Domáca lekárnička: Valeriána lekárska – prírodné antidepresívum a liek proti nespavosti

Zuzana Paprskárová | 6. december 2021
valeriána

Nedostatok spánku zásadne ovplyvňuje kvalitu nášho života. Insomnia spôsobuje nekonečnú únavu, úzkosť, depresiu, zníženie kondície, imunity, poruchy pamäte, bolesti hlavy, nevoľnosť a mnoho iných rôznorodých zdravotných ťažkostí. Upraviť spánkovú hygienu si väčšinou vieme aj sami v domácom prostredí. Stačí dávka odhodlania, trpezlivosti a domácich byliniek.

Čas jedla, práce, športu a spánku

S občasnou nespavosťou sa z času na čas stretne každý človek. O chronickej nespavosti hovoríme vtedy, ak problémy so spánkom pretrvávajú dlhšie ako mesiac s frekvenciou minimálne trikrát za týždeň. Môže sa prejavovať ťažkosťami pri zaspávaní, častým nočným budením alebo nespokojnosťou s kvalitou spánku po prebudení. Dlhodobá nespavosť môže mať negatívny vplyv na naše fyzické a psychické zdravie. Kvalitnému spánku napomáha pobyt na čerstvom vzduchu, správna životospráva a pravidelné ukladanie sa na spánok. Prekvapivo môže spánkový režim narušiť aj poobedný spánok alebo víkendové ranné vyspávanie.

Nastavte si vnútorné hodiny

Biorytmus človeka zásadne ovplyvňuje imunologické procesy v organizme. Naša obranyschopnosť  úzko súvisí s kvalitou spánku a zdravých denných a nočných návykov. Čiastočne je potreba spánku geneticky podmienená, niekto dostal do vienka vyššiu potrebu spánku, niekto je ranné vtáča. Akokoľvek, náš životný rytmus si počas života nastavujeme vplyvom prostredia, rodiny, práce. Nie každý zvládne prácu na zmeny, nočné služby, či vstávanie o piatej ráno alebo ponocovanie v strede týždňa. V dnešnej uponáhľanej dobe zameranej na výkon nám často 24 hodín nestačí na zvládnutie všetkých aktivít.

Zladiť rodinu, prácu, šport, záľuby, oddych s kvalitným spánkom sa môže javiť náročné. Dobrú spánkovú hygienu si zaistíte, ak budete dodržiavať približne rovnaký čas zaspávania aj prebúdzania. Rovnako dôležitá je stabilná dĺžka spánku v rozmedzí  7 až 8 hodín. Pri nespavosti je vždy vhodné uprednostniť prírodnú cestu v podobe bylinných kombinácií.

Valeriána lekárska má stáročiami overené sedatívne účinky bez návykovosti.  Upokojujúci účinok má tiež levanduľa lekárska, medovka lekárska, mäta pieporná, chmeľ otáčavý a mnohé ďalšie rastlinky. Okrem bylín je možné podporiť spánok telu vlastnou látkou, melatonínom.

Valeriána lekárska, rastlina považovaná za všeliek

V ľudovom liečiteľstve je ako sedatívum známa už niekoľko dlhých storočí. Prvá zmienka o valeriáne je z približne 10. storočia. Pochádza z Európy a už 16. storočí bola považovaná za všeliek. V stredoveku poslúžila proti urieknutiu, počas druhej svetovej vojny bola podávaná vojakom na upokojenie. Počas vojny mala valeriána podobné využitie ako morfium. Využívala sa aj pri najťažších zraneniach.

Mačací koreň

Valeriána získala prezývku mačací koreň, vďaka svojej aróme priťahujúcej mačky. Zvykne sa nazývať aj kozlík lekársky. Drobné kvietky valeriány kvitnú v júni. Na lekárske účely sa využíva jej koreň, ktorý sa zbiera od jesene do jari. Čerstvý koreň mierne zapácha, no má množstvo liečivých účinkov. Táto bylina má špecifickú arómu, horkastú chuť a veľmi charakteristický nepríjemný zápach, ktorý sa zosilňuje najmä vo fáze sušenia.

Využite valeriánu pri ťažkostiach s nespavosťou

Koreň valeriány lekárskej pôsobí tlmivo na centrálny nervový systém. Terapeuticky sa využíva pri nespavosti, nepokoji, podráždení. Jej užívanie zlepšuje kvalitu spánku, odstráni ťažkosti pri zaspávaní a eliminuje počet nočných prebudení. Väčšina štúdií dokazuje, že užívanie valeriány môže skrátiť dobu zaspávania o 15 až 20 minút. Upokojuje aj v období menopauzy, podráždenosti počas menštruácie, žalúdočných nevoľnostiach. Tlmí úzkosť, znižuje prejavy depresie. Valeriána sa odporúča užívať aj v čase, keď sa snažíme vysadiť lieky na spanie. Účinky sa môžu prejaviť po pár dňoch až dvoch týždňoch. 

Čaj, tinktúra či koktail?

Valeriána je známa predovšetkým ako liek proti nespavosti, má však aj rad ďalších benefitov. Tlmí epileptické záchvaty. Okrem toho, že je nervovým stimulantom, je zároveň liekom proti kŕčom a nadúvaniu. Ak máte sklony k hypochondrii, upokojí vás práve valeriána. Odporúča sa aj pri búšení srdca, spomaľuje srdcovú činnosť, znižuje krvný tlak. Má pozitívny vplyv pri prepracovanosti i hormonálnej nerovnováhe. Valeriána má zahrievacie vlastnosti. V kombinácii s anízom a sladkým drievkom tlmí dusivý kašeľ. Pripraviť si ju môžete rôznymi spôsobmi.

Čaj pre pokojný spánok

Lyžičku sušeného koreňa valeriány zalejte 3 dcl vriacej vody. Nechajte pôsobiť  5 až 10 minút. Čaj pite teplý, po dúškoch pred spaním. Valeriánu môžete kombinovať s inými upokojujúcimi bylinkami. Pridať môžete medovku, ľubovník či levanduľu.

Odvar proti nespavosti

Dve čajové lyžičky valeriány nasypte do vody, nechajte zovrieť a 10 hodín lúhovať. Šálku odvaru vypite pred spaním (odporúča sa vypiť 30 minút až 2 hodiny pred spaním), v prípade potreby upokojenia dvakrát denne.

valeriána

Mliečny koktail "Dobrú noc"

Do pohára teplého mlieka zamiešame lyžičku medu a lyžičku tinktúry z valeriány. Pite pomaly po dúškoch pred spaním. Tinktúru si môžete zakúpiť v predajniach zdravej výživy alebo si ju jednoducho pripraviť doma. Do pol litra alkoholu vložte 50 sušeného koreňa valeriány. Po 14 dňoch sceďte a po lyžičkách užívajte podľa potreby.

Pasta z valeriány proti migréne

Zmiešajte koreň valeriány v podobe prášku s medom, až kým nevznikne konzistencia pasty. Pri bolesti hlavy  si lyžičku pasty nechajte pomaly rozpustiť v ústach.

Ach, tie zuby!

Zmiešajte rovnaký diel valeriány s repíkom lekárskym, mätou piepornou a skorocelom kopijovitým. Lyžicu zmesi zalejte pol litrom vody a nechajte 10 minút lúhovať. Precedeným záparom niekoľkokrát denne vyplachujte ústa. 

Pre svoj relaxačný účinok je valeriána obľúbená aj v aromaterapii. Esenciálny olej z rastliny navodzuje pokojný spánok, duševnú pohodu a odbúrava stres.

Možné nežiaduce účinky valeriány lekárskej

Valeriána má sedatívny účinok, preto sa po jej užití vyhnite šoférovaniu a rizikovým prácam. V kombinácii s alkoholom sa neodporúča. Dajte si pozor aj v prípade, ak užívate iné lieky so sedatívnym účinkom. Nie je vhodná pre deti do 12 rokov, pre tehotné a dojčiace ženy. Odporúčané dávkovanie valeriány je maximálne 2 g trikrát za deň. Ak plánujete užívanie valeriány ukončiť, dávky znižujte postupne.