Bicyklujte tak, ako to máte radi
Bicyklovanie patrí k našim základným športovým zručnostiam a prvé kontakty s bicyklom sa datujú ešte do nášho raného detstva. Vtedy nám stačí akýkoľvek „tátoš na dvoch kolesách“, neskôr – po dlhších či kratších prestávkach, chceme od bicykla viac. Čo? Každý to svoje. Ako tomu prispôsobiť samotný výber a na ktoré preferencie treba klásť zvláštny dôraz?
Ktorý bude ten pravý?
Najprv niečo k samotnému výberu bicykla. Niektorí v tom majú jasno, iní pomenej. Čo teda skutočne zaváži?
BICYKLOVANIE: Tréning na dvoch kolesách
V prvom rade si treba zodpovedať niekoľko otázok:
1. Bicyklujete pravidelne, alebo len plánujete bicyklovať pravidelne?
2. V prípade, že plánujete bicyklovať pravidelne, ste si istí, že budete svoje dvojkolesové vozidlo skutočne zodpovedne využívať?
3. Bývate na dedine, alebo v meste? Chcete bicykel využívať aj ako dopravný prostriedok?
Toto je pár základných otázok, od ktorých sa bude dovíjať nielen typ bicykla, ale aj cena, ktorú doň investujete.
Horský bicykel
Klasika pre tých, ktorí milujú terén. V minulosti si tento druh kupovali všetci bez rozdielu. Vedel predsa prehadzovať rýchlosti a záťaže a bol tak trochu viac „cool“. V dnešnej dobe je už zbytočné investovať do horského bicykla, keď nemáte v pláne navštevovať aj terén mimo upravenej betónovej cesty. Kvalitný horský bicykel je určený a skonštruovaný práve na to, aby vám poskytol oporu a pohodlnú prepravu na nepravidelnom teréne.
Jeho pruženie vám totiž bude na rovnej betónovej ceste nanič. Do horského bicykla môžete investovať aj vyššiu sumu – zväčša ho nenechávate zamknutý len tak hocikde. Väčšina cyklistov ho vyparkuje a po výlete zaparkuje doma na bezpečné miesto, a preto (pokiaľ horský bicykel nechcete využívať aj na bežnú prepravu) tu hrozí nižšie riziko krádeže.
Podľa náročnosti terénu si potom nadšenec vyberá medzi trailovým – univerzálnejším, cross-county – zameraným na rýchlosť a zjazdenie kopcov, či zjazdovým.
Kľúčové faktory sú brzdy, materiál, ale aj spôsob pruženia, veľkosť kolies, či hmotnosť. Všetko potom závisí od individuálnych potrieb a plánov.
Krosový bicykel
Je niečo ako „medzistupeň“. Výborný je pre všetkých, ktorí sú chcú cez víkend jazdiť po lúkach a nespevnených terénoch, ale počas týždňa majú záujem využiť klasické betónové cesty. „Krosák“ je prispôsobiteľný podmienkam, ako pri všetkých „medzi“ kategóriách bude mať v každom teréne svoje muchy. Respektíve, aby sme mu nekrivdili – pri celodennej túre po klasickej ceste to s ním budete mať ťažšie ako s bežným cestným bicyklom a v náročnejších horských terénoch zase vyhrá špecializovaný horský bicykel.
V prípade, že chcete aj naďalej využívať svoj krosový typ na oba druhy tratí a nechcete investovať do dvoch tátošov, bude tento typ ideálnym prostriedkom pre šport aj zábavu.
Cestný bicykel
Vyzerá štýlovo a nejeden pán si ho dnes zadováži ako alternatívu mestského bicykla. Cestný bicykel so svojimi typickými riadidlami – baranmi by sa však nemal používať na ledabolo zvolenú cestu z bodu A do bodu B. Jeho dominantnou úlohou nie je preprava, ale športová jazda na cestách. „Maniaci“ do cestných športiakov by vám o tom povedali svoje.
Cestné bicykle si zväčša kupujete aj s celou špecializovanou výbavou a nakoľko ide skutočne o šport, pri ktorom už rátame nie desiatky, ale stovky najazdených kilometrov.
Pri jeho výbere treba byť mimoriadne obozretný a zodpovedný. Mäkkosť sedadla, pohodlie pedálov, výška riadidiel, ich sklon a flexibilita – existuje množstvo parametrov, ktoré nakoniec rozhodnú. Na cestnom bicykli však jazdec trávi skutočne mnoho času a vysoké nároky sú preto opodstatnené.
Trekkingový bicykel
Je neraz doplnenou verziou klasického krosového bicykla. Pre náročnejší terén je maximálne nevhodný, jeho využitie spočíva v tom, že z neho urobíte svoj dopravný prostriedok. Tieto bicykle sú menej štýlové ako mestské, ale sú flexibilnejšie na hrboľatý terén a zjazdovku, ktorá v našich mestách nie je poväčšine ideálna.
Benefity korčuľovania: vedeli ste, že ich je toľko?
Mestský bicykel
V súčasnosti nezažíva žiadny iný typ taký boom ako práve bicykel mestský. Zatiaľ čo v 50., či 60. rokoch sme ho vídali na obrázkoch z takmer každej francúzskej či talianskej dediny, na začiatku 90. rokov nám takmer zišiel z očí. Dnes je späť – v nádherných variantoch s pohodlnými koženými či syntetickými sedadlami, väčšími či menšími kolesami, štýlovými riadidlami a prenosnými košíkmi.
Nevýhoda? Ak do kúpy svojho mestského bicykla investujete skutočne štedrú sumu, ale ulakomíte sa na základný zámok, dlho spolu asi nepobudnete. Kvalitný zámok je základom udržateľnosti mestského bicykla – nechcete mať predsa strach, že oň prídete pri každom zaparkovaní.
Chcete mestský bicykel, ale máte strach investovať doňho viac ako 400 eur (pretože pri tejto sume sa začína výber kvalitných kúskov)? Zaobstarajte si starý kus a dajte ho repasovať šikovným cyklo-majstrom.
O cene rozhoduje pravidelnosť
Odborníci a vášniví cyklisti radia investovať vyššie sumy do kúpy nového kúska až vtedy, keď sa poznáte a viete, že svoj bicykel budete adekvátne využívať. Isteže, proti gustu žiadny dišputát, avšak, keď svojho tátoša vytiahnete z pivnici dvakrát za mesiac v sobotu, efektívnejšie bude kúpiť si ojazdený typ z druhej ruky. Ideálnou voľbou je vraj kúpiť si najprv postarší ojazdený kus za nízku sumu a keď po roku zistíte, že ste sa do bicyklovania zamilovali – investovať do nového bicykla, pri ktorom pozorne zhodnotíte každý detail.
O priemere kolies, veľkosti, výške sedadla a ďalších parametrov nemá význam polemizovať. Najlepšie urobíte, ak sa v predajni poradíte s odborníkom. Nevynechajte ani skúšobnú jazdu a rozhodne si zakúpte kvalitný zámok.
Bicykel a šport
Je to skvelý dopravný prostriedok, ale aj perfektný spôsob, ako naštartovať svoj pohybový aparát a zaradiť do života pravidelnú športovú aktivitu. Nie je to však len o krásnej fit postave.
Bicyklovanie:
- prospieva srdcovo-cievnemu aparátu,
- je prevenciou proti vysokému krvnému tlaku, zlému cholesterolu,
- výborne bojuje s predispozíciou ku kŕčovým žilám,
- je šetrné ku kĺbom a pri správnom posede ide o perfektnú oporu pre chrbticu a core.
V prípade, že plánujete jazdiť pravidelne kvôli redukcii podkožného tuku a vyformovaniu a posilneniu svalového profilu, začínajte primerane :
- určte si dve-tri trasy, ktoré absolvujete každý druhý deň v primeranom tempe bez prechodu do kardio zóny,
- po dvoch týždňoch začnite zvyšovať alebo striedať tempo a predlžovať, alebo striedať dĺžku trasy, terén, či jeho prevýšenie,
- v prípade zacielenia sa na redukciu hmotnosti voľte vytrvalostný režim, a teda skôr dlhé trasy v tepovej frekvencii, ktorá vám ešte dovoľuje rozprávať
- pre vyformovanie voľte striedanie tempa, prevýšení, trás.
Príklad:
- V pondelok si dajte 20 kilometrov v primeranom tempe po rovine po ceste,
- v stredu zamierte na nespevnenú horskú trať a dajte si trošku do tela kardio záťažou, keď takpovediac „dupnete do pedálov“,
- v sobotu sa vyberte makať do kopca a cestu z neho si užite v miernom tempe.
Vyskúšajte intervalový tréning – 20 minút rýchleho dynamického šliapania vo vysokom tempe vymeňte za desať minút mierneho tempa po rovine, potom pridajte 20 minút vysokej intenzity stúpania do kopca a tréning ukončite voľným polhodinovým bicyklovaním.
Netradičné pohybové aktivity, ktoré toto leto musíte vyskúšať