mesiac. Ale pozor – približne 2 až 3 mesiace trvá, kým si vytvoríte návyk – a o to ide, z cvičenia by mala byť samozrejmosť, ako keď si večer a ráno automaticky umývate zuby.

Šport musí byť zábavný

Existujú dva spôsoby, ako zvýšiť zábavu v tréningu: minimalizovať monotónnosť a maximalizovať pôžitok.

Danka, 25 rokov: „Striedam dve aktivity – posilňovanie a zumbu, sem-tam zájdem na jogu. Keby som 5x týždenne iba posilňovala, asi by ma to dlho nebavilo, takto športujem takmer každý deň, ale vždy je to iné.“

Eva, 30 rokov: „Zo začiatku som 3x do týždňa behala stále tú istú trasu – 6 km, čo mi trvalo presne 35 až 36 minút, ale časom som zistila, že ma to už nudí. Dnes behám zakaždým inak – napríklad niekedy vybehnem iba na 15 až 20 minút, ale behám najrýchlejšie, ako dokážem. Inokedy striedam šprint s pomalým behom alebo bežím úplne pomaličky s cieľom bežať čo najdlhšie. Vždy sa rozhodnem priamo na trase, keď začínam a robím presne to, na čo mám práve chuť. A v mojej aplikácii na smartfóne si vyhľadávam trasy, ktoré odporúčajú iní bežci a často ich mením.“

„Objavte znovu radosť z vecí, ktoré ste radi robili ako deti, veci ktoré boli prirodzene atletické," hovorí Ingrid Bacci, autor The Art of Effortless Living: „Robte kotrmelce alebo sa gúľajte dolu kopca, zápaste, behajte... všetko je o pocite vášho tela a precítení elementov ako sú voda, vietor, zem – proti vášmu telu."

Ešte jedna rada: Kontrola srdcovej frekvencie alebo koncentrovanie sa na aeróbne prahy vám pokazí akúkoľvek zábavu. Vykašlite sa na ne! Ich sledovanie a dodržiavanie ovplyvňuje aj tak iba zlomok toho, čo spálite. Oveľa viac pre seba, svoje zdravie, psychickú pohodu i kondíciu urobíte, ak budete cvičiť tak, ako to cítite.

Mohlo by vás zaujímať: Prečo kombinovať aeróbne, silové a relaxačné cvičenia?

Vyskúšajte rôzne športy

Výskumníci tvrdia, že pokiaľ sa pre vás šport stane zábavou, výrazne zredukujete stres. Ale len vy viete, čo je pre vás zábavné. Ak ste spoločenský tvor, môžete vyskúšať skupinové aktivity ako je volejbal, basketbal, zumba, fitness alebo skupinová turistika.

Ak vás skôr láka samota, zvážte horský bicykel alebo beh či jogging. Pre tých, ktorí túžia po niečom veľmi intenzívnom, je k dispozícii skalolezectvo alebo maratóny. Ale hlavné je, aby ste experimentovali a vyskúšali viacero aktivít, aby ste zistili, čo vás uspokojuje.

Aj športovcov to občas nebaví

Aj športovci telom a dušou zažívajú niekedy svoje blues a športová aktivita ich začne minimálne nudiť či potrebujú si dokonca dať pauzu od svojej obľúbenej aktivity. To je úplne normálne – dôležité je však nájsť ďalšiu motivaciu, nakopnúť sa.

„Väčšinou si užívam cvičenie, ale ako každý, aj ja prechádzam krízou, hlavne ak nevidím nijaké zlepšenie,“ tvrdí 34-ročná Anna, ktorá behá už takmer 10 rokov a rada sa zúčastňuje amatérskych bežeckých pretekov. Najčastejšie zažíva krízy, keď stagnuje jej výkon, či dokonca vidí na svojom športtestri, že sa zhoršuje. „Nie že by som chcela byť v mojom veku vrcholovou športovkyňou, ale inšpiruje ma, keď vidím ako sa zlepšujú moje časy, to ma vždy ženie vpred.“

Keď bol jej výkon horší a horší, jednoducho sa rozhodla nechať športtester doma a bežať bez neho.

„Namiesto toho som sa zamerala na moje telo, premýšľala som o nohách, ako sa dotýkajú zeme, uvedomovala som si rytmický pohyb rúk a hlavne sa snažila užívať pocit vetra v tvári. Nezobrala som si ani hodinky, jednoducho som behala presne dovtedy, kým sa mi chcelo. A keď som po niekoľkých týždňoch svoj výkon zmerala, neverila som vlastným očiam – môj čas na 10 km sa radikálne zlepšil.“

Poučenie:
Prestaňte tak tvrdohlavo a upäto sledovať svoj výkon, a namiesto toho sa zamerajte na pocity svojho tela, na to, ako vykonávate daný pohyb. Zaujímajte sa viac o to, ako sa cítite a na to, ako vykonávať veci efektívnejšie, s menším úsilím a napätím. A hlavne – s väčšou zábavou!

Čítajte tiež: Prečo vstať z gauča?
                        3 najväčšie omyly, ktorých sa dopúšťame v posilňovni

Komentáre