Potrebujete si jedlo osladiť? Využite vhodnejšie možnosti sladenia

Potrebujete si jedlo osladiť? Využite vhodnejšie možnosti sladenia
2.2.2018 v kategórii Chudnutie, autor Martin Chudý; SPRACOVALA: Dagmar Baluchová, foto: istockphoto.com

Nenechajte sa klamať propagandou, že potrebujete cukor, ktorý je vraj dôležitý zdroj energie. Nič z toho nie je pravda. Potrebujete konzumovať skutočné jedlo plné živín a ak si potrebujete toto jedlo osladiť, máte oveľa vhodnejšie možnosti.

Ak chcete zostať zdravý, musíte si uvedomiť, že vaše telo nepotrebuje veľa cukru, a vonkoncom nie žiadne technologicky spracované potraviny. Tie len oslabujú vašu imunitu a nedodávajú vášmu telu žiadne živiny.

To znamená, že namiesto ochutených a presladených mliečnych výrobkov si kúpte napríklad biely plnotučný jogurt alebo neochutený tvaroh, do ktorých si pridajte ovocie, džem alebo med. Namiesto ochuteného acidofilného mlieka si kúpte neochutené a pridajte do neho med.

Ak pečiete koláč, namiesto obyčajného cukru použite med, stéviu, kokosový cukor alebo aspoň nerafinovaný cukor. A tak ďalej... Možností je takmer nekonečne veľa.

Existuje množstvo vedeckých dôkazov, že umelé sladidlá prispievajú k obezite, psychickým problémom, poškodeniam mozgu, rakovine a mnohým iným ochoreniam. Aj kvôli týmto skutočnostiam sú mnohé umelé sladidlá zamaskované pod iným názvami ako Splenda (sukralóza), NutraSweet či Equal (aspartám). Rovnako to platí pre acesulfám K, cyklamáty či sacharín. Preto vkladajte do svojho košíka len overené sladidlá, a tie používajte s mierou.

 

Melasa 

Je to vedľajší produkt výroby cukru z trstiny. Obsahuje minerály, vitamíny, aminokyseliny či enzýmy. Používa sa aj na zafarbenie cukru nahnedo. Jej chuť nemusí byť pre každého príťažlivá, ale má niekoľko liečebných účinkov.

Prírodný alebo surový trstinový cukor

Vyrábajú sa šetrnejšími spôsobmi a nie sú rafinované, vďaka čomu si zachovávajú obsah minerálov a vitamínov. Pokiaľ teda chcete používať cukor, používajte ten s nápisom surový alebo prírodný trstinový cukor.

Kokosový cukor

Je vyrobený zo sladkého nektáru z kvetov kokosovej palmy. Je to 100 % organické, nerafinované, nefiltrované, nebielené prírodné sladidlo, ktoré neobsahuje konzervačné látky. Má nízky glykemický index (35) a je bohatý na vitamíny, minerály a aminokyseliny. Je to výborná náhrada stolového cukru a asi najideálnejší cukor na trhu. Alternatíva môže byť palmový cukor z chránených oblastí.

Stévia

Vborné sladidlo, ktoré sa dosť neskoro dostalo na náš trh (výrobcovia cukru a umelých sladidiel by vám vedeli povedať prečo). Má takmer nulovú kalorickú hodnotu a množstvo priaznivých účinkov na organizmus. Predáva sa v rôznych formách, a dokonca si ju môžete sami pestovať v domácnosti. Má špecifickú chuť, takže nie každému vyhovuje. Pozor však na jej nízky kalorický obsah, ktorý telo neoklame. Preto je potrebné prijať dostatok kalórií z iných výživných potravín a stéviou si

Lepšia alternatíva ako klasický cukor

Všetky tieto sladidlá môžete používať do množstva pokrmov, z ktorých tak vytvoríte doslova nové jedlá, ktorých chuť bude neopakovateľná. Tieto sladidlá sa hodia do jogurtov, tvarohu, cestovín, vločiek, krupice, ryže, pšena, koláčov, mäkkých syrov či vajec. Pokiaľ ich pridávate do sacharidových pokrmov, radšej nimi šetrite, pretože pridávate cukor do cukru. Napriek tomu to však bude vždy lepšia alternatíva ako klasický cukor.

Okrem mnou odporúčaných sladidiel existujú, samozrejme, ďalšie alternatívy cukru, ako rôzne sirupy (agávový), xylitol (brezový cukor), rapadura či trstinový cukor. Niektoré z nich vám dajú „pridanú hodnotu“, ale nenechajte sa oklamať. Taký rafinovaný trstinový cukor či agávový sirup (má veľmi vysoký obsah fruktózy) nemajú ďaleko od obyčajného cukru. Ak by ste hľadali nové chute, odporúčam vám radšej škoricu, karob a vanilku. Nie sú to typické sladidlá, ale majú príjemnú chuť a vôňu.