Benefity korčuľovania: vedeli ste, že ich je toľko?

Iveta Škrabáková | 1. Apr 2019
benefity korčuľovania, na čo je dobré korčuľovanie

Keď premýšľame nad zlepšením svojej kondície, či chudnutím, väčšinou naša myseľ zablúdi ku klasickým aktivitám ako posilňovňa, rýchla chôdza, plávanie, beh, či bicyklovanie. Avšak, šport vhodný práve na príjemné jarné či jesenné dni, korčuľovanie býva často opomínaný. Existuje toľko výhod korčuľovania sa na kolieskových korčuliach, že zrejme po ich prečítaní budete veľmi príjemne prekvapení.

Pri korčuľovaní môžete veľmi jednoducho zabiť dve muchy jednou ranou, ba možno aj viac! Okrem toho, že sa príjemne zabavíte, napríklad aj v kruhu priateľov, posilníte telo a spálite množstvo kalórií. A nie len to, pozrite sa prečo by ste kolieskovým korčuliam mali dať šancu:

1. Spálite kalórie

Korčule sú skvelou voľbou, ak vás tradičné aktivity ako beh či plávanie už nebavia. Korčuľovanie sa radí medzi kardio aktivity, teda srdce vďaka nemu pracuje viac, čo znamená, že sa aj viac zapotíme. Ak teda budete príjímať vyváženú stravu, a do toho korčuľovať, čoskoro budete môcť na seba pozorovať výsledky. 30 minútami aktívneho korčuľovania spálite cca 250 kalórií.

2. „Vyrysujete“ sa

Nie len, že vďaka korčuľovaniu spálite nejaké to kilo. Ak budete pravidelne korčuľovať aspoň mesiac a viac, budete si môcť pomaly na sebe začať všímať i vaše budujúce sa svalstvo. Zakaždým, keď sa korčuľujete totiž zapájate do procesu celé stehná, lýtka a dokonca i brucho.

3. Zlepšenie rovnováhy

Niektorí ľudia majú prirodzenú rovnováhu, ale pre mnohých to nie je takou samozrejmosťou. Naša rovnováha môže ovplyvniť spôsob akým vykonávame isté aktivity či športy. Mať dobrú rovnováhu je dôležité, pretože správna rovnováha redukuje množstvo energie, ktorú investujeme do bežných aktivít ako chôdza či sedenie, a taktiež pomáha redukovať ospalosť. A pretože na korčuliach je nevyhnutné pracovať so správnou rovnováhou, po čase praktizovania si ju osvojíte oveľa viac a pretavíte i do denných aktivít.

4. Lepšie zdravie pre srdce

Ako sme už spomínali vyššie, korčuľovanie sa radí medzi kardio aktivity. Počas neho totiž naše srdce pracuje intenzívnejšie, pumpuje viac krvi, čím sa udržiava v kondícii. Počas strednej intenzity korčuľovania sa tep človeka zvyčajne zvýši na hodnotu 140-160 tepov za minútu. Ak ste odvážnejší a energickejší, môže sa vaša tepová frekvencia vyšplhať až na 180 úderov za minútu. Takže poriadne upevniť korčule, a hor sa posilňovať srdce!

5. Pomoc s diabetom

Cukrovka je aktuálne na vzostupe, je to takmer rovnako časté ochorenie ako ochorenie srdca. Všetko je to akosi prepojené. Nezdravá strava, sedavý spôsob života, nadváha a nedostatok aeróbneho cvičenia často spúšťajú diabetes typu II. Kolieskové korčule sú vynikajúcou voľbou aeróbneho cvičenia, ktoré pomáha telu lepšie ovládať inzulín. Taktiež zmierňuje stres, posilňuje srdce a kosti, znižuje hladinu cholesterolu. Všetky tieto faktory majú vplyv na diabetes, čo znamená, že vďaka zaradeniu tejto aktivity do svojho života môžete diabetu úspešne predchádzať.

6. Posilnenie

Ďalším skvelým benefitom korčuľovania je, že pomáha budovať silu. To platí najmä pre budovanie svalov a sily spodnej časti tela. Možno sem tiež zaradiť ale aj posilnenie imunity, či kostí. Silné telo nielen bojuje lepšie s chorobami, alebo prostredníctvom budovania silného imunitného systému znižuje riziko vzniku osteoporózy a zlomenín v neskoršom veku.

7. Svalová vytrvalosť

In-line korčuľovanie je jedným z najlepších športov pokiaľ ide o rozvoj svalovej vytrvalosti. Pomáha budovať svaly, asi ako žiadny iný podobný aeróbny šport, ako napríklad bicyklovanie či beh. Skúste sa vrátiť v čase a spomeňte si: aká bola vaša kondícia v časoch keď ste sa preháňali po uliciach na korčuliach? Korčuľovanie a vytrvalosť idú skrátka ruka v ruke.

8. Prevencia zranenia

Zabudnite na chvíľku na to, čo sa hovorí o behu alebo rýchlej chôdzi. V skutočnosti je in-line korčuľovanie oveľa bezpečnejšie. Nepočítame teraz modriny či odreniny pri páde. Na mysli máme problémy alebo poranenia kĺbov, ktoré sú u bežcov či cyklistov dlhodobé ba až trvalé. Pýtate sa ako je to možné? Keď ste na korčuliach, pohyb je plynulý, nedochádza k tak prudkým dopadom či trhavým pohybom ako je tomu pri behu, tanci, aerobiku a pod. Podľa štúdií má korčuľovanie na kĺby o 50 % menší vplyv ako napríklad beh.

9. Radosť

Tu prichádzajú na rad staré známe endorfíny (hormóny šťastia). Kolieskové korčuľovanie skvele prečistí myseľ, minimalizuje formy depresie. Či už si tento pohyb doprajete na čerstvom vzduchu, v kruhu priateľov alebo osamote, určite vám prinesie mnoho dobrého.

10. Vyrovnanosť

Potrebujete si vybiť energiu? Alebo mať len chvíľku pre seba, pretože celý deň od vás niekto niečo chce? Chýba vám spev vtákov, alebo sa len tak previesť popri vode? Doplniť si môžete čokoľvek, jednoducho sa obujte a vyrazte urobiť si chvíľku, ktorú tak veľmi potrebujete.