4 týždne BEZ CUKRU

4 týždne BEZ CUKRU
26.2.2019 v kategórii Výživa, autor Michaela Ivanová, foto: istockphoto.com

Nechceme cukor vyhlásiť za verejného nepriateľa č. 1, stačí si jeho príjem upraviť tak, aby nemal na náš organizmus devastujúce účinky a celkovo sa snažiť stravovať sa zdravo – jesť nutrične vyváženú stravu a dostatočne sa hýbať. Vtedy nám občasná konzumácia cukru určite neuškodí.

Nie, nebojte sa, nebudeme od vás chcieť, aby ste už v živote neochutnali koláč či zmrzlinu. Ide skôr o akési novoročné upratovanie vo vlastnom tele, ktorého cieľom je zlepšiť celkový stav organizmu, s čím súvisí aj eliminácia cukru, ktorého konzumujeme často naozaj priveľa.

Vydržať 2 – 4 týždne bez cukru naozaj spôsobí to, že stratíte tú náhlu, neodbytnú chuť na sladké, ktorá často vyzerá ako naozajstná „závislosť“. Časom okrem samotného priberania vedie k celkovému zhoršeniu stavu organizmu, ako vždy, ak je niečoho priveľa.

Naše telo je múdre, dokáže si pomôcť, ak to s nevhodnými vecami príliš nepreháňame, no v prípade, že budeme pravidelne prekračovať pomyselnú hranicu únosnosti – začne biť na poplach symptómami, ktoré sú nielen nepríjemné, zhoršujú kvalitu života, ale často vedú aj k závažným ochoreniam. Takže žiadne: „Už nikdy nezjem nič sladké!“ Vylúčením cukru na obdobie 2 – 4 týždňov sledujeme dosiahnutie jeho následnej umiernenej konzumácie.

Odskúšané na vlastnej koži

Chudnúť som nepotrebovala. Som štíhla a so zvýšenou hmotnosťou som nikdy problémy nemala. Nie je to však vďaka „rýchlemu spaľovaniu“, ale preto, že  som dlhodobo mala v stravovaní poriadok. Rovnako to bolo aj s fyzickou aktivitou. Od detstva som sa venovala folklórnemu tancu, takže tréning niekoľkokrát do týždňa bol samozrejmosťou.

Dnes pravidelne cvičím jogu a chodím na každodenné dlhé prechádzky so psom, ktoré majú tiež svoj efekt.

V istom období som si však všimla, že po každom jedle mám automaticky chuť na niečo sladké, večer som nevedela zaspať, v noci som sa neustále budila. Následkom bola chronická únava,  celková nechuť „do života“, bolesti hlavy. Zhoršila sa mi aj pleť, s ktorou som nikdy problémy nemala. Pochopila som, že problém je možno vo zvýšenom príjme cukru, ktorému som sa predtým viac menej cielene vyhýbala a sladké som si dopriala naozaj len výnimočne.

Chcela som sa cítiť dobre

Zrazu akoby sa mi to vymklo z rúk. Ešte raz zopakujem, že som nechcela schudnúť, chcela som sa cítiť dobre. Rozhodnutie vyskúšať mesiac úplne s vylúčením cukru bolo správne, aj keď priznám sa, boli aj chvíle, kedy som mala na mále a nebyť toho, že som všetko sladké z domu odstránila, asi by som to nezvládla. Pokúsim sa moje „odcukrovanie“ zhrnúť do niekoľkých bodov, ktoré vám môžu byť praktickou pomôckou.

Moje tipy:

  • nakúpte si dopredu vhodné potraviny vždy na týždeň vopred
  • varte si doma – iba tak budete vedieť, čo jedlo obsahuje
  • prechádzky a cvičenie by mali byť pravidelnou súčasťou programu – dodajú energiu a ide aj o psychologický moment: budete mať zo seba dobrý pocit, ktorý vás podrží v slabých chvíľkach
  • odstráňte z chladničky, špajze všetky sladké pokušenia – nie je to doma = nezjete to
  • zapojte aj ďalšieho člena rodiny – môžete sa vzájomne motivovať
  • prvé tri dni sú najhoršie – pomôže aktivita na čerstvom vzduchu, zamestnať ruky aj hlavu – každá tvorivá činnosť je super, ja som napríklad vyrobila rodinný fotoalbum zo starých fotiek
  • keď príde kríza, pite čaje (žihľavový, medovkový, mätový, harmančekový), veľa vody s citrónom, zjedzte misku listového šalátu alebo kaleráb, v najhorších chvíľach mi pomohol grapefruit, no už po prvom týždni sa mi zdal neuveriteľne sladký
  • jedzte veľa zeleniny, výborne zasýti a vtedy je jednoduchšie prekonať chuť na sladké
  • bolesti hlavy som sa snažila prekonať tak, že som chodila čo najskôr spať, niekedy som si musela na chvíľu ľahnúť aj po návrate z práce

Čo sa stalo po 4 týždňoch bez cukru

  • spánok sa zlepšil na tretí deň
  • pleť sa najprv zhoršila, no v tretí týždeň bola krásna: napnutá, bez viditeľných vrások, kruhov pod očami, že mi prišlo zbytočné použiť make-up
  • schudla som 3 kg, aj keď to v pláne nebolo
  • nárast energie som cítila väčší a väčší každým dňom
  • stratila sa chuť na sladké, klasickú čokoládu, koláč som vôbec nedokázala zjesť, dokonca suchá bageta sa mi zdala neuveriteľne sladká a po jej zjedení som pocítila aj veľkú únavu    

Zhrnutie: Určite odporúčam každému. Ideálne sú štyri týždne, ak sa vám to zdá veľa, vyskúšajte  najprv dva, ale garantujem vám, že tie ďalšie dva už dáte s ľahkosťou, ani si nevšimnete, že vám niečo (sladké) chýba.

Prečo je dobré všeobecne znížiť príjem cukru?

  • Schudnete
  • Stabilizuje sa vám hladina cukru v krvi
  • Eliminujú sa náhle záchvaty hladu
  • Zlepší sa stav chrupu
  • Zlepší sa zaspávanie a kvalita spánku
  • Zlepší sa stav pleti
  • Budete mať viac energie, budete sa cítiť vitálnejšie
  • Eliminujete riziko vzniku cukrovky
  • Zlepší sa celkovo proces trávenia

Pomôcka k nákupnému zoznamu

Budeme jesť vs. Nebudeme jesť

NIE

  • Cukor (biely, hnedý, akýkoľvek a v akejkoľvek forme)
  • Med, agáve, iné alternatívy sladidiel
  • Sladené nápoje (sladené minerálky patria tiež do tejto skupiny)
  • Ochucovadlá (kečup, horčica, sójová omáčka, kupované dressingy a omáčky)
  • Polotovary (často obsahujú obrovské množstvo pridaného cukru)
  • Alkohol (bez výnimky)
  • Džúsy
  • Ovocie s vysokým obsahom cukru (napr. banány, ananás, hrušky, mandarínky) a sušené ovocie
  • Chlieb, pečivo, pufované chleby, cestoviny, ryžu

V MALOM MNOŽSTVE

  • Strukoviny
  • Pseudoobilniny  (napr. pohánka, quinoa, proso, amarant)
  • Ovocie s nížším obsahom cukru (grapefruit, niektoré druhy jabĺk)

ÁNO

  • Biele jogurty
  • Kefír
  • Ghí maslo
  • Olivový olej
  • Mäso
  • Ryby
  • Vajcia
  • Kvalitné syry
  • Zelenina
  • Listová zelenina
  • Ovocie s nízkym obsahom cukru: maliny, černice, černice, ríbezle,  čučoriedky, avokádo, brusnice, citrón, limetka
  • Orechy a semená
  • Kokosové mlieko
  • Rastlinné mlieka, napr. mandľové (iba pripravené doma, tie kupované väčšinou obsahujú pridaný cukor)