Pravda o kokosovom oleji (alebo tuku ak chcete).

Pravda o kokosovom oleji (alebo tuku ak chcete).

10.1.2017 v kategórii Výživa, autor Mgr. Alena Pethoova foto: iStock.com

Najmä v oblasti výživy sa kokosový olej (tuk) stal kontroverznou témou. Prečo je tomu tak a aká je vlastne pravda o kokosovom oleji?

Boom posledných troch rokov vyzdvihol kokosový olej na prvé priečky v jeho užívaní.

Niečo v zmysle „KOKOSOVÝ TUK NA VŠETKO"!

Je však naozaj "na všetko"? Najmä v oblasti výživy sa kokosový olej stal kontroverznou témou. Prečo je tomu tak a aká je teda pravda o kokosovom oleji?

O tom, že tuky sú pre naše zdravie nevyhnutné niet pochýb..

  • Tuk je potrebný pre produkciu hormónov, ako je estrogén a testosterón.
  • Tuk chráni naše vnútorné orgány. Problém nastáva vtedy, keď je tuku priveľa a tuky už orgány neochraňujú ale naopak ohrozujú.
  • Tuk je dôležitý pre vstrebávanie živín, napríklad vitamíny A,D,E,K sú rozpustné práve v tukoch.
  • Tuk má sýtiacu schopnosť, preto po ňom tak skoro nevyhladneme.
  • Tuk pridaný do sladkých jedál spomaľuje ich trávenie a hladina krvného cukru je viac pod kontrolou.

KOKOSOVÝ OLEJ  - novinka alebo nepochopená potravina?

Pokiaľ ale ide o kokosový olej, odborníci nás upozorňujú, že táto novinka nemusí byť úplne "na všetko", ako nás posledné roky presviedčali.

Pravdou je, že kokosový olej je potravina s veľmi širokým záberom využitia. Jeho hlavnou zložkou okrem iných je kyselina laurová.

Tá je údajne skvelá na pleť, ktorá má sklony k akné. Podľa štúdií dokáže ničiť baktériu Propionibacterium acnes, ktorá je spätá so vznikom "pupienkov".

No v organizme sa kyselina laurová správa odlišne. 

Kokosový tuk má v kozmetickom priemysle svoje oprávnené miesto. To áno. Avšak ZDRAVIE v spojitosti s kokosovým olejom nemožno hádzať do tej istej skupiny ako KRÁSA, kde kokosový olej môže byť na vyššej priečke jeho pozitívneho využitia.

Čo teda na konzumáciu kokosového tuku hovoria odborníci? Pred čím varujú a na čo nás upozorňujú?

Cieľom nie je nikoho zastrašovať, presviedčať, či zavádzať. Jediné, čo môžeme, je polemizovať a utvoriť si vlastný názor na základe dostupných faktov. Som presvedčená o tom, že dokonca aj na každý fakt existuje iný, ktorý ho vyvráti.

Radili sme sa s RNDr. Barbarou Svieženou, PhD., odborníčkou na výživu.

Čo hovorí ZA kokosový olej?

Kokosový olej je medzi nezávislými odborníkmi považovaný za veľmi zdravý pre vysoký obsah nasýtených mastných kyselín stredného reťazca. Tieto MK sa dostávajú do pečene, kde sú rozkladané, a telo si ich tak neukladá do tukových zásob. Kokosový olej je dobre stráviteľný. Podľa niektorých štúdií podporuje obranyschopnosť organizmu a pôsobí protizápalovo.

Bola potvrdená jeho škodlivosť len v prípade rafinovanej, čiastočne stuženej formy.

Čo hovorí PROTI kokosovému oleju?

Podľa Laurencea Eyresa a jeho metaanalýzy z roku 2016, môže kokosový olej zvyšovať LDL cholesterol (obsahuje 92% nasýtených mastných kyselín). Problémom je aj kyselina laurová, ktorá je považovaná síce za MCT, avšak v ľudskom organizme sa správa odlišne.

Kokosový olej má teda menej ako 3% MCT, ktoré sú považované za zdraviu prospešné.

Kokosový olej môže súvisieť so vznikom KVS v prípade jeho konzumácie národmi, pre ktoré nie je typický a nie je súčasťou ich stravovacej kultúry (zvyklostí).

Ideálne je teda používať vo väčšej miere rastlinné, za studena lisované oleje a kokosový olej v jeho nerafinovanej forme používať skôr ako doplnok kuchyne.

Kokosový olej je zložením koncentrát takých mastných kyselín, ktoré neprospievajú nášmu zdraviu.

Výsledok a odporúčanie pre vás:

  • Užite si účinky kokosového oleja v kozmetike. Vaša pleť, vlasy, zuby iba získajú.
  • Ak sa rozhodnete používať kokosový olej aj v kuchyni, používajte ho v jeho nerafinovanej forme a skôr ako doplnok kuchyne.
  • Ak sa už rozhodnete vyprážať, kľudne použite kokosový olej, len to nerobte často.
  • Striedajte tuky - vo forme orechov, semienok, či kvalitných, za studena lisovaných olejoch. Skvelé je avokádo; ľanové, tekvicové, či konopné semienka; orechy rôznych druhov. 

Nuž a aj tu platí staré a múdre: Zlatá stredná cesta...
Taká nech je aj tá vaša pri využívaní kokosového oleja vo vašej kuchyni.

Čo dobré môžete zažiť s kokosovým olejom?

  • Skvelú, uvoľňujúcu masáž. Okrem toho, že uvoľní vaše svaly, hydratuje a premastí suchú pokožku.
  • Kokosový olej je obľúbený v starostlivosti o vlasy, ako balzam na suché končeky alebo vlasy zaťažené častým farbením.
  • Biele zuby – odporúča sa po umytí zubov jednoducho naolejovať. V praxi to vyzerá asi tak, že prstom si naberiete trochu oleja a leštíte svoje zúbky, kým nie sú príjemne hladké.
  • Kokosový olej pomôže upokojiť a zahojiť podráždenú pokožku napríklad po holení.
  • Unavená a suchá pleť v zime, po paľovaní, či súché, popraskané päty, alebo hánky na rukách - v takom prípade kokosový plej pomôže.

Aj tu však platí, že experimentovanie je nutné, aby ste si overili na vlastnej koži jeho pôsobenie.

Kým pre jedného bude na pokožku pôsobiť ako balzam, pre iného bude príliš mastný a upchávať mu póry.

Naše potreby sú naozaj veľmi individuálne a preto by sme KOKOSOVÝ OLEJ nemali označovať ako potravinu "NA VŠETKO", ale ani ho úplne ZATRACOVAŤ.

Čítajte tiež:
Sila zo semienok: zázračný tekvicový olej
Podľahnite kúzlu ľanového oleja

Komentáre