Sú chvíle, kedy by ste si mali masáž radšej odpustiť, ak nechcete riskovať

Sú chvíle, kedy by ste si mali masáž radšej odpustiť, ak nechcete riskovať
3.1.2018 v kategórii Wellness, autor redakcia FIT štýl, foto: istockphoto.com

Tiež pri slove „masáž" pocítite žiadostivosť? Žiaden div, vľúdne dotyky vychádzajú z našich prirodzených inštinktov a napĺňajú potrebu starostlivosti i spoločenského kontaktu. Sú však situácie, kedy by ste sa masáže mali zriecť, ak nechcete riskovať.

Kedy sa masáže zriecť 

Masážnych techník nie je málo, rozširujúca sa ponuka exotickej a v poslednej dobe aj gurmánskej útočí na našu zúfalú potrebu relaxácie i rozkoše. Sú však situácie, kedy nie je vhodné masáži podľahnúť: 

Ak ste požili alkohol alebo psychoaktívne lieky. Pri onkologických ochoreniach, zápaloch, počas menštruácie a pri zlej zrážanlivosti krvi, závažných ochoreniach cievneho systému a srdca.

Výber masáže rozhodne konzultujte s odborným lekárom, ak vás trápia ochorenia tráviaceho traktu, kože, cukrovka, kŕčové žily, vysoký krvný tlak, tiež počas tehotenstva, hlavne ak sa pohybujete vo vekovej kategórii „starších matiek“,

Neriskujte!

Tiež patríte k zástancom teórie, že virózu najlepšie zaženiete, ak si „dáte do tela“ joggingom alebo v posilňovni? Masáž si preventívne odpusťte, ak nechcete riskovať, že sa lokálna infekcia rozšíri do ďalších častí tela. 

Telo vám odpustí maximálne ľahké formy masáže, ako je stláčanie akupresúrnych bodov na bruškách prstov, ktorými vedú energetické dráhy dutín. 

Najrizikovejšie pritom pri celom rade zdravotných ťažkostí bývajú masáže za pomoci tepla, napríklad nahrievanie bylinnou parou pri ajurvédskej masáži zo Srí Lanky, masáž lávovými kameňmi alebo mušľami. Skúsení terapeuti to však vedia, preto radšej zrušia termín, ako klienta... 

Pohodlie nie je prepych

Nepodceňujte pohodlie, chabé podmienky pre maximálny účinok nestačia. Pri masáži potrebujete "mäkko a hlavne teplo". Nemasírujte sa na zemi na deke, ani keď je rozložená na koberci, skôr na širšom lôžku alebo matraci.

Ak ste vlastníkmi ovčieho rúna, nešetrite ho a podložte si ho pod seba, hrejivá slasť i energia prírodného materiálu za pár nechcených kvapiek aromaterapeutického oleja stojí. Všeobecne platí, že subjektívne pociťované teplo klesá s vekom, takže s pribúdajúcimi rokmi si prikúrte!

Je to dôležitejšie ako zaliatie priestoru delikátnou vôňou. Dobrý pozor dajte tiež na hudbu zvanú relaxačná, a to ako na hlasitosť, tak aj na výber. Čo pre niekoho znamená raj, inému zježí chĺpky na tele, čiže stiahne svaly stresom z nepohody. Pri masáži začnite vždy zahriatím tej časti tela, na ktorú sa chystáte siahnuť.

Trenie svalov a prikladanie nahriatej osušky je štandard, pri zle prekrvených studených končatinách však dobre funguje rotácia v oblasti zápästia a členkov, za predpokladu, že masírovanému netuhne úsmev na tvári bolesťou a nie je pacientom ortopedickej kliniky. Mimochodom, tieto požiadavky na optimálne okolité prostredie platia aj pre profesionálne masáže.

Náš tip: Chystáte sa masírovať? Vizuálne sa očistite svetlom. Predstavte si, že váš dych je biele svetlo, ktoré pri nádychu naplní spodnú časť brucha, nazvanú japonskými taoistami "hara", a čínskymi taoistami "tan t'ien". V predstavách nechajte svetlo stúpať do hrudníka, prejsť ramenami, rukami a vypustite ho prstami. Niekoľkokrát za sebou opakujte.