Kešu orechy: Aké výhody vám prinesie ich pravidelná konzumácia?

Kešu orechy: Aké výhody vám prinesie ich pravidelná konzumácia?

11.9.2017 v kategórii Výživa, autor Ing. Vladimíra Mihálová foto: iStock.com

Kešu sú chutné orechy s bohatými účinkami na ľudský organizmus. Pomáhajú udržiavať zdravú pokožku, pevné vlasy i nechty. Podporujú chudnutie, sú schopné ovplyvniť i predchádzať celému radu zdravotných problémov. Aké ďalšie výhody vám prinesie ich pravidelná konzumácia?

Orechy sú mimoriadne výživnou, zdravou a zároveň chutnou potravinou. Je všeobecne známe, že sú prospešné pre mozog a nervový systém. Vedeli ste však, že nášmu zdraviu poskytujú množstvo ďalších výhod?

Čítajte tiež: Aké poklady vlašské orechy ukrývajú? Možno budete prekvapení...

Výhody kešu orechov: ako dokážu pomôcť?

1. napomáhajú správnej mozgovej funkcii: Kešu orechy dodávajú telu zdravé mastné kyseliny, ktoré podporujú kognitívne (poznávacie) funkcie mozgu a reguláciu nálad. Ich nedostatok môže spôsobiť úzkosť, depresie či duševné poruchy. Kešu sa vyznačujú i vysokým obsahom horčíka, ktorý pomáha zlepšiť pamäť.

2. upokojujú nervový systém: Horčík pozitívne pôsobí aj na nervovú sústavu. Kešu orechy sú tak vhodné zvlášť pre ľudí, ktorí trpia nervozitou, alebo sú vystavení veľkému psychickému tlaku v práci.

3. podporujú trávenie a pravidelné vyprázdňovanie: Vitamíny a živiny týchto orechov ovplyvňujú kladne aj zápalové procesy v hornej časti tráviaceho traktu. Pomáhajú odstraňovať tráviace problémy a tiež kŕče v oblasti dutých orgánov (tenké a hrubé črevo).

4. znižujú hladinu vysokého cholesterolu: Fytosteroly, obsiahnuté v rastlinných tukoch kešu orechov, zabraňujú vstrebávaniu cholesterolu. Kešu sú preto schopné znížiť hladinu „zlého“ cholesterolu a naopak, zlepšiť úroveň „dobrého“ cholesterolu.

Čítajte tiež: Máte zvýšený cholesterol? Nepodliehajte panike!

5. zamedzujú vzniku žlčových kameňov: Pri presýtení žlče cholesterolom sa vytvárajú žlčové kamene. V žlči tak nastane kritický pomer cholesterolu a žlčových kyselín. Konzumácia kešu orechov pomáha znižovať riziko vzniku žlčových kameňov.

6. podporujú zdravé chudnutie: Kešu sú jedny z prirodzených rastlinných potravín najbohatších na tuky. Napriek tomu, sú vhodným doplnkom stravy pri chudnutí. Čudujete sa prečo? Môže za to veľký podiel nenasýtených mastných tukov.

Pravidelná konzumácia kešu napomáha lepšiemu tráveniu a vyprázdňovaniu, zníženiu cholesterolu a prečisteniu organizmu. Tak je telo pripravené schudnúť zdravo. Okrem toho sú tieto orechy bohaté i na ďalšie živiny, minerálne látky a mastné kyseliny, ktoré podporujú chudnutie. Vedecké štúdie potvrdzujú, že ľudia, ktorí jedia orechy minimálne 2 x do týždňa, sú výrazne menej ohrození nadváhou ako tí, čo ich nejedia vôbec.

Mohlo by vás tiež zaujímať: Schudnem vďaka joge?

7. pomáhajú pri nepríjemných bolestiach hlavy: Spomínané zlúčeniny fytosterolov v kešu chránia pred bolesťami hlavy, ktorá je zapríčinená náhlym poklesom hladiny cukru v krvi. Napomáhajú skráteniu doby trvania bolesti.

8. znižujú riziko cukrovky: Výskumníci v Kanade preskúmali 12 klinických štúdií, ktoré zahŕňali celkovo 450 ľudí s diabetom 2. typu. Zistili, že denný príjem orechov viedol k zvýšeniu ukazovateľov pre kontrolu cukrovky. Najlepšie výsledky boli zaznamenané, keď boli orechy použité ako náhrada za rafinované sacharidy. Konzumácia orechov je teda ďalší spôsob, ako môžu ľudia udržiavať zdravú hladinu cukru v krvi.

9. preventívne pôsobia proti srdcovocievnym ochoreniam: Pravidelný príjem kešu orechov pomáha pri prevencii pred vysokým krvným tlakom, vysokým cholesterolom a vedie k zníženiu rizika spojeného s ochoreniami srdca a ciev. „Ľudia pravidelne konzumujúci oriešky majú nižšiu pravdepodobnosť postihnutia srdcovým infarktom ako tí, čo ich nekonzumujú“, konštatuje výživový expert Johny Bowden.

Čítajte: 10 potravín pre zdravé srdce

10. pomáhajú udržiavať zdravú pokožku, pevné vlasy a nechty: Esenciálne mastné kyseliny obsiahnuté v kešu zabezpečujú hydratáciu pokožky a ochranu pred starnutím. Kešu orechy sú aj výborným zdrojom medi, ktorá zohráva dôležitú rolu pri tvorbe pigmentu a kolagénu. Spolu so zinkom sa tak postará o pružnú pokožku, zdravé vlasy a pevné nechty.

11. posilňujú zdravie kostí: Kešu sú bohatým zdrojom minerálov (vápnik, horčík, draslík atď.) potrebných pre udržanie zdravých kostí. Spolu s vitamínom K zabezpečujú ich dostatočnú mineralizáciu a chránia pred osteoporózou.

Mohlo by vás zaujímať: Osteoporóza - kosti v ohrození

12. preventívne pôsobia proti rakovine: Orechy sú významným zdrojom antioxidantov. Ich pravidelná konzumácia sa preto spája s nižším rizikom rakoviny (najmä rakoviny pečene a hrubého čreva). Britský inštitút pre výskum rakoviny sa zaoberal vplyvom konzumácie orechov na rakovinu pankreasu. Podľa výsledkov sa výrazne znížil výskyt tohto ochorenia u žien, ktoré jedli dve a viac porcií orechov týždenne.

13. podporujú imunitný systém: Komplex vitamínov skupiny B, zinok a ďalšie cenné látky obsiahnuté v kešu pomáhajú zlepšiť obranyschopnosť organizmu.

14. prevencia proti anémii: Kešu podporujú aj tvorbu červených krviniek. Vďaka veľkému podielu železa a zinku pomáhajú dodávať kyslík do všetkých buniek, čo zabraňuje anémii a posilňuje zrak.

Čítajte tiež: Štíhla línia s vlašskými orechmi

Komentáre