Vymeňte váhu za krajčírsky meter

vymeniť váhu za meter, krajčírsky, meranie, hmotnosť, diéta, chudnutie, obraz, telo, vnímanie, kilá, priberanie, diétovanie, ako schudnúť správne, distribúcia tuku v tele
11.9.2019 v kategórii Krása, autor Angelika Kutišová, foto: istockphoto.com

Či je to už klišé alebo nie, jednoducho je to tak, že si ľudia dávajú predsavzatia. Veľká väčšina z nich súvisí so zmenou životného štýlu. Úplná klasika je snáď: prestať fajčiť, schudnúť, lepšie sa stravovať a piť menej alkoholu.

Niektorí idú do boja otvorene, napríklad kúpou minimálne 3-mesačného programu na chudnutie či spevnenie, alebo kúpou permanentky u trénera, či stravovacieho plánu u výživového poradcu. Iní, ako napríklad aj ja, hovoria, že si nedávajú novoročné predsavzatia, ale v kútiku duše majú svoje slabé miesta, na ktorých chcú potichu popracovať. S radosťou potom sledujú tých, čo svoje pokroky, ale aj krízy a znovunakopnutia postujú a verejne komunikujú, lebo sú pre nich motiváciou. Pozastavme sa pri evergreene rozhodnutí a predstavzatí, ktoré znie: „Schudnem!“

Tento plán má svoj zárodok vždy ešte v predvianočnom období. Už vtedy vieme, že si dáme novoročný plán schudnúť. Ale teraz! - teraz je ešte vianočné obdobie a treba sa „poriadne najesť“. Keby len najesť! Bez servítky si povedzme, Vianoce sú u mnohých priam sviatkom obžerstva. Chudnutie si veľa ľudí predstavuje ako hryzkanie zeleného šalátu a umieranie od hladu. Keď sa potom 1. januára človek postaví na váhu – hotová katastrofa. Takže odznova. Žiadny šalát – presnejšie šalát áno, ale nie ako hlavný chod a žiadna váha.

Vymeňte váhu za krajčírsky meter

Hmotnosť je jedným z mnohých ukazovateľov toho, v akom stave je naša telesná schránka. No nemusí byť úplne objektívna, dokonca môže zavádzať. Či už v dobrom alebo v zlom. Napríklad 58 kg môže znieť ako super hmotnosť a 78 kg, naopak, ako čistá katastrofa. Nenapovie nám však nič, pokiaľ nepoznáme celkovú postavu a životný štýl daného človeka. Celkom pokojne sa môže stať, že pravdou bude pravý opak.

V každom prípade, pri predstave o vlastnej ideálnej hmotosti nezabúdajme na svoj vek, výšku, kompozíciu tela a na genetiku.

Berme ohľad na fakt, že to naše mäso sa skladá zo svalov a z tuku a ich vzájomný pomer ovplyvňuje hmotnosť a náš celkový estetický vzhľad. A, samozrejme, zdravie. Berme ohľad aj na to, že pokiaľ nám genetika nadelila Venušine boky, budú tam pod tým naším úzkym driekom vždy. A aj to, že keď sme jablko, tak nemôžeme byť hruška.

Chudnúť chceme prevažne pre estetické alebo pre zdravotné dôvody. Potom sú tu ešte tí, ktorí majú menšiu či väčšiu nadváhu, ale sú s ňou stotožnení a spokojní a odmietajú priznať, že nadváha a obezita sú jedným zo závažných činiteľov vzniku mnohých chorôb.

No a predovšetkým pre tých je oveľa lepším ukazovateľom tzv. WHR ako samotná hmotnosť.

Lebo nech sú spokojní ako sú spokojní, každý je svojím spôsobom krásny, ale majme sa radi a starajme sa o svoje zdravie, aby sme mohli dlho žiť a užívať si život. A pokiaľ nechceme počuť dlhoročné výkriky váhy, odporúčam si aspoň vypočuť šepot ukazovateľa WHR. Pretože pravdou je, že trochu väčšie zadky a silnejšie stehná nie sú zdraviu nebezpečné, u žien sú priam až žiaduce, ale to brucho! Brucho napovie o človeku veľa. Prezradí, ako sa stravuje, koľko športuje a aj aké choroby ho skôr či neskôr čakajú.

WHR

Je skratka pre waist to hips ratio, teda pomer pásu a bokov. Je to indikátor zdravia a rizika rozvinutia vážnych zdravotných problémov. WHR dokonca koreluje s fertilitou (s plodnosťou) u mužov, aj u žien. Naznačuje spôsob distribúcie telesného tuku v tele bez ohľadu na výšku a na hmotnosť. A preto môže byť 58 kg katastrofa a 78 kg úplná pohoda.

WHR zistíme veľmi jednoducho a rýchlo, pokiaľ máme doma meter. Ideálny je ten krajčírsky, lebo je mäkký, ale postačuje aj ten technický. Pri meraní je ideálny uvoľnený postoj bez vťahovania brucha. Odmeria sa pás (teda driek, kúsok nad pupkom) a boky a WHR získame ako pomer týchto dvoch čísiel.

Napríklad: pás je 75 cm a boky 102 cm, WHR bude 0,74.

A ČO TOTO ČÍSLO ZNAMENÁ?

Periférna distribúcia telesného tuku

Znamená, že sa tuk hromadí prioritne na bokoch a v oblasti zadku. V tomto prípade ide o hromadenie podkožného tuku, čo nie je zdraviu nebezpečné. Vyrovnaná distribúcia tuku znamená primeranú postavu s rovnomerným ukladaním tuku, tiež prioritne toho podkožného.

Centrálna distribúcia tuku

Poukazuje na to, že sa tuk hromadí najmä v brušnej dutine. Nejedná sa už ale o podkožný tuk, ale o viscerálny tuk, inak nazývaný aj medziorgánový alebo vnútrobrušný. Tento typ tuku je ten, ktorý oproti podkožnému už ovplyvňuje zdravotný stav človeka. Nejde teda už iba o estetickú otázku. U takéhoto človeka je vysoké riziko vzniku metabolického syndrómu.

Riziková distribúcia tuku

Zvyšuje pravdepodobnosť vzniku metabolického syndrómu a kardiovaskulárnych chorôb, vo väčšine prípadov choroba už existuje, len o tom človek ešte nemusí vedieť. Čím je brucho väčšie, tým väčšie je aj riziko. Tomuto typu nadváhy hovoríme pásová obezita. WHO (Svetová zdravotnícka organizácia) hovorí o obezite ako o chorobe a ja takisto poviem, že človek nie je obézny, ale človek trpí obezitou. A tú treba liečiť. Metabolický syndróm je hlavne inzulínová rezistencia, cukrovka 2.typu inak aj DM2, obezita, vysoký krvný tlak, vysoký cholesterol a triacylglyceroly.