3 užitočné rady, ako sa vyhnúť rizikám spojených s konzumáciou rýchlych jedál

3 užitočné rady, ako sa vyhnúť rizikám spojených s konzumáciou rýchlych jedál
20.1.2018 v kategórii Výživa, autor Ing. Vladimíra Mihálová, foto: istockphoto.com

Niet pochýb o tom, že negatíva hotových pokrmov môžu byť príčinou mnohých zdravotných ťažkostí. Od obezity, cukrovky, cez vážne srdcovo-cievne ochorenia, žalúdočno-črevné problémy až po rakovinu. Riziká ich vzniku sa nadmernou konzumáciou týchto jedál zvyšujú.

Neúprosnému dopadu na naše zdravie i hmotnosť však môžeme zabrániť najmä vyváženou, plnohodnotnou stravou.

Na desiatu obložená bageta, na obed „čína“, na večeru pizza až domov. Alebo vytiahnete rybie prsty z mrazničky? To bude o chvíľu hotové. V dnešnej hektickej dobe padnú neraz rýchle pokrmy naozaj vhod. Ale len dovtedy, kým poznáte ich správnu mieru. V opačnom prípade si to odnesie hlavne vaše zdravie a často aj krivky vášho tela.

3 užitočné rady, ako sa vyhnúť rizikám spojených s konzumáciou rýchlych jedál

1. Jedzte pestrú, vyváženú stravu: Pýtate sa, čo vlastne jesť, keď v obchodoch sú takmer všetky potraviny spracované? Nuž, začnite od zvýšenia prísunu ovocia a zeleniny. Netvrdíme, že nie sú poznačené chemickými zásahmi spôsobenými najmä hnojením či postrekmi. No vďaka obsahu výživných látok prospievajú zdraviu rozhodne viac ako hotové jedlá.

Na trhu je v ponuke množstvo rôznych druhov, úžasných farieb a chutí. To isté platí aj o zemiakoch, strukovinách a celozrnných obilninách. Ich príprava je väčšinou veľmi rýchla a jednoduchá, ich kombinovaniu sa tiež medze nekladú. Ak bude mať váš jedálny lístok optimálne zloženie, bude pre vás ťažšie prijať viac energie, než potrebujete.

Prirodzené jedlá sú bohaté na vlákninu, ktorá vás zasýti na dlhší čas. Zároveň obsahujú len málo tuku. No pozor, aby ste ho do nich nepridali nevhodnou prípravou!

2. Redukujte hotové pokrmy: Ak vás dokážu zlákať svojím čarom, mali by ste sa naučiť im odolávať. Pokiaľ je to pre vás ťažké, vyberajte si medzi nimi aspoň menšie zlo. Všímajte si ich zloženie, najmä použité umelé prísady. Na vysvetlenie uvádzame dva príklady.

Máte na výber z dvoch druhov syra. Jeden z nich obsahuje štyri zložky: mlieko, soľ, mliekarenské kultúry a syridlo. Druhý syr navyše aj dusičnan draselný. Ktorý z nich si vyberiete? Držte sa zásady, čím menej umelých prísad, tým lepšie pre vaše zdravie.

Alebo ďalší príklad: V rukách držíte dve horké čokolády, ktoré sa na prvý pohľad tvária rovnako. Pri prvej z nich však v zložení nájdete palmový tuk, pri druhej nie. V tomto prípade nerozhoduje ani tak celkový počet kalórií alebo tukov, ale hlavne kvalita použitých surovín. Nedajte sa zlákať pekným obalom či nižšou cenou! Síce nejde o typicky hotové, rýchle jedlá, skôr o spracované produkty.

Avšak popisované pravidlá hodnotenia môžete dobre využiť aj pri hotových pokrmoch. Sledujete na výrobných etiketách len celkový obsah sacharidov? Žiaľ, to nestačí.

Za nebezpečný považujte podiel cukru, a to aj v podobe fruktózového sirupu. Jeho nadmernú konzumáciu dnes považujú niektorí odborníci za rizikový faktor obezity. Najčastejšie toto lacné sladidlo vyrobené z kukurice nájdete v cukrárenských výrobkoch.

3. Vždy majte po ruke „záchranu“: Ak navštevujete reštaurácie bufetového typu častejšie než 2-krát týždenne, s veľkou pravdepodobnosťou ste od tohto jedla závislí. Zistíte to jednoducho. Nejedzte niekoľko týždňov žiaden fast food a uvidíte, či sa objavia abstinenčné príznaky. Najlepšie pre vás bude zďaleka sa im vyhýbať. To sa jednoducho povie, ale ako na to?

Zvlášť, ak nemáte inú možnosť a denne okolo nich prechádzate. Skúste toto: majte vždy pri sebe zopár zdravých drobností, napríklad orechy, banán, sušené ovocie, horkú čokoládu alebo müsli tyčinku.

Pomôžu vám zahnať najsilnejší hlad ešte skôr, ako váš nos omámi vôňa smažených hranolčekov. Potom sa môžete s triezvou hlavou rozhodnúť, kam sa pôjdete najesť a čo si dáte.

Ak rýchle občerstvenie predsa navštívite, vyberte si aspoň jedno trochu „zdravšie“ jedlo než dve mastné, tučné jedlá. Namiesto vysmážaného syra s hranolčekmi si dajte napríklad celozrnnú bagetu s čerstvým zeleným šalátom alebo kapustou.

Vyvážený a pestrý jedálny lístok, v ktorom prevažuje ovocie, zelenina a celozrnné produkty, vás môže ochrániť pred väčšinou civilizačných ochorení. Nemusíte sa obávať ani nárastu vašej hmotnosti. Naopak, takáto strava je základom vitality, dobrého zdravia i peknej postavy. Myslite na to, že čo do svojho tela dávate, to sa prejaví aj na vašom zovňajšku.