Raňajkovať či neraňajkovať? Trochu iný pohľad na raňajky

Raňajkovať či neraňajkovať? Trochu iný pohľad na raňajky

28.11.2017 v kategórii Výživa, autor Vlado Zlatoš SPRACOVALA: Dagmar Baluchová foto: iStock.com

Už od útleho detstva sme počúvali vetu: „Raňajky zjedz sám, o obed sa podeľ s priateľom a večeru daj nepriateľovi.“ To, že raňajky sú „vraj“ hlavné jedlo dňa, počúvame aj dnes z rôznych strán, ale je to skutočne pravda? Prinášame vám iný pohľad na raňajky.

Keďže príklady motivujú, začnem pekne od seba. Toto je prehľad mojich raňajok, ktoré som si pripravoval každé ráno za posledných 10 až 13 rokov:

  • roky 1998 až 2005: raňajky plné ovsených vločiek (aj 200 g / porcia) + málo tukov (orechy, semená), veľa sušeného ovocia, banán a iné vysoko glykemické potraviny (celé zle)
  • roky 2006 až 2010: postupné vylepšovanie receptu vločiek, pridávanie funkčných ingrediencií, napr. orechy, maslo, ľanové semienka (stále dosť zlé)
  • roky 2011 až 2012: postupné vytláčanie sacharidových potravín (vločky, sušené ovocie, sušienky) na 20 % z porcie (z 250-gramovej porcie mali sacharidy už len do 50 g a menej)
  • prvé 3 mesiace roku 2013: raňajky bez sacharidov (príklad ingrediencií: proteín, cottage, strúhaný kokos, maslo, orechy, semená a ich kombinácie)
  • zvyšok roka 2013 až doposiaľ: žiadne raňajky, prvé jedlo proteín s vodou (najskôr okolo 11:00 hod.) Prečo? Čítajte ďalej.

Naše telo = ich biznis?

Isté skupiny ľudí s vysokým ekonomickým pozadím investujú ohromné peniaze do získavania potrebných vedeckých informácií, ktoré si, žiaľ, nechávajú len pre seba. Na ich základe sa rozhodujú napríklad o tom, ako vytvoriť nové potraviny, lieky a iné produkty, ktoré budú mať čo najväčšiu finančnú návratnosť. Na ekonomických rovniciach nie je nič zlé iba dovtedy, pokiaľ niekto nezačne obchodovať s naším zdravím.

Keď klamstvo vypustíte do sveta, pravda ho dobehne, až keď obletí polovicu sveta. Niekedy pravda klamstvo však nedobehne nikdy. Je ľahšie uveriť tisíckrát opakovanému klamstvu, ako pravde, ktorú počujeme po prvýkrát. To sa, žiaľ, týka aj raňajok, ktoré sú dnes také moderne zdravé a vraj dôležité. Pýtate sa, komu to vyhovuje?

A opýtajte sa seba: Čo ako prvé dáte sebe alebo svojim deťom v tomto hektickom a uponáhľanom svete do taniera alebo misky na raňajky? Vajcia a šunku už len málokto. Možno nejakú formu cereálií, ktoré sa s ľahkosťou sypú do misky a ich príprava je časovo tak veľmi úsporná? Bingo.

Aj my sme tomu najprv uverili. Veď vidíte sami evolučný posun v našom raňajkovom procese. Na ceste za pravdou sme si aj my prešli pokusom a omylom. Lenže pod tlakom faktov a osobných skúseností sme dospeli ku konštatovaniu, že raňajky sú najdôležitejšie jedlo dňa, ktoré treba jednoducho preskočiť. Prečo?

Raňajky ako klamstvo z minulého storočia

Bolo ťažké priznať si to, ale vždy treba dať príležitosť aj ideám, ktoré sa na prvý pohľad javia ako absurdné, ale majú racionálny podklad. Osobne po vyše jednej dekáde raňajkovania cereálnych raňajok (vločky) som si musel úprimne priznať, že táto cesta nebola úplne tá správna.

Naši rodičia nám nevedomky klamú a preceňujú význam raňajok. Ani oni sami nevedeli mnohé skutočnosti, a vôbec, mnohí rodičia výžive nerozumejú a nemajú ani snahu pochopiť základné princípy. Aká škoda pre ich deti!...

V prvom rade je to práve rodičovská drezúra, ktorá pod vplyvom mediálne „zdravej“ výživy tlačí na deti hneď zrána aj v prípade, že nie sú hladné. A tak deti každé ráno „bojujú“ so svojimi rodičmi a trucujú za stolom. Veď tie zdravé raňajky sú pre ich zdravie tak veľmi dôležité...

Až potom, ako sa z maslového chleba, šunky či vajíčka prešlo na sladké raňajkové cereálie plné „vitamínov“, odrazu poskočilo množstvo detí, ktoré si sladké raňajky obľúbili. Sladké potraviny predsa viac chutia ako vajcia či šunka.

Mimochodom, viete o tom, že mnohé cereálne potraviny už dokážu časti mozgu (receptory) stimulovať rovnako silno ako kokaín? To nie je žiadna (laboratórna) náhoda. A tak spokojné mamičky vystroja každé ráno svoje ratolesti do školy s pocitom šťastia. Ich deti majú to najdôležitejšie jedlo dňa za sebou.

Deti tak pekne napapané inú do školy s metabolickou „otravou“, ktorú im spôsobili „zdravé“ raňajkové cereálie plné cukru, nezdravého tuku a sacharidov. Aká náhoda, že tu máme obezitu, chorľavosť, oslabenú imunitu a ďalšie problémy detí či dospelých. O „náhodnej“ závislosti na týchto fakt „zdravých“ potravinách radšej ani nehovorme. 

Časopis FIT štýl publikuje prevzaté a upravené verzie článkov z blogu www.vladozlatos.com podľa vlastného výberu. Ak si želáte získať kompletnejšie informácie k tejto téme, ako aj odkazy na vedecké štúdie, nájdete ich na blogu Vlada a Tiny Zlatošovcov - expertov na optimálnu výživu a funkčnú kondíciu.

Komentáre