Poradňa zdravej výživy

Poradňa zdravej výživy
38 otázok

Na vaše otázky týkajúce sa výživy a zdravého životného štýlu odpovedá Ing.Michaela Korpášová, ktorá pracuje ako výživová špecialistka vo firme nutriadapt.sk

Sponzor poradne: Poradňa zdravej výživy
  • tuk

    , Autor:

    Dobrý den, chcela by som poradiť, chodím pravidelne cviciť do fitka cca 2-3 krat do týždna. Po detoch mi ostal tuk na brušku a neviem sa ho zbaviť,natiahnutá koža, ked sa ohnem visí, takisto mám celulitídu na stehnách a zadku. Mám však sedavú prácu. Viete mi prosím poradiť ako sa toho zbaviť, už som tuším skúšala všetko možné.... Dakujem za radu

    Odpovedá:

    Dobrý deň prajem. Neviem, aký je Váš stravovací režim a ako ste ho upravila a prispôsobila aj s cvičením. Chudnutie ako také (a najmä z bruška) si vyžaduje zmenu stravy + posilňovacie cviky zamerané na bruško a celé telo. Kľudne na bruško môžete cvičiť cviky aj doma pár minút denne + 2 - 3krát chodiť do fitka.

    Veľmi podstatná, ba až základná, je strava. Ťažko sa mi však odpovedá takto na diaľku, keď o Vás nič neviem (hmotnosť, obsah svalov, tuku a pod..) ako by mala vyzerať Vaša strava. Odpoviem teda aspoň vo všeobecnosti :)

    Čím máte vyšší podiel silového tréningu, tým by relatívne vyššie obsiahnuté mali byť bielkoviny, z ktorých by mala byť prevaha živočíšnych. Ako kvalitný zdroj bielkovín môžete konzumovať chudé biele mäso, ryby, občas môžete zaradiť aj hovädzie mäso s nízkym obsahom tuku, výborný zdroj plnohodnotných a cenovo dostupných bielkovín sú taktiež vajcia. Je potrebné dbať na energetický príjem a výdaj, pretože nadbytočný príjem energie sa nevyužije a ukladá do tukovej hmoty. Netreba taktiež zabúdať na hydratáciu tela, dostatočný pitný režim pomáha dosiahnuť optimálny športový výkon.

    Čo sa týka jedál, na raňajky sú vhodné napríklad pohánkové vločky s mliekom (napr. rastlinné) ovocím a orechami, na desiatu to môže byť napríklad kúsok pečiva so strukovinovou pomazánkou a zeleninou. Na obed určite kombinácia bielkoviny, sacharidu a zeleniny. Sacharidy sú prílohy, teda ryža, pšeno, pohánka, quinoa, batáty, zemiaky a pod. Olovrant by mal byť ľahší, skôr kombinovať bielkoviny so zeleninou a na večeru si dajte kombináciu bielkoviny, zeleniny a malého množstva sacharidov (prípadne bez sacharidov). V prípade potreby je možné dať si aj druhú večeru, ktorá môže pozostávať len zo zeleniny alebo napríklad z kombinácie zeleniny a bielkoviny.

    Neviem kedy cvičíte, od toho sa odvíja aj strava pred a po cvičení. Taktiež časové rozostupy. Mala som klientky, ktoré nestíhali olovrantovať, pretože pri cvičení im bývalo zle - vtedy to riešili napr. domácou proteínovou tyčinkou, ktorá bola ľahká, dodala im energiu aj na cvičenie a mali niečo sladké poobede :)

Podobné otázky

  • Chudnutie

    , Autor: odstránený používateľ

    Dobré ránko...napíšte mi prosím Vás jedálniček čo dobré jesť , večer mám nesmiernu chuť na sladké.dakujem

    Odpovedá:

    Dobrý deň, napísať jedálniček bez poznania bližších informácií by nemalo príliš veľký význam, všeobecných vzorových jedálničkov je na internete neskutočne veľa, ale nefungujú na každého, keďže každý sme individuálny, a preto by teraz bolo nerozumné akýkoľvek jedálniček "z brucha" napísať.

    Neviem, či nemáte zdravotné ťažkosti, netrpíte cukrovkou, dnou a podobne, kedy je potrebné jedálniček prispôsobiť vhodným potravinám. Tiež neviem či máte zamestnanie sedavé, či športujete, potrebujete zvýšiť príjem bielkovín a podobne.

    Ak máte večer nesmiernu chuť na sladké, dajte si pozor na pitný režim počas dňa a na príjem bielkovín, sacharidov aj tukov. Je možné, že jete počas dňa málo, máte nedostatočný energetický príjem a vaše telo si večer, v kľude, potrebuje ešte doplniť deficit. Problém môže byť aj v nedostatočnom príjme bielkovín počas dňa, prípadne sacharidov. Príčin je veľa, je vhodné sa obrátiť na špecialistu, ktorý s vami preberie váš aktuálny zdravotný stav, zistí si potrebné parametre a nastaví vám vhodný jedálniček.

  • Chudnutie

    , Autor: odstránený používateľ

    Dobrý deň.Tak ešte mám nenzes.ale určite už menopauza nastúpila veď už tento mesiac mám 54r.Pravidelne jazdím na bicykli cca 1h. Chuti mi jesť hlavne večer a sladké.Je dobré vo večerných hod.konzumovat ovocný jogurt ,ovocie ,aby nebola chuť na sladké? Dakujem

    Odpovedá:

    Dobrý deň prajem. Aká je Vaša strava počas dňa? Prijímate dostatok bielkovín, tukov a aj sacharidov? Ak nemáte dostatok sacharidov počas dňa, mohlo by to spôsobovať večerné chute na sladké. Taktiež môže byť, že jete málo, Váš energetický príjem je nedostatočný a telo si sladkým pýta doplnenie energie.

    Treba teda vyriešiť stravu počas dňa a tým sa vyrieši problém s večernými chuťami. Ak totiž cez deň strádate energeticky, resp. živinami, telo potrebuje aj naďalej fungovať a podporovať procesy, ktoré sa dejú (dýchanie, trávenie a pod. pretože na toto všetko je potrebná energia). Zároveň si telo potrebuje vytvoriť nejakú zásobu, pretože vie, že aj na druhý deň bude mať nedostatok živín, čomu chce predísť zásobami a cukor je jeho prvá voľba, čo si vypýta.

    Taktiež je podstatný dostatočný pitný režim a dostatočný príjem vlákniny.

    Skúste mať počas dňa dostatok živín, teda zamerajte sa na príjem komplexných sacharidov napr. v podobe vločiek, pohánky, bulguru, pšena, batátov, celozrnnej ryže.. Doprajte si kľudne s mierou aj nejaké ovocie. Nezabudnite na bielkoviny, ako živočíšneho pôvodu (mäso, ryby, mliečne výrobky, vajíčka), tak aj rastlinného (strukoviny, semienka, orechy, tempeh,...). Nezabúdajte, že práve bielkoviny plnia sýtiacu funkciu, teda znížia glykemický index jedla a budete dlhšie nasýtená. Doprajte si ich aj na večeru. Ak si totiž na večeru dáte napr. zeleninové rizoto bez bielkoviny alebo cestoviny či nejaký chlebík, tak na Vás príde skôr hlad. Treba jedlo doplniť dostatkom kvalitných bielkovín, berte bielkoviny na večeru ako taký základ a zvyšok taniera prispôsobte tomu.

    Nezabúdajte aj na tuky, tiež pomáhajú znižovať glykemický index jedla a zasýtia. Používajte oleje do šalátov, orechy sú tiež dobrým zdrojom tukov.

    Skúste sa teda sústrediť na zmenu stravy počas dňa a tak vyriešiť, prečo máte večer chute na sladké a nie iba niečím zahnať a oklamať tieto chute :)

  • Detoxikácia

    , Autor:

    Dobrý deň,chcela by som sa spýtať,či pri chudnutí je dôležité detoxikovať organizmus a čo je najlepšie? Od augusta 2021 som začala chudnúť a za 4 mesiace som schudla 12 kg. Pred asi mesiacom som začala užívať Chlorela a spirulina tabletky. Aký význam má detoxikovať a ako pôsobia na organizmus tieto tabletky? Môžem schudnúť ešte viacej a rýchlejšie keď detoxikujem?

    Odpovedá:

    Dobrý deň prajem, detoxikácia ako taká pomáha telu, aby sa zbavilo škodlivých látok. Prirodzene sa telo zbavuje odpadových látok neustále, ale je vhodné stravou a celkovo životným štýlom podporiť detoxikačné orgány (koža, obličky, pečeň, pľúca a tráviaci trakt (črevo), ktoré pracujú 24 hodín denne 7 dní v týždni. Rozhodnúť sa pre detoxikáciu má svoj význam a je potrebné uvedomiť si, že to netrvá iba 5 dní, kedy budete piť očistné čaje či džúsy.

    Pre detoxikáciu platí základné pravidlo, nezbavujeme telo škodlivín a odpadových látok (to telo robí aj samo ako som spomínala), ale podporujeme činnosť orgánov, ktoré odvádzajú tieto látky. Začať sa dá už obyčajnými malými krokmi, kedy obmedzíme alebo úplne vynecháme z kávu, alkohol, fajčenie, priemyselne spracované potraviny plné farbív a aditív a podobne.

    Najviac zaťažovaným je tráviaci trakt, resp. črevo, pri ktorom je vhodné začať očistu. Pravidelnou stolicou sa čistí a preto je na prvom mieste vláknina. S vlákninou ide ruka v ruke pitný režim, ktorý musí byť dostatočný.

    Pre podporu funkcie pečene je vhodné vo všeobecnosti vyhýbať sa konzumácii alkoholu, kávy, údenín, sladených nápojov a pri cielenej detoxikácii sa vyhnite aj červenému mäsu, mäsovým výrobkom. Naopak stavte na zeleninu, veľmi vhodná je aj tá fermentovaná, kvasená, bylinky - najmä pestrec mariánsky. Pečeň pomáha čistiť a známa kombinácia vody s citrónom, ktorý má pozitívny účinok na funkciu pečene. Pri očiste sa určite vyhnite pitiu kávy.

    Medzi detoxikačné orgány patrí aj koža, ktorej veľmi dobre padne napríklad sauna.

    Pľúca ako detoxikačný orgán ochránime pohybom na čerstvom vzduchu a preto je vhodný pobyt v prírode. Doprajte si výlety do prírody pravidelne, s rodinou, kľudne aj každý víkend.

    Počas očisty si doprajte veľa vitamínov a minerálnych látok z ovocia i zeleniny. Môžete ich konzumovať v surovom ale i tepelne upravenom stave. V tomto období by ste mali zvýšiť ich príjem a ak by ste jedli iba čerstvé ovocie, zeleninové šaláty a podobne, môže Vás nafukovať. Preto odporúčam napríklad dusenú alebo zapekanú zeleninu. Nebojte sa ani zázvoru, cesnaku, červenej repy. Majú veľmi pozitívny vplyv na celú očistu.

    Vyhýbajte sa červenému mäsu, mastným mäsovým výrobkom, údeninám, vnútornostiam, tučným mliečnym výrobkom a lepku. Samozrejmosťou je vyradenie vyprážaných jedál, polotovarov, cukroviniek, slaných pochutín, sladených limonád a podobne. Vymeňte korenie v jedle za čerstvé bylinky. Alkohol, káva a čierny čaj sú tiež tabu.

    Áno, chlorella aj spirulina podporujú detoxikáciu organizmu, sú vhodným výživovým doplnkom. Kľudne ich môžete užívať aj naďalej odporúčaným spôsobom.

    Keď je telo vo vnútornej pohode, zbavuje sa škodlivín a aj tuku, prichádza aj k chudnutiu. Veľa ľudí začína chudnutie detoxikáciou, aby pomohlo telu lepšie pracovať. Ale vo Vašom prípade by som navrhla, ale by ste sústredili na detoxikáciu a prípadné následné schudnutie brali ako veľmi pozitívny sprievodný stav. Pri detoxikácii je dôležité aj psychické nastavenie a je lepšie plne sa sústrediť na jednu vec a potom až na tú druhú. Schudnúť viac a rýchlejšie môžete, ale pozor si dávajte po skončení detoxikácie. Aby návrat k strave pred detoxikáciou nebol za jeden deň. Potom by sa schudnutie nemuselo "udržať".

  • zúfalstvo

    , Autor:

    Už neviem čo mám dělat.Myslíte, že keď budem jesť len zeleninu a mäso že by som mohla schudnúť? Alebo sa musím aj nejako extra cvičiť? Nikdy neviem, či 80% úspechu je strava a alebo aj pohyb. Už som skúsila rôzne diéty a stále mám pomerne dosť nadváhu. Chcela by som už vidieť nejaké výsledky ale oni stále neprichádzajú. Asi sa holt musím viac

    Odpovedá:

    Dobrý deň prajem. Jesť iba ovocie, zeleninu a mäso nevidím ako vhodný spôsob ako chudnúť. Svoju stravu by ste tak ochudobnili o komplexné sacharidy, ktoré sú obsiahnuté v obilninách, zdroje bielkovín rastlinného pôvodu (napr. strukoviny) či o zdroje kvalitných tukov (orechy, kvalitné oleje). Strava je základ, ak sa k tomu pridá aj cvičenie, je to významné plus. Ale bez kvalitnej stravy sa k cieľu nedostanete.

    Odporúčam Vám prestať diétovať a začať kvalitne a plnohodnotne jesť. Určite Vám bude vedieť pomôcť výživový poradca a Vy prídete k vytúženému cieľu :)

  • Prosím o radu

    , Autor: odstránený používateľ

    Dobrý deň, chcela by som sa spýtať čo je vhodné jesť a čo nejesť pri chudnutí a koľko kalórií a výživových látok príjmqť denne? Vopred ďakujem

    Odpovedá:

    Dobrý deň prajem, príjem kalórií je závislý od individuality človeka, nedá sa iba tak paušalizovať. Je rozdiel nielen v pohlaví, ale aj v aktuálnej hmotnosti, podielu aktívnej svalovej hmoty, energetického výdaju a podobne.

    Čo je vhodné a nevhodné jesť pri chudnutí je asi všeobecne známe. Je nutné sa vyhýbať priemyselne spracovaným, energeticky bohatým výrobkom s vysokým podielom prídavných látok, sladeným nápojom, vyprážaným jedlám a podobne. Základom je vyvážená strava. Je potrebné prijímať všetky druhy makroživín, nevynechávať ani bielkoviny, ani sacharidy či tuky. Dôležitý je dostatočný príjem tekutín a ideálne je byť fyzicky aktívny. Podiel mikronutrientov (vitamínov, minerálnych látok) je nemenej dôležitý. Telo by sa malo nachádzať v rovnováhe, teda nestrádať.