Je ovocie zdravé? Vravíte si, čo je to za otázku. Ale, možno ho konzumujeme viac, ako je zdravé

Je ovocie zdravé? Vravíte si, čo je to za otázku. Ale, možno ho konzumujeme viac, ako je zdravé
16.1.2018 v kategórii Zdravie, autor Martin Chudý; SPRACOVALA: Dagmar Baluchová, foto: istockphoto.com

Keď sa bavíme o fruktóze, určite vám napadlo ovocie. Nie nadarmo sa fruktóza nazýva „ovocný cukor“, keďže sa prirodzene nachádza najmä v ovocí. V niektorých druhoch viac, v iných menej, ale všeobecne vytvára sladkú chuť ovocia. Je teda ovocie zdravé?

Určite áno, ale záleží aj od množstva, ktoré skonzumujete, a vašej zvyšnej stravy. Ak prijmete fruktózu iba zo zeleniny, ovocia či medu, ako to robili naši predkovia, skonzumujete asi 15 gramov fruktózy za deň.

Navyše, v zelenine a ovocí je fruktóza zmiešaná s vlákninou, vitamínmi, minerálmi, enzýmami, antioxidantmi či fytonutrientmi, ktoré pomáhajú zmierniť negatívne metabolické vplyvy fruktózy. To sa však už nedá povedať o ovocných džúsoch.

Ak nepočítam čerstvo odšťavené domáce šťavy, tak bežne predávané džúsy obsahujú veľa fruktózy, ale žiadne vitamíny či antioxidanty. Ak áno, tak len zanedbateľné množstvo. To sa týka aj 100-percentných BIO štiav. O rôznych nektároch a koncentrátoch sa radšej nebudem vyjadrovať, pretože to ani nie sú ovocné šťavy.

Čo ak ho konzumujeme priveľa?

Ovocie je teda veľmi zdravé, ale pre väčšinu ľudí len vtedy, ak ho konzumujú s mierou a ideálne čerstvé, lokálne a tradične dopestované. Odporúčaný denný príjem fruktózy je do 25 g. Ideálna hodnota je však okolo 15 gramov. To predstavuje približne 2 až 4 kusy ovocia denne, aj keď to, samozrejme, záleží od druhu ovocia.

U mnohých ľudí zvyšuje vysoký príjem ovocia hladinu krvných triglyceridov, čo nie je vhodné pre cukrovkárov, obéznych ľudí a tých s chronickými ochoreniami.

Táto situácia však nemusí nastať u každého a poznám ľudí, ktorí sú tzv. frutoriáni a konzumujú takmer výlučne ovocie. Napriek tomu majú nízku hladinu triglyceridov v krvi, pretože vedia dostatočne spaľovať tuky a nekonzumujú veľa iných potravín.

Pokiaľ nie ste frutorián, odporúčam vám sledovať si príjem fruktózy, a to najmä z iných zdrojov. Snažte sa dodržať denný príjem fruktózy nižší ako 25 gramov. Myslite na to, že každých 10 g cukru obsahuje 5 g fruktózy a len v pollitrovom sladenom nápoji môžete nájsť až 50 g cukru, čiže okolo 25 gramov fruktózy.

„Dvojitý útok“

Tieto nápoje často používajú „dvojitý útok“. Okrem cukru obsahujú aj glukózovo-fruktózový sirup či iné sladidlá. Práve kvôli týmto nápojom je priemerná denná spotreba fruktózy viac ako 70 gramov, čo je toxická dávka, ktorú ľudské telo jednoducho nedokáže dlhodobo tolerovať.

Preto by ste sa mali vyhnúť všetkým sladeným nápojom a spracovaným potravinám, inak takmer s určitosťou presiahnete denný odporúčaný príjem fruktózy. Zamerajte sa radšej len na zeleninu a ovocie, ktoré vám dodajú potrebné živiny a udržia váš denný príjem fruktózy v bezpečných hladinách.

Aby ste mali približný prehľad o množstve fruktózy v ovocí, prinášam vám hodnoty fruktózy v niekoľkých druhoch ovocia.