Prokrastinujete? Zbavte sa tohto zlozvyku!

Prokrastinujete? Zbavte sa tohto zlozvyku!
9.4.2018 v kategórii Psychológia a vzťahy, autor Redakcia, foto: istockphoto.com

Odložím, presuniem, "zabudnem". Prokrastinácia je odkladanie dôležitých úloh na neskôr. Organizácia času stráca svoje termíny a nás naša vlastná neschopnosť konať to, čo je dôležité privádza do zúfalstva.

Namiesto práce trávime čas nepodstatnými činnosťami. Na jednej strane nám technické vymoženosti uľahčujú život a zrýchľujú prácu, na strane druhej nám výkon vedia zminimalizovať a prácu spomaliť bezcieľnym prezeraním webových stránok alebo nekonečným chatovaním.

Prečo nerobíme, čo máme a miesto toho prokrastinujeme?

  • strach, ktorý plynie z podceňovania samého seba
  • úloha je príliš zložitá a náročná, preto sa objavuje strach zo zlyhania alebo z pochybností, že úlohu, ktorú mám, vykonať nezvládnem - naopak, vysoká sebaistota
  • verím, že úlohu vykonám jednoducho a rýchlo, preto mám dostatok času (väčšinou je táto sebaistota prehnaná)
  • termín odovzdania alebo ukončenia úlohy je ďaleko, takže je ešte skoro začať na úlohe pracovať
  • vyčerpanie, únava a nechuť
  • slabá motivácia
  • nezáujem
  • averzia voči úlohe
  • ľahko dostupné pokušenia

Ako sa zbaviť tohto zlozvyku?

Samozrejme, neexistuje žiadny univerzálny a osvedčený recept na boj s prokrastináciou. Záleží len na vás, do akej miery vás ovplyvní pri plnení úloh a povinností.

Môže vám pomôcť na malú chvíľu sa odreagovať, alebo vás neustále odkladanie a presúvanie práce natoľko pohltí, že nie ste schopní vykonávať svoje povinnosti načas a zodpovedne.

Pokiaľ sa chcete tohto zlozvyku zbaviť alebo ho aspoň zredukovať, musíte v prvom rade dospieť do štádia, že si prokrastináciu uvedomujete.

Na to, aby ste ju dostali pod kontrolu, vám môže byť nápomocná správna organizácia úloh a povinností, dostatočné sebaovládanie, motivácia a svedomitosť. Nesmie chýbať trpezlivosť a ochota na sebe pracovať.

Tipy pre boj s prokrastináciou:

  • úlohy, ktoré musíte splniť a ktoré sa vám zdajú priveľké, porozdeľujte na menšie časti a rozplánujte
  • urobte si zoznam úloh podľa ich dôležitosti - zorganizujete si tak prácu, čas i energiu
  • každú splnenú položku na zozname si po jej vykonaní s radosťou „odfajknite“, získate nielen prehľad, ale aj dobrý pocit z vykonaného
  • tie najťažšie úlohy umiestnite na začiatok zoznamu, potom sa vám budú ostatné úlohy plniť jednoduchšie
  • dbajte na sebareguláciu a sebadisciplínu - zadávajte si úlohy a termínujte
  • výbornou metódou je krátkodobá motivácia a odmeňovanie (napr. keď túto časť dorobím, dám si kávu...)
  • zbavte sa všetkého, čo by vás pri práci mohlo rušiť - vypnite televízor, internet, telefón...
  • ak už máte silné nutkanie prokrastinovať, skúste sa zastaviť ešte na chvíľu a dokončiť aspoň to, čo máte rozrobené
  • v prípade, že ide o úlohy, ktoré vám zaberú max. 5 minút, ako je odpoveď na e-mail – spravte to hneď, nemusíte viac na túto povinnosť myslieť a úlohu máte splnenú
  • predstavte si končený výsledok vašej práce a sladký oddych