Ako sa zbaviť závislosti na jedle?

Ako sa zbaviť závislosti na jedle?

24.6.2017 v kategórii Zdravie, autor Diana Mašlejová foto: iStock.com

Z času načas sa prejesť – to sa stane takmer každému. Čo s tým, a kedy je už prejedanie sa dôvodom na zamyslenie?

Jedlo ako závislosť

Poruchy príjmu potravy, to nie je iba anorexia či bulímia. Jedlo, ako prostriedok na vyrovnávanie sa s traumou, vysokými nárokmi okolia, či seba samého, sa môže ukazovať v rôznych formách. Poruchy stravovania, medzi ktoré odborníci zaraďujú aj spomínané nekontrolované prejedanie sa, sú v súčasnosti veľmi rozšíreným sociálno-patologickým javom, ktorý postihuje vo väčšej miere ženskú časť populácie.

„ Zarážajúci je fakt, že poruchy príjmu potravy sa týkajú najmä žien, a to až v neuveriteľných 90 %, pričom sa objavujú prevažne vo veku od 15 do 55 rokov.“

Charakterizuje ich silný závislostný aspekt. Jedlo sa stáva drogou, hnacím motorom, potechou a zdrojom následnej zlosti či výčitiek. Skrátka, začne úspešne zastupovať látkovú závislosť ako hocijakú inú – alkohol, cigarety či drogy.

Prečítajte si: PREČO ZLYHÁVAME?

Rovnako, ako pri iných formách návykového správania, aj toto je značne sebadeštruktívne. No treba povedať, že nie vždy si je toho jedinec vedomý, prípadne, v téme a jej dôsledkoch nie je vôbec uvedomelý. Zarážajúci je fakt, že poruchy príjmu potravy sa týkajú najmä žien, a to až v neuveriteľných 90 %, pričom sa objavujú prevažne vo veku od 15 do 55 rokov.

Milovať jedlo a užívať si každý chutný pokrm však ešte nemusí byť dôvodom na obavy. Strach môžete odložiť aj v prípade, pokiaľ sa prejete iba raz za čas. Ak však jedlo používate na riešenie svojich emocionálnych stavov a máte pocit, že myšlienky naň vám chodia hlavou častejšie, ako by ste si priali, je možné, že sa jedná práve o závislosť na jedle.

V psychiatrickej praxi je daná porucha označovaná ako Binge eating disorded, alebo tiež záchvatové prejedanie sa. Ide o nárazové jedenie veľkých porcií jedla (často aj niekoľkých naraz) s pretrvávajúcimi pocitmi stresu, strachu, frustrácie a podobne. Niekedy sa týka iba záťažového obdobia, inokedy sa z neho stane rutina a zvyk a ovplyvní tak dlhodobé stravovacie návyky. K jeho pridruženým poruchám patrí napríklad aj spomínaná anorexia, bulímia, ale aj menej známa závislosť na zdravej výžive (ortorexia nervosa), či závislosť na diétovaní.

V prípade chorobného prejedania sa, alebo kompulzívneho neustáleho ujedania zo všetkého navôkol, nemusíte ihneď maľovať čerta na stenu. Je úplne v poriadku, pokiaľ na zahnanie depky siahnete po tabuľke čokolády či zmrzline. Zamyslieť sa však treba, ak takýto spôsob kompenzácie či „riešenia-neriešenia“ vykonávate pravidelne a tvorí váš základný model, ako sa so situáciou a negatívnymi emóciami vyrovnať.

Znaky, ktoré pomôžu odhaliť poruchu príjmu potravy:

  • Neprestajné myšlienky na jedlo, hmotnosť a diéty
  • Túžba opakovať dané stereotypy prejedania sa
  • Jedlo ako nástroj na vyrovnanie sa so stresom, problémami, je prvou barličkou, po ktorej siahnete
  • Strácanie pôvodných koníčkov a záľub
  • Najväčšie potešenie prichádza s jedlom
  • Pokračovanie v správaní aj napriek negatívnym dôsledkom na sebe a okolí

Odborníci považujú za veľmi znepokojujúci práve fakt, že mnoho poruchou trpiacich ľudí prichádza k psychológovi či psychiatrovi až vo chvíli, keď je choroba v pokročilom štádiu. Kvôli pocitom hanby, strachu, vlastného zlyhania si problém dlhú dobu nevšímajú, alebo ho nechcú pripustiť. Odkladajú tak možnosť rýchlej a efektívnej pomoci.

...nemajú rady svoje fyzické telo, neraz k nemu cítia doslova odpor a vidia sa skreslene.

Je dôležité si uvedomiť, že ak vás trápia podobné pocity a správanie v spojitosti s jedlom, psychológ nie je nepriateľ a jeho návšteva neznamená, že ste slabá, alebo ste zlyhali. Naopak.

Máme šťastie, že žijeme v dobe informácií a tým pádom ľudia dokážu rýchlejšie reagovať na svoje problémy a prijať fakt, že potrebujú pomoc. Psychiatri upozorňujú aj na to, že pri všetkých problémoch s príjmom potravy, prejedanie sa nevynímajúc, hrá hlavnú rolu človek a jeho hmotnosť. Väčšina takto postihnutých jedincov nemá rada svoje fyzické telo, neraz k nemu cíti doslova odpor a vidí sa skreslene.

Závislé telo, či duša?

Vráťme sa ešte k vnímaniu jedla ako takého. Z praxe odborníkov vyvstáva skúsenosť, že ľudia (prevažne ženy), ktorých trápi nekontrolované prejedanie sa berú jedlo ako prostriedok na ventil. Je dobré vedieť, že jedlo je len a len prostredník, zástupný problém, ktorého korene sa nachádzajú kdesi inde.

Za poruchami príjmu potravy sa môžu ukrývať celkom iné vnútorné trápenia. Neprijatie, trauma z detstva, šrámy z minulosti, ktoré sa nepodarilo odhaliť, prijať a vyrovnať sa s nimi, nadmerné nároky okolia.

Príčin môže byť množstvo, preto sa ani nedá uviesť pár zázračných hlavných dôvodov. Odpoveď sa skrýva v duši človeka a odhaliť mu ju pomôže odborník, rodina, priatelia a on sám. Kult tela, ktorý súčasná spoločnosť uznáva je len čerešničkou na torte, ktorá poľahky urobí ventil, konkrétne z jedla.

Pretože ani ľudia trpiaci nekontrolovaným kompulzívnym prejedaním sa nie sú ľahostajní k svojmu fyzickému vzhľadu. Aj oni chcú dobre vyzerať, mať pekné fit miery. Vlastná skúsenosť ich však opakovane presviedča o tom, že schudnúť a obmedziť jedlo je ťažký boj. Každé prejedenia sa prináša chvíľkovú úľavu, no následne klope na dvere úzkosť, nespokojnosť, pocit prehry a výčitky svedomia. Začarovaný kruh, z ktorého, zdá sa, niet úniku.

Mohlo by vás zaujímať: Netlačte na pílu a veci sa pohnú

Ako sa zbaviť závislosti na jedle?

Pri ľahších formách problému, keď nie je nutné navštíviť odborníka, platí zlatá rada. Nabrať si na tanier len primeranú porciu. Tú zjesť a nepokračovať v pridávaní.

Prísne odložiť pohodené sušienky na stole či misky s čokoládou, rovnako tak preriediť chladničku a skrinky s potravinami, v ktorých nenechávajte zbytočne veľa jedla. Jedlo, skrátka, nemôže byť na dosah ruky. V prípade, že vám do života zavíta problém, stres alebo iné negatívne psychické faktory a vy si ako prvé spomeniete na jedlo ako rýchly ventil vyrovnania sa so situáciou, dobré je preorientovať sa na iný kompenzačný model správania.

„Boj s prejedaním sa je vecou psychiky a treba k nemu pristupovať systematicky. Postupujte pomaly, krok za krokom.“

Skúste si ísť zabehať, prejsť sa, pustiť si film, zatancovať si v obývačke – skrátka, urobiť čokoľvek iné a zdravšie, aby ste sa vyhli nájazdom na chladničku. Boj s prejedaním sa je vecou psychiky a treba k nemu pristupovať systematicky.

Z jedného na druhý deň pravdepodobne vaše problémy nezmiznú. Postupujte pomaly, krok za krokom. Dajte si reálny cieľ. To sa týka želaného úbytku na hmotnosti, aj samotného prístupu k prejedaniu sa. Vhodné je riešiť problém komplexne, ideálne s pomocou poradcu či psychológa, a zmeniť aj životný štýl, osviežiť ho o nové, zaujímavé, zdraviu a psychike prospešné prvky.

Nejednému pomôže aj takzvaná šoková terapia. To je naštudovanie a uvedomenie si možných zdravotných rizík takéhoto spôsobu správania. Srdcovocievne problémy, zvýšený krvný tlak a iné rozšírené civilizačné ochorenia sa týkajú najmä ľudí s nadmernou hmotnosťou. Obezita je nielen nezdravá, ale aj nebezpečná a zákerná.

Svoj život máte v rukách len vy, nepokazte si ho prejedaním sa alebo neustálym kompulzívnym jedením. Problémy s príjmom potravy sú riešiteľné. Stačí sa odhodlať s nimi zabojovať.

Mohlo by vás tiež zaujímať:
Kryolipolýza - Tukové bunky, traste sa od zimy!
CHIA semienka a chudnutie. Ako spolu súvisia?
Rýchla CHIA inšpirácia

 

Komentáre