Brušný tanec

Brušný tanec
1.4.2017 v kategórii Wellness, autor Nina Bednáriková, foto: istockphoto.com

Brušný tanec je skvelá alternatíva pohybu. Ak nie ste ten správny typ pre fitnes, aerobic, posilňovanie, beh a podobné športové aktivity, skúste prirodzenejší ženský pohyb v podobe brušného tanca, ktorý vám rozhýbe celé telo.

Nepotrebujete tanečného partnera, špeciálnu kondíciu, či ploché bruško. Ani pár kíl navyše nie je prekážkou. Brušný tanec je vďaka svojim priaznivým účinkom na telo i dušu stále obľúbenejším a žiadanejším aj u nás. Navyše je výborným nástrojom na zvyšovanie sebavedomia.

Brušný tanec je jedným z najstarších tancov sveta. Keďže v sebe skrýva viacero kultúr, zvykov a tradícií, hovorí sa mu tiež orientálny tanec, arabský tanec alebo tanec východu. V súčasnosti je vyhľadávanou alternatívou pohybu, a to hlavne pre svoje priaznivé účinky pri formovaní tela a pre pozitívny vplyv na zdravie i psychiku. Stal sa účinným a veľmi obľúbeným cvičením, zábavou, ale aj relaxom.

Brušný tanec je založený na pohyboch všetkých častí tela. Jeho základom je kombinácia vĺn a krúživých pohybov s výraznými energickými akcentmi a rýchlymi pohybmi, ktoré rozkmitajú boky či bruško. Kombinujú sa do rôznych variácií. Vďaka nim pôsobí brušný tanec veľmi žensky.

Zároveň sa postupne formuje postava, z čoho vyplýva dobrý pocit z vlastného tela. Čiže ženy sa cítia príťažlivejšie. Ak máte problémy s nízkym sebavedomím, brušné tance vám môžu pomôcť pri jeho zvyšovaní. Navyše orientálna hudba a vlniace sa pohyby dokážu byť prospešné nielen pre vaše telo, ale i pre potešenie vášho partnera.

Aby sme sa o tomto atraktívnom tanci dozvedeli viac, oslovili sme tanečnú školu LUNARES, ktorá poskytuje okrem mnohých zaujímavých tanečných kurzov i kurzy brušného tanca. Na naše otázky odpovedala lektorka orientálneho tanca v tanečnom priestore LUNARES, Halka Tytykalová, ktorá sa sama dlhé roky venuje tancu. Na úvod nám ozrejmila, čo je dôležité vedieť pre začiatok.

„Prvé hodiny kurzu sa vlastne učíme správne držať telo, prenášať váhu, pohľadať všetky svaly v tele, ktoré budeme potrebovať. A tých je dosť. Pre tento druh tanca je veľmi dôležitá izolácia pohybov a ovládanie tela. Ak sa už len obyčajný základný krúžok alebo akcent robí od počiatku nesprávne, môžu trpieť kĺby či chrbtica. Nepotrebujete mať „štvorčeky“ zo svalov na brušku, ale pevný svalový korzet. Z prvkov sú obľúbené najmä akcenty a trasy – shimmi, ktoré si vyžadujú dôslednú prácu svalov a určitú disciplínu pri pohybe aj určitú fyzickú kondíciu, ktorá sa buduje postupne. Nezáleží pri tom, či má študentka 20 alebo 50 rokov. Rovnako postupne sa pri tanci vo všeobecnosti rozvíja pohybová pamäť.“

Brušný tanec je určený predovšetkým ženám. Vek ani váha nepredstavujú žiadne obmedzenia. Nevyžaduje ani mimoriadne tanečné schopnosti alebo predchádzajúcu tanečnú prípravu. Vyskúšať ho môže každá žena. Pohyby brušného tanca sú vlastne prirodzenými pohybmi ženského tela, ktorými vyjadrujú svoje pocity. V popredí je vyjadrovanie ženskosti, temperamentu a individuality. Aj preto je brušný tanec v podaní každej ženy iný, niečím výnimočný a jedinečný. Je vhodný napríklad pre ženy so sedavým zamestnaním, pretože tento tanec dáva možnosť uvoľniť a rozhýbať telo. Navyše ponúka skvelú tajomnú až exotickú atmosféru.

Záujem o kurz brušných tancov plynie z rôznych dôvodov. „Motívy bývajú veľmi rôzne. Zväčša sa len potrebujú hýbať, pretože robia pri počítačoch, alebo odreagovať sa od stresov z práce. A niektoré si plnia túžby z mladosti. Mala som aj krásny prípad, keď kurz kúpil manželke jej manžel – páčilo sa im vystúpenie na dovolenke v Egypte.“hovorí Halka Tytykalová.

Na otázku, či mali niekedy o kurz záujem aj muži, nám lektorka odpovedá: „Prišiel raz záujemca. Len vtedy to bolo v tanečnom štúdiu, ktoré nemalo oddelené šatne, čo znamenalo pre ostatné študentky komplikáciu a mladý muž sa teda kurzu napokon nezúčastnil. Muž v orientálnom tanci vôbec nie je senzácia. Neznamená to, že musí kopírovať ženské telo, obliekať ženský kostým a kopírovať ženský spôsob tanca. Napríklad vo folklóre majú muži svoje nezastupiteľné miesto. Každá orientálna skupina muža uvíta.“

Čo vám brušný tanec ponúka?

  • rozhýbe celé telo,
  • reguluje telesnú hmotnosť,
  • formuje telo a zlepšuje jeho ohybnosť,
  • spevňuje svalstvo – chrbtové, panvové, brušné, sedacie
  • čo môže byť pre ženu väčším lákadlom, ako pevné bruško?
  • podporuje správne držanie tela
  • ak sa naučíte správne držať telo, pôsobí elegantnejšie a ženskejšie,
  • poskytuje oddych a relax (pri tanci si oddýchne i myseľ od myšlienok na domácnosť, rodinu, či prácu), uvoľňuje napätie a bloky, dodáva energiu a dobrú náladu,
  • dáva žene možnosť lepšie si uvedomiť a znovu objaviť svoje telo, krásu a pôvab, svoju individualitu, ženskosť i sebavedomie.
Vedeli ste, že brušný tanec je okrem iného i korením pre sexuálny život?

Brušným tancom sa pripisuje pozitívny vplyv na zdravotný stav. Môžu napríklad:

  • znižovať menštruačné bolesti, či tráviace problémy,
  • pomáhať pri bolestiach chrbtice,
  • zlepšovať pohyblivosť,
  • pomáhať lepšie zvládnuť klimaktérium a predchádzať inkontinencii,
  • blahodarne pôsobiť na srdcovo-cievny systém. 

Pozitívny vplyv potvrdzuje i lektorka tanečnej školy LUNARES:

„Tanec je pohyb a ten prospieva zdraviu, pokiaľ sa dodržiavajú všetky pravidlá. Telo sa spevní, shimmi a akcenty v rýchlom tempe sú okrem iného tréningom pre srdce, správne prevedené pohyby pomáhajú pri prekrvení telesných orgánov, pri práci hrudníkom sa pomáha náprave hrbenia sa za počítačom, práca rúk uvoľňuje zápästie stuhnuté po práci s počítačovou myšou, používanie svalov panvového dna je prevenciou proti inkontinencii, a tak ďalej...“

Majte však na pamäti, že tak ako pri iných športoch a pohybových aktivitách, aj pri brušných tancoch platí, že ak máte akékoľvek zdravotné problémy a chcete sa venovať brušným tancom, je vhodné, ak sa najprv poradíte so svojím lekárom, či je tento druh pohybu vo vašom prípade vhodný alebo si radšej zvoliť iný spôsob relaxu. Keď budete obozretná, brušné tance vám môžu prospieť.

Lektorka Halka Tytykalová nám z vlastných skúseností potvrdzuje: „Viesť kurzy je veľká zodpovednosť. Už na prvej hodine všetkým hovorím, že ak majú zdravotné ťažkosti, je vhodné opýtať sa najskôr lekára. Môže sa stať, že upraví tréning – aj takú študentku som mala.

A môže sa stať, že dokonca doplní náš tréning odporúčaním ďalších aktivít, toto sa mi stalo, keď chodila mladá žena, ktorá sa snažila otehotnieť. Každá sme iná. Pri začiatočníčkach sa vždy na hodine pýtam, či ich niečo nebolí. Mierna svalovica je zo začiatku v poriadku, no ak bolí chrbát, znamená to, že buď je zdravotný problém, alebo sa niektorý tanečný prvok robil nesprávne. S jedným aj s druhým treba niečo urobiť, inak to nemá zmysel. Tanec si treba užiť, nie odtrpieť .“

Špecifickým obdobím v živote ženy je tehotenstvo. Zaujímalo nás preto, či je možné sa venovať brušným tancom aj v čase očakávania. „Vo všeobecnosti sa tento druh tanca neodporúča v prvom trimestri tehotenstva. Ak sa študentka rozhodne tancovať neskôr, určite by mala vyhľadať špecializovaný kurz s lektorkou, ktorá má v tomto skúsenosti a vie, aké pohyby z tanca vyradiť – napríklad trasenie (shimmi) a podobne,“ uvádza Halka Tytykalová a dodáva, že osobne odporúča vzdať sa brušných tancov pri akomkoľvek akútnom ochorení, v prvých štádiách tehotenstva a vtedy, ak študentka má také chronické ochorenie, pri ktorom túto pohybovú aktivitu neodporučí lekár.

Aby sme si vedeli lepšie predstaviť priebeh hodiny brušných tancov, spýtali sme sa lektorky, ako „to funguje“ u nich v LUNARES.

„Najskôr treba zaradiť rozcvičku a svaly zohriať. Potom prichádza na rad opakovanie a v rámci neho taká pesnička pre radosť. Potom zvyknem robiť techniku a niečo nové, čo potom využijeme buď vo variácii, alebo choreografii. A na záver strečing. Avšak každá lektorka máva svoj systém a tiež každá hodina nebýva rovnaká. Niekedy treba len opakovať, inokedy viac tvoríme a precvičujeme choreografiu. Len rozcvička a strečing by sa nikdy nemali celkom vynechať“ popisuje priebeh hodiny lektorka.

Príjemným bonusom pre ženskú dušu v rámci hodín brušného tanca je určite oblečenie. Svoju ženskosť si môžete užiť vďaka farebným a trblietavým doplnkom. „Témou samotnou o sebe je použitie rekvizít v tanci. Hodvábny závoj alebo vejáre nielen krásne vyzerajú, ale mnohé tanečnice doslova rozkvitnú, keď ich dostanú do rúk, spevňujú a prirodzene posilňujú ruky. Práca s týmito rekvizitami zlepšuje držanie tela a spevňuje svalstvo chrbta.“hovorí lektorka a hneď upozorňuje v súvislosti s obľúbenými „štrngajúcimi“ šatkami:

"Obľúbené peniažkové šatky okolo bokov nemusí pre vytrvalý cengot každá lektorka tolerovať, radšej sa vopred opýtajte. Nič však nepokazíte šatkou alebo šálom okolo bokov so strapčekmi. A ak ich máte rada, zoberte si krásne náušnice, či náramok. Uvedomiť si držanie prstov pomôže napríklad veľký prsteň a podobne.

Zároveň však dodáva, že postačujú aj obyčajné tepláky a bavlnené, aspoň trocha obtiahnuté tričko. „Bruško nemusí byť odkryté. Sukňa je vhodná až pri pokročilých tanečniciach – ide o kontrolu nôh. Najdôležitejšia je však obuv. Najlepšie je tancovať naboso, každej žene to však nevyhovuje. Vtedy sú vhodné nie gymnastické, ale tanečné cvičky. Kto nemôže bez topánok vydržať, tak potom špeciálne nízke a ohybné tanečné topánky pre jazz. Absolútne nevhodné a nebezpečné sú ponožky a papuče, dokonca aj tie s pogumovanou podrážkou. Hrozí pri nich pád a vážny úraz.“

Brušné tance nie sú typom cvičenia, pri ktorom by ste začali prudko klesať na váhe. Sú však možnosťou pre úspešné formovanie tela, relax a zábavu. Vďaka svojim pozitívnym vplyvom prispievajú k celkovej pohode, ale aj podpore ženskosti a sebavedomia. Brušné tance môžu byť tou správnou voľbou, ktorá vás udrží fit.

Mohlo by vás zaujímať: Vyrysovaná postava a pevné svalstvo vďaka Pilatesu