5 bezpečnostných pravidiel „krabičkovania“

Existuje množstvo dôvodov prečo by sme si mali osvojiť pripravovanie si jedál vopred. Jedným z nich je určite aj snaha jesť zdravšie.
15.3.2019 v kategórii Zdravie, autor Iveta Škrabáková, foto: istockphoto.com

Existuje množstvo dôvodov prečo by sme si mali osvojiť pripravovanie si jedál vopred. Jedným z nich je určite aj snaha jesť zdravšie, čo nám napomáha cítiť sa zdravo a fit. Plánovanie jedálnička, tiež uľahčí nákupy a môže výrazne skrátiť dobu blúdenia medzi regálmi v supermarketoch.

Domáca strava taktiež vo väčšine prípadov pomôže ušetriť značnú časť vášho rozpočtu. Poďme si teda ozrejmiť niekoľko dôležitých faktov, ktoré je potrebné mať na pamäti, aby vaše jedlá boli nie len chutné, ale aj bezpečné pre vaše zdravie.

Pravidlo 1 – Čisté a suché kuchynské riady

Ešte pred tým, než za pustíte do prípravy, poriadne si umyte a osušte ruky. Určite to väčšina z vás robí, ale pri manipulácii s jedlom si na spôsob umytia rúk treba dať obzvlášť pozor. To isté pravidlo platí aj pre kuchynské povrchy, náradie, dosky. Snažte sa používať odlišné nože a krájacie dosky na surové mäso a zvlášť na iné potraviny, aby ste predišli krížovej kontaminácii jedla.

Nebezpečné baktérie zo surového mäsa sa môžu kvapkami rozšíriť po celej kuchyni a spôsobiť nepríjemné zdravotné ťažkosti. Pri umývaní mäsa buďte preto zvlášť opatrní, aby sa drobné kvapôčky nerozprskli naprieč kuchyňou.

Pravidlo 2 – Čerstvé plodiny poriadne premyte prúdom vody

Asi dosť samozrejmý krok, ale boli by ste prekvapení koľko ľudí si trúfne ho vynechať. Umývanie čerstvého ovocia a zeleniny pomôže odstrániť mikroorganizmy a tiež môže pomôcť udržať ich dlhšie čerstvé. Produkty, ktoré majú na obale napísané „umyté a pripravené na konzumáciu“, ako napríklad balíček šalátu je vhodné tiež pre istotu nechať chvíľku pod tečúcou vodou.

 

Pravidlo 3 – Jedlo varte starostlivo

Stretli ste sa už s článkami alebo receptami, ktoré navrhujú mäso počas prípravy uvariť len sčasti? Tak toto prosím nikdy nerobte! Nevystavujte svoje telo riziku otravy jedlom, ktorú so sebou prinášajú nebezpečné baktérie v nedostatočne tepelne spracovanom mäse. Ak si nie ste istí, či je už mäso uvarené, kúsok ochutnajte alebo ho prekrojte, predídete tak množstvu komplikácií.

Pravidlo 4 – Pripravené jedlo správne skladujte

Predtým, než sa rozhodnete naplno venovať príprave jedál na ďalšie dni, bude ideálne ak si v chladničke najprv vyhradíte priestor, kde budete svoje krabičky uchovávať. Stravu v baleniach je vhodné usporiadať tak aby medzi krabičkami zostal i priestor na prúdenie vzduchu, aby bolo možné všade udržiavať konzistentnú teplotu. Tá by sa mala držať na 5°C. Rovnaké pravidlo platí aj pri presúvaní sa s vašou pripravenou stravou.

Ak nemáte tašku, ktorá umožňuje jedlo počas cesty chladiť, určite ho hneď po príchode do cieľa vložte do chladničky. Vhodné je taktiež jedlo po pripravení označiť nálepkou s dátumom varenia a balenia, predídete tak rozmýšľaniu, či ho môžete ešte jesť alebo nie. Dopredu pripravenú stravu by ste mali zjesť ideálne do 3 dní od prípravy.

 

Pravidlo 5 – Pred konzumáciou jedlo dôkladne zohrejte

Či už to bude v mikrovlnnej rúre alebo priamo na sporáku, určite nepodceňte tento krok. Aj keď máte jedlo radšej chladnejšie, nechajte mu čas poriadne sa zohriať a následne počkajte až vychladne do vami požadovanej teploty.

Správne zohriatie sa pohybuje okolo 75°C. Ak jedlo poriadne nezohrejete, môžu v ňom ostať nebezpečné baktérie spôsobujúce tráviace ťažkosti či až otravu jedlom, a to má od zdravia, ktoré si stravou z domu chcete pravdepodobne zabezpečiť rozhodne ďaleko.