Ako zlepšiť svoj „index“ šťastia v priebehu týždňa?

šťastie, povinnosti, deň, život, ako si zlepšiť náladu, pravidlá, smiech, šťastie, fitastyl.sk, pohoda, blahobyt, naladenie, spirit, duša, relax, oddych, kniha, vdačnost, vylet
22.7.2019 v kategórii Psychológia a vzťahy, autor Iveta Škrabáková, foto: istockphoto.com

Existuje mnoho vecí, ktoré môžu jednoducho napomôcť vášmu šťastiu a mentálnemu zdraviu. Často však na ne zabúdame a necháme sa doslova vtiahnuť do klasického stereotypu. Osvojenie si tých správnych návykov však dokáže mať na naše psychické i fyzické zdravie nemalé pozitívne účinky. Zatiaľ čo cvičenie a zdravá, vyvážená strava sú samozrejmosťou, dokážete toho pre seba urobiť ešte o čosi viac. Veríte?

Napríklad nedávna štúdia publikovaná v kanadskom medicínskom žurnále ukázala, že obmedzenie množstva prijatého alkoholu, má pozitívny vplyv nie len na fyzické zdravie, ale i na psychickú pohodu. Malé zmeny v našom tradičnom spôsobe fungovania dokážu priniesť želané výsledky.

Skúste nasledujúcich sedem dní praktizovať týchto sedem rád :

1. Trávte viac času vonku

Štúdie ukazujú, že už strávenie dvoch hodín v týždni v prostredí prírody má na naše pohodové bytie veľmi priaznivé účinky. Denný kontakt s prírodou, prechádzky či šport v takomto prostredí nám pomáha lepšie sa vyrovnávať so stresom, ba dokonca môže napomôcť pozitívne ovplyvniť úroveň nášho sebahodnotenia.

Spojenie s prírodou nám pomáha aj lepšie sa naučiť, užívať si prítomný okamih a načúvať svojmu vnútru.

2. Vyhraďte si čas offline

V dnešnej dobe je samozrejmé, že žiť bez telefónu, e-mailov a moderných technológií je doslova nemysliteľné. Nikto však nepovedal, že ak na správy odpoviete o hodinu dlhšie, zrúti sa svet. Vyhraďte si každý deň aspoň hodinku, kedy naozaj upustíte od všetkých on-line záležitostí, TV, či telefonovania. Neustále ťukanie do telefónu nám nielen kradne množstvo času, no čoraz viac nám znižuje schopnosť užívať si chvíle s ľuďmi okolo seba v realite. Nie jedna štúdia potvrdila, že vysoká frekvencia používania sociálnych sietí vedie k zhoršeniu mentálneho zdravia.

3. Naučte sa byť vďační

Aj keď mnohí psychológovia, mentálni kouči a moderné knižné publikácie už dávno radia praktizovať vďačnosť, mnoho ľudí na to stále zabúda. Je to neskutočne silný nástroj, vďaka ktorému sa dokáže váš pohľad na svoj deň / život zmeniť o 180°.  Nájdite si každý deň aspoň 5 minút, kedy si zhrniete a v duchu poviete, za čo všetko ste vo svojom živote vďační. Aj keby to mali byť len drobnosti. Vaše oči, ktoré vám umožňujú vidieť, či strecha nad hlavou, vďaka ktorej môžete večer bezpečne spať...

4. Praktizujte pravidlo 7 až 9

Že ste o takom niečom ešte nikdy nepočuli? Tak teraz už áno. Nedostatok spánku dokáže rozhodiť všetky funkcie nášho tela. Náš mozog je pri nedostatočnom spánku doslova ako vypnutý, ťažko sa nám premýšľa, nálada nie je tiež najlepšia, čo môže negatívne ovplyvniť aj naše celkové správanie. Ak chcete „správne fungovať“ snažte sa denne si dopriať sedem až deväť hodín spánku.

5. Vyskúšajte meditáciu

Chronický stres, nepokoj, priveľa povinností, dokáže viesť až k zápalovým procesom v organizme, depresii, hormonálnej nerovnováhe. Skvelou formou na vysporiadanie sa so stresom je meditácia. Ak ste ju ešte nevyskúšali, je ten najvyšší čas. Vďaka nej trénujeme vedomé kontrolovanie našich myšlienok, pozornosť, náladu a dokážeme zmierniť pocity úzkosti.

6. Majte pestrý jedálniček

Praktizovanie rôznych diét a neustále počítanie kalórií je vyčerpávajúce. Ešte horší pocit sa u mnohých dostaví v prípade, že stanovené pravidlá nedodržali. Po celý zvyšok dňa či týždňa nás potom prenasledujú pocity viny, či zlyhania. Namiesto toho, aby ste si stanovovali pravidlá, stanovte si voľby. Potraviny a jedlá vyberajte rozumne, plánujte, jedzte pravidelne a raz v týždni si doprajte jedlo, ktoré skutočne milujete. Urobte si z toho svoj rituál. Bez výčitiek.

7. Stojte si za svojimi rozhodnutiami

Super jednoduchý spôsob ako si zachovať mentálne zdravie však? Alebo ani nie?  Rozhodnutia, ktoré sú dôležité si vyžadujú čas a chladnú hlavu, racionálnosť a zváženie potenciálnych dôsledkov. Doprajte si na rozhodovanie dostatok času a keď ho učiníte, verte, že bolo správne. Iba vy poznáte všetky puzzle vášho obrazu, nik iný by nemal hodnotiť to, čo si poskladáte vo svojom vnútri. Koniec koncov, každý sa učí najlepšie na vlastných chybách.

Toto je len niekoľko tipov, ktoré vám pomôžu na chvíľu oddialiť svoju myseľ od každodenných povinností a problémov, existuje ich však mnoho. Prechádzajte sa, behajte, čítajte knihy, vyskúšajte si nový make-up, navštívte kostol či nové zaujímavé miesto. Nech je to čokoľvek, hlavne si užite čas, ktorý vám pomôže vrátiť sa k "sebe samému".

Nik iný za vás neprežije váš život lepšie, ak to neurobíte vy sami.