Začnite otužovať teraz a vytrvajte. Vskúšajte aj iné možnosti otužovania.

Začnite otužovať teraz a vytrvajte. Vskúšajte aj iné možnosti otužovania.
26.7.2017 v kategórii Wellness, autor Gabriela Bachárová, foto: istockphoto.com

Ako je to dávno, čo ste si naposledy vyzuli topánky a prešli sa trávou len tak naboso? Alebo sauna v lete? V lete radi skúšame nové veci, a preto nám otužovanie môže pripadať ľahké. Dôležité je ale vytrvať.

Len vy a rosa

A ešte jedno malé a nenápadné otužovanie vodou. Ako je to dávno, čo ste si naposledy vyzuli topánky a prešli sa trávou len tak naboso? Je to nesmierne osviežujúci a uvoľňujúci pocit, ktorý navyše podporí vašu snahu zlepšiť vlastnú otužilosť.

Ideálne je, ak vybehnete na trávu hneď ráno, keď je ešte rosa. Nemusíte sa báť, že nachladnete, naopak, budete otužilejší. A ako bonus získate neuveriteľný pocit ľahkosti, na ktorý sme v topánkach už dávno zabudli.

Čítajte tiež: Letné otužovanie. Prečo s ním začať práve v lete a čo je jeho podstatou?

Otužovanie studeným vzduchom

V lete je menej príležitostí na otužovanie studeným vzduchom, ale určite môžete vyskúšať spanie pri otvorenom okne. Keď si naň zvyknete v lete, skúste, či by to nešlo aj na jeseň, a dokonca aj v zime.

Praví otužilci spia pri otvorenom okne zásadne po celý rok. Zvyknite si tiež vstávať veľmi skoro, keď je vonku ešte chladno z odznievajúcej noci. Ak máte záhradu, zacvičte si na nej niekoľko cvikov a natiahnite sa. To koniec-koncov môžete urobiť aj na balkóne alebo pri otvorenom okne. To všetko prispieva k väčšej fyzickej odolnosti a pomôže vám získať dostatočnú otužilosť.

Nezabúdajte ani na saunu

K metódam otužovania patrí tiež pobyt v saune. Striedanie horúceho vzduchu a ľadovej vody dokáže neuveriteľným spôsobom posilniť imunitný systém, zregenerovať sily, fyzicky aj duševne uvoľniť. Sauna nie je vhodná pre ľudí s chorým srdcom, ale ak ste zdraví, neváhajte ju využiť.

Čítajte tiež: Kedy je vhodný čas na saunovanie u športovcov a prečo?

Nemusíte sa obávať, že neznesiete horúci vzduch, ktorý môže dosahovať teplotu až 110 stupňov. Vďaka suchému vzduchu, ktorý v saune panuje, si organizmus rýchlo a bez problémov zvykne aj na veľmi vysoké, v iných podmienkach až extrémne teploty.

Následný pobyt v ľadovej vode je, samozrejme, šokom, ale len v prvom okamihu. Potom telo zaleje neskutočná vlna tepla a energie a človek sa cíti ako znovuzrodený. Ak si na skok do ľadového bazénika netrúfate, môžete sa aspoň osprchovať v studenej vode alebo chvíľu pobudnúť na studenom vzduchu.

Účinky sauny na zdravie však v takomto prípade budú menšie, ako keby ste si dopriali ľadovú vodu. Prudké striedanie tepla a chladu otužuje, výdatne stimuluje imunitu a povzbudzuje krvný obeh.

Aby sauna mala požadované zdravotné účinky, stačí v nej stráviť približne desať až dvanásť minút. Ideálne je chodiť do sauny raz týždenne. Menej častú frekvenciu môžu zvoliť ľudia, ktorí sa otužujú ešte inými spôsobmi.

Mohlo by vás tiež zaujímať: Letné otužovanie. Ako začať?

Kto by sa nemal otužovať?

Jednoznačne ľudia s vážnymi chorobami srdca, pre ktorých predstavuje otužovanie, najmä veľmi studenou vodou, riziko zhoršenia ich zdravotných ťažkostí. Tiež sa neotužujte, ak práve prekonávate zdravotný problém v podobe prechladnutia či virózy, keď sa organizmus najskôr musí dať do poriadku.

Lepšia psychická kondícia

Fyzická kondícia veľmi úzko súvisí s tou psychickou. Dá sa povedať, že ak sa vaše telo dokáže dobre vyrovnať s vonkajšími vplyvmi v podobe nepriaznivého počasia, dokážete lepšie čeliť aj náročnejším psychickým situáciám.

Fyzicky odolní ľudia sú často silní aj psychicky. Posilňovanie telesnej stránky a dobrá psychická kondícia idú ruka v ruke. Vďaka otužovaniu získate väčšie sebavedomie a sebaúctu, nebudete toľko pociťovať stres a dokážete s rozvahou riešiť aj viac záťažové situácie.

Pre psychickú pohodu: Šťastní vďaka meditácii - 1. časť

Dôležité je vytrvať

V lete radi skúšame nové veci, a preto nám otužovanie môže pripadať ľahké. S príchodom chladnejšieho počasia však hrozí, že nadšenie a chuť trochu alebo úplne ochabnú a mnoho ľudí s otužovaním prestane nadobro.

Veď komu by sa chcelo napríklad v januári dobrovoľne absolvovať ranné sprchovanie v studenej vode, keď je vonku mínus desať a vstáva sa už za tmy? Pre niekoho môže byť veľmi ťažké aj to, aby nechal v chladnejšom období roka otvorené okno.

Dôležité je však v otužovaní vytrvať a prekonať aj drobné krízy. Organizmus je totiž pružný, a ak mu dáte šancu, dobre si zvykne aj na jesenný a zimný otužovací tréning. S otužovaním je to ako so športom – ak raz vo zvolenej športovej aktivite poľavíte, veľmi skoro stratíte kondíciu.

Urobiť si v otužovaní prestávku, alebo sa ho vzdať úplne, znamená jediné – návrat k stavu, aký bol predtým. Po dlhšom prerušení, napríklad z dôvodu choroby alebo úrazu, je nutné začať takmer od začiatku. Dobrou správou je, že aj keby ste si náhodou dali prestávku a potom znova začali, otužilosť sa obnoví už za tri až štyri týždne.

Mohlo by vás zaujímať: Ako termogenéza chladom ovplyvňuje organizmus? Máme chlad v našej DNA?