Športovci pozor! Aeróbny tréning vás môže oberať o dôležitý minerál ŽELEZO

Športovci pozor! Aeróbny tréning vás môže oberať o dôležitý minerál ŽELEZO
1.12.2017 v kategórii Cvičenie a športy, autor Mgr. Alena Pethoova, foto: istockphoto.com

Vzhľadom k tomu, že železo je životne dôležité pre transport kyslíka, športovci ho potrebujú adekvátne množstvo, najmä tí, ktorý vykonávajú aeróbny tréning. Nízke hladiny železa sú bežné u bežcov, ale aj basketbalistiek, hokejistov, futbalistov, či cyklistov. Prečo?

Posvieťme si na železo

Železo je dôležitou zložkou krvi, umožňuje roznášať kyslík a rovnako je súčasťou celej rady enzýmov, zodpovedných za určité telesné pochody. Zhruba dve tretiny telesných zásob železa sú prítomné v hemoglobíne červených krviniek. Hemoglobín roznáša kyslík z pľúc ku svalom, orgánom a ďalším tkanivám v tele.

Vo svalom tkanive je železo súčasťou myoglobínu a jeho zásobná forma je uložená ako zložka proteínu nazývaného ferritín. Železo je tiež súčasťou molekúl v mitochondriách a oxidatívnych enzýmov.

V potrave existujú dve formy železa, a síce:

  • hemové železo – má vzťah ku krvi a nachádza sa len v živočíšnych zdrojoch
  • nehémové železo – nachádza sa v živočíšnych, rastlinných a fortifikovaných potravinách 

Absorpcia (vstrebávanie) hémového železa je omnoho vyššia. Nehémové železo sa tak jednoducho nevstrebáva. Jeho vstrebávanie však vieme podporiť tým, že súčasne s ním budeme konzumovať potraviny obsahujúce vitamín C.


Zdroj foto: istockphoto.com

Aeróbny tréning vás môže oberať o dôležitý minerál ŽELEZO

Vzhľadom k tomu, že železo je životne dôležité pre transport kyslíka, športovci ho potrebujú adekvátne množstvo, najmä tí, ktorý robia aeróbny tréning. Nízke hladiny železa sú bežné u bežcov, ale aj basketbalistiek, hokejistov, futbalistov, či cyklistov. Prečo?

Medzi príčiny nízkych hodnôt železa v krvi patrí hlavne: nízkoenergetický príjem, straty potom a gastrointestinálnym krvácaním, straty menštruáciou a ruptúrou červených krviniek, ktorá vznikne po silnom kopnutí. Napríklad, cyklisti, ktorí závodia na dlhých tratiach zažili pokles železa zapríčinený gastrointestinálnym krvácaním, kedy sa krv zo zažívacieho traktu nahrnie ku svalom a môže vyvolať zápaly a krvácanie.

Preukázalo sa tiež, že veslári a vzpierači trpia hemolýzou v okolí zápästia – silný stisk náčinia vyvolá ruptúru červených krviniek. A ohrození sú športovci, ktorí majú príliš nízky kalorický príjem a vegetariáni. Deficit železa sa prejavuje pozvoľna, v niekoľkých fázach: najprv poklesne hladina zásobného železa (ferritínu). Potom sa zníži hodnota železa v krvi. A keď sa situácia ešte zhorší, rozvinie sa anémia.

Anémia zapríčinená deficitom železa nastáva vtedy, keď má telo problém vytvoriť hemoglobín, čiže krvný proteín, ktorý roznáša železo a kyslík. V tomto prípade je nízka tak úroveň železa ako aj hemoglobínu. V tejto fáze musia byť dodávané väčšie dávky železa suplementáciou, pretože samotná strava ich nedokáže pokryť. Takéhoto športovca by mal sledovať lekár.

Vedeli ste, že väčší príjem tanínu, ktorý sa nachádza v čaji a káve, môže inhibovať - znižovať absorpciu železa.