Čo je najčastejšou príčinou priberania?

Čo je najčastejšou príčinou priberania?

11.8.2017 v kategórii Chudnutie, autor Mgr. Alena Pethoova foto: iStock.com

Aj keď sa ľudia často vyhovárajú na genetiku, vo všeobecnosti má na naberanie hmotnosti vplyv viacero činiteľov. Poďme sa pozrieť na niektoré z nich...

Činitele vplývajúce na naberanie hmotnosti:

  • genetické predispozície jednotlivca
  • užívanie určitých druhov liekov – antidepresív, či liekov na cukrovku
  • zdravotné problémy – ochorenie štítnej žľazy
  • nevhodné stravovacie návyky
  • nedostatok pohybu
  • nedostatok spánku
  • časté diétovanie
  • stres
  • psychika
  • stravovanie matky počas tehotenstva
Čítajte tiež: Tipy pre vás, ako si obľúbiť cvičenie.

Poďme na to postupne:

Aj keď je genetika v otázke priberania podstatný faktor, často sa ľudia na ňu len vyhovárajú. V skutočnosti je to omnoho závažnejší problém a jeho diagnostika patrí do rúk lekára, kde to tiež nekončí.

Spolupráca so športovým trénerom, terapeutom a výživovým poradcom je súčasťou programu pre ľudí s týmto problémom, stojí ich to viac snahy a odriekania, ako aj celoživotná kontrola svojho životného štýlu.

Gény ovplyvňujú našu hmotnosť a sú príčinou priberania z podielu zhruba 40 %. Asi 20 génov vplýva na rozvoj obezity a rozloženia tuku v našom tele. Jedným, z pre nás najčastejších príkladov je ukladanie tuku v oblasti brucha, ktoré je omnoho nebezpečnejšie ako ukladanie tuku v oblasti stehien.

Mohlo by vás zaujímať: Viete, ako správne užívať lieky?

LIEKY

Mnohé lieky, či už hormonálne prípravky, lieky so sedatívnymi účinkami alebo kortikosteroidy, sú zodpovedné za zvýšené ukladanie tuku. Spôsobujú zadržiavanie vody v tele, opuchy, zvyšujú chuť do jedla a zasahujú priamo do metabolizmu.

Takisto aj liečba inzulínom u ľudí s cukrovkou 2. typu spôsobuje priberanie. Čítajte príbalové letáky a pýtajte sa svojho lekára, vždy pri predpisovaní liekov, na možné vedľajšie účinky.

STRAVOVANIE MATKY POČAS TEHOTENSTVA

Dlhodobá štúdia, prebiehajúca v rokoch 1993-2003, zaoberajúca sa vzťahom vzniku obezity a nedostatkom vitamínu B12 a kyseliny listovej u tehotných žien (vegetariánok) v prvej polovici gravidity, poukázala na vzťah medzi vznikom obezity a inzulínovej rezistencie u detí v neskoršom veku.

Mohlo by vás zaujímať: Cholesterol: je naozaj strašiak? Neverte všetkému. 

STRAVOVACIE NÁVYKY, POHYB, PSYCHIKA, STRES

Ak je však človek zdravotne v poriadku, tak za najčastejšiu príčinu priberania môžeme považovať nesprávne stravovacie návyky a nedostatok pohybu. Ak k nim priradíme chronický stres a nedostatok spánku, kvalitu potravín a neznalosť základných princípov zdravého stravovania, či diétovanie, problém s hmotnosťou je na svete.

Toto všetko sú ale iba vonkajšie faktory, ktoré síce ovplyvňujú ručičku na váhe, no jedine my sami sme schopní ich svojím úsilím ovplyvniť.

Čítajte tiež: Ako na to, aby sa cvičenie stalo rutinou?

PSYCHIKA

A práve v otázke nášho úsilia vstupuje do hry ďalší dôležitý faktor – naša psychika, ktorá sa stáva naším úhlavným nepriateľom. Nie je žiadnou novinkou, že psychika dokáže ovplyvniť naše pokroky a celý proces, ktorý je pre mnohých doslova bolestivý.

Častým problémom, najmä u žien, býva záchvatovité alebo emočné prejedanie sa: Mám problém! Som emočný jedák!?

Nutkavá potreba jesť, ktorá funguje ako spôsob kompenzácie rôznych emočných stavov, či situácií, ktoré spôsobujú stres. Takmer vždy je to začarovaný kruh, z ktorého cesta von je naozaj ťažká a pomalá. Je dôležité si to uvedomiť a nebáť sa požiadať o pomoc. V spolupráci s terapeutom to ide omnoho jednoduchšie.

Duševná pohoda a výživa?

Našu náladu a správanie však môže pozitívne ovplyvniť aj samotné zloženie jedálnička.

„Serotonín – 95 % tejto látky, ktorá ovplyvňuje náladu a prežívanie, je tvorené a uchovávané v čreve (Gershon, 1965).“

To znamená, že nie len láska, ale aj pohoda ide cez žalúdok. Ďalšie potraviny, ktoré v tom zohrávajú dôležitú úlohu sú:

  • potraviny s nízkym GI, celé zrná, omega 3 MK, vitamíny skupiny B (najmä B1, B6, B12, B9). Minerály ako vápnik, jód, chróm, selén... a tiež banány, mäso, mlieko, ryby, quinoa, orechy, semená, špenát, špargľa...

Existuje mnoho štúdií, ktoré poukazujú na vplyv psychiky a stresu na priberanie.

Antioxidanty nachádzajúce sa v ovocí a zelenine môžu pomôcť zlepšiť kognitívne funkcie. Výsledky potvrdzujú, že vhodnou úpravou stravy je možné účinne regulovať odpoveď organizmu na stres.“
/Štúdia Rohleder (2007)/

DIÉTY

Diéty sú večnou témou a ich nepriaznivý dopad na celkové zdravie bol už veľakrát vysvetlený. Napriek tomu si chronické dietárky nedajú povedať. A tiež treba myslieť na to, že s pribúdajúcim vekom sa u ľudí znižuje rýchlosť metabolizmu, to znamená, že množstvo jedla na tanieri bude menšie a samotné zloženie jedálnička by malo byť o to výživnejšie.

Bude vás tiež zaujímať: Zdravá výživa a výhodný nákup? 5 nákupných tipov, ako na to.

Komentáre