15 čudných, no účinných spôsobov, ako nakopnúť imunitu

Dominika Bleščáková | 25. marec 2021
15 čudných, no účinných spôsobov, ako nakopnúť imunitu

Ako naštartovať imunitu - presne to bolo podľa Google najvyhľadávanejšou vecou roku 2020. Avšak namiesto predávkovávania sa vitamínov C, jedením kíl listovej zeleniny a nosením teplého oblečenia (nezabúdajme na kríže v teple) vám prinášame 15 síce trošku zvláštnych, no údajne veľmi účinných tipov, ako nakopnúť imunitu k maximálnemu výkonu.

1. Jedzte viac jogurtov

V poslednom období na nás z každého rohu vyskakujú informácie, že pevné zdravie, či už fyzické alebo duševné, pochádza zo zdravého tráviaceho traktu. A tak šťastné črevá = šťastný človek. Okrem toho však fermentované potraviny, medzi ktoré patrí aj vyššie spomínaný jogurt či kefír, významne prispievajú k odolnejšiemu organizmu.

2. Pozrite si strašidelný film

Poznáte to brnenie po celom tele, keď s napätím sledujete nejaký horor a bojazlivo čakáte, kedy najbližšie na vás niečo v nečakanej chvíli vyskočí? Zistilo sa, že sa pri týchto pocitoch v tele vyplavujú bunky, ktoré výrazne podporujú našu imunitu. Totiž pri strachu sa vyplaví veľká dávka adrenalínu, ktorá dostane naše telo do tzv. "boj alebo útek" stavu, čím sa v sekunde rozbehne váš ochranný imunitný systém na plné brátky a bráni vaše telo pred akýmkoľvek nebezpečenstvom.

3. Poriadne svoju stravu poprežúvajte

Nielen, že vďaka dôkladnému žuvaniu dokáže vaše telo ľahšie vstrebať živiny z daného jedla, ale v ústach sa vám začnú uvoľnovať aj tzv. "Th17" imunitné bunky, ktoré stoja v prvej línii pri boji s neželaným vírusom či patogénom.

4. Sprchujte sa v studenej vode

Chlad zvyšuje v tele množstvo bielych krviniek, hlavných bojovníkov proti chorobám. Napriek tomu, že prvé dni v studenej sprche môžu byť poriadnou výzvou, po čase si telo zvykne. Začnite niekoľkými sekundami a garantujeme vám, že po pár týždňoch bez problémov zvládnete aj niekoľko minút.

5. Zapájajte sa do skupinových četov

Hoci sa nemôžeme momentálne osobne stretávať s priateľmi a blízkymi, našťastie vďaka moderných technológiám s nimi môžeme byť v pravidelnom kontakte. Je dokázané, že pocity frustrácie, samoty a izolácie výrazne oslabujú imunitný systém, preto zatočte s pocitmi osamelosti a zorganizujte s kamošmi skupinovú online párty. Uvidíte, ako pookrejete.

6. Nezabúdajte na základné maličkosti

Dostatočný spánok, pitný režim, zdravá strava, pravidelný pohyb (hlavne v prírode). Už ste z toho otrávení? Avšak ruku na srdce, ovládate to len v teórií alebo to aj skutočne praktizujete? Ide o vaše zdravie a práve drobnými krokmi môžeme dospieť k veľkým zmenám, na to nezabúdajte.

7. Pochutnajte si na pelendreku

Hlavná zložka sladkého drievka (ktoré poznáme najmä vo forme tradičných čiernych pelendrekov) je glycirín, ktorý napomáha k správnemu fungovaniu imunitného systému. Neodporúčame užívať alebo jesť v prípade vysokého tlaku, tehotenstva a počas dojčenia.

8. Obmedzte soľ

Určite je vám už známe, že soľ sa nekamaráti s našim krvným tlakom, avšak najnovšia nemecká štúdia dopĺňa, že nadmerné solenie oslabuje imunitný systém. Takže o dôvod naviac neprekračovať odporúčanú dennú dávku soli, čo je približne 5 g (cca jedna čajová lyžička).

9. Choďte na vzduch

Už 10 minút na čerstvom vzduchu dokáže naštartovať imunitu. Vybehnite do najbližšieho parku či lesa, alebo si aspoň chvíľu poseďte na záhrade alebo balkóne, natočte svoju tvár smerom k slnku a nasávajte jeho liečivú silu a vitamín D. Samozrejme, nezabúdajte na SPF.

10. Jedzte viac hríbov

Zatiaľ čo "biele jedlá" (rafinovaný cukor, biela múka, ryža atď) sa všeobecne považujú za nezdravé potraviny, nehádžte všetky do jedného vreca. Prirodzene biele potraviny, akými sú napríklad aj huby, majú niekoľko pozitívnych účinkov na naše zdravie. Stačia 4 šampiňóny a váš imunitný systém bude šlapať jedna radosť.

11. Udržte si pozitívnu myseľ

Momentálne sa to môže zdať miestami až nemožné, avšak skutočne je dôležité neklesať na duchu a udržiavať si pozitívny prístup k životu. Praktizujte vďačnosť, venujte sa každý deň aspoň 15 minút činnosti, ktorá vás baví a robí vám radosť, cvičte, trávte čas so svojimi milovanými. Každá z týchto aktivít prispeje k celkovému lepšiemu zdravotnému stavu a pocitu pohody a spokojnosti.

12. Opatrne s HIIT cvičeniami

HIIT, teda High Intensity Interval Training, predstavuje vysokointenzívny intervalový tréning, ktorý vyžaduje maximálne úsilie počas namáhavého cvičenia v krátkych intervaloch s ešte kratšími prestávkami. Jednoducho ide o kardio, ktoré vyhodí vašu tepovú frekvenciu do výšin, vďaka čomu dosiahnete maximálne spaľovanie tukov. Avšak všetkého veľa škodí a nadmerné kardio cvičenie môže mať negatívny dopad na váš imunitný systém. Organizmus sa vyčerpá a nezostane mu "šťava" na bojovanie s nepriateľmi. Preto všetko s mierou a najlepšie kombinovať kardio so silovým tréningom, prípadne jógou.Môžete si zacvičiť napríklad aj s obľúbenou trénerkou Dianou Hô Chí každý štvrok o 18:30 na facebookovej stránke FIT štýlu.

13. Vyskúšajte autohypnózu a meditujte

Nedostatočný spánok dokáže mať veľmi negatívny vplyv na imunitný systém, to už iste viacerí viete. Čím ďalej tým viac ľudí má v dnešnej dobe problémy so spánkom. Ak patríte medzi nich, určite vyskúšajte autohypnózu. Už 15 minút hlbokej relaxácie dokáže nahradiť hodinu kvalitného spánku. Na internete nájdete kopec voľnodostupných audio nahrávok na meditáciu, relaxáciu jednotlivých častí tela či hypnózy na spanie.

14. Doprajte si spomalené rána

Viete kedy vzniká infekcia? Keď je vírus rýchlejší ako bunky vášho imunitného systému. To sa stane najmä vtedy, keď sme prepracovaní a nemáme na seba čas. Doprajte si každé ráno niekoľko minút len sami pre seba. V pokoji vykonajte rannú hygienu, uvarte si dobrú kávu a obľúbené raňajky, niečo dobré si prečítajte alebo vypočujte. Jednoducho spomaľte. Nie je sa kam náhliť. Garantujeme, že pocítite zmenu.

15. Natrite si na chlieb Vegemite

Vegemite (čítaj vedžimajt)je tmavo hnedá austrálska nátierka, ktorá obsahuje prevažne kvasnicový extrakt. Je veľmi zdravá a to najmä vďaka vysokému obsahu vitamínu B12. Nemusíte ju ísť hneď objednávať z opačného konca sveta, úplne stačí, keď si ustrážite príjem vitamínov a doplníte do svojho režimu aj B-komplex.

 

Zdroj: bodyandsoul.com

 

 

Komentáre